Ooh, wat sneu!
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Jappen slepen veel maar gaan niet over tot....
Collapse
X
-
Jeetje, dat is wel erg balen Gerard! Volgende keer in ieder geval geduldig blijven en echt niet storen totdat je vanzelf kan kijken als ze voeren.
Hier nog steeds niks dus ondanks dat we gelijk staan in de netto resultaten zit er bij jou al veel meer schot in dan bij mij
Opmerking
-
jammer zeg, heb er zelf geen maar volg dit topic wel! In elk geval trek er je lering uit en ongeduldig of niet.........wie begaat die fout niet de eerste keer?
Denk velen Gerard, schrale troost maar houd moed en hopelijk gaan ze nog een keer aan de gang. Hopelijk kan een ander je advies geven of je de eitjes moet verwijderen of niet.......ik zou zeggen van wel want wat is het nut dat die er nog liggen? niks, dus hoe eerder weg hoe eerder ze misschien het lege nestje opniew gebruiken??? maar goed ben een leek dussssssss
succes in elk gevalJe hoeft niet ziek te zijn om beter te worden!
Opmerking
-
Ja, jammer dat het niet gelukt is Gerard. Maar de pop van het nest 'tillen' of jagen is ook wel zo'n een beetje een doodzonde bij de kweek van niet gedomesticeerde V&I eters. Je kunt er een vogel mee verpesten voor de rest van haar leven (zoals ik in het verleden tot mijn schade heb mogen ondervinden)
Altijd een pop met (levend) voer van het nest lokken of, als het echt dringend is, in de buurt van het nest een beetje gaan zitten rommelen, maar nooit je hand in een rechte lijn naar de pop uitsteken (sommige hele tamme individuen misschien uitgezonderd)
Wat kan het gevolg zijn van de pop optillen of verjagen?
- De pop gaat na het voorval zeer vast op haar jongen zitten en wil ook niet meer omhoog komen voor de man. Als ze van het nest gaat om te te eten of te drinken gaat ze zo snel mogelijk terug naar het nest zonder voer mee te nemen. Ze houd de jongen dus wel warm, maar ze verhongeren gewoon.
- De pop wordt juist heel los en gaat bij het minste of geringste van het nest, waardoor de jongen gaan afkoelen, niet meer sperren enz. Of het nest wordt gewoon verlaten.
- Poppen gaan afwijkend gedrag vertonen, bijv. jongen uitwerpen na het uitkomen of de eigen eieren opeten. Gedragingen die moeilijk zijn af te leren!
Wil je perse controles doen, dan zou je het eigenlijk heel vaak moeten doen, dus ook tijdens het broeden, zodat de vogels het min of meer als normaal gaan beschouwen. Ik ken een kweker van kleine insecteneters die zowat iedere dag in de nesten zit te graaien en waarbij de vogels aan dit vreemde gedrag van de verzorger min of meer 'gewend' zijn geraakt. Het kan dus wel, maar mijn favoriete methode is het toch niet. Ik zelf kijk alleen met een spiegeltje(als de pop uit zichzelf van het nest is gegaan) en alleen als er geringd moet worden(ook dan wachten tot de pop er zelf af gaat) kom ik aan het nest.
Opmerking
-
Ik heb het geloof ik al eerder gezegd ergens in een ander topic, maar als wij in het veld nestcontroles uitvoeren (bij kool- en pimpelmezen) dan leren wij om de vogel een beetje omhoog te lichten, gewoon met de vlakke hand of eventueel met een pen ofzo. Sommige hardnekkige broeders blijven zitten, maar je kunt toch even in het nest gluren (of de ringen van de oudervogel aflezen), de meesten vliegen van het nest af maar komen snel weer terug. Nooit de vogel in de hand grijpen en van het nest af pakken, dan schrikken ze te erg en is de kans veel groter dat ze het nest in de steek laten. (dit laatste kan overigens wel als de jongen al een week oud zijn, dan hebben de ouders al zoveel energie in hun kroost gestopt dat ze ze minder snel in de steek laten.. dan vangen we de ouders in de nestkast om ze te wegen/meten etc.)
Maar nu weet ik niet of wilde mezen minder stress-gevoelig/minder snel het nest in de steek laten dan Japanse nachtegalen in gevangenschap. Dus ik zou proberen het zo min mogelijk te doen, maar als je het niet probeert weet je ook niet of het kan En misschien wennen ze er zo aan en zijn ze bij volgende broedpogingen rustiger/makkelijker?
Opmerking
-
Dat vind ik heel erg slecht Tori dat dat gebeurd. Eigenlijk vind ik dat dat niet kan. Ik heb per ongeluk een nestkast geopend waar een nest in bleek te zitten. Dat is verlaten en ik ben niet eens met mijn tengels aan die vogels gaan zitten. Ze vloog meteen in mijn gezicht toen ik de deur opende. Het betrof pimpelmezen en ik vraag me dus af of jullie niet heel wat nesten naar z'n grootje helpen.
Opmerking
-
De hele populatie wordt verschillende jaren al zo bijgehouden en er wordt dus ook genoteerd als een nest in de steek wordt gelaten. Ik weet het precieze percentage niet, maar weet wel dat dit verwaarloosbaar klein is. Dit seizoen bij de pimpelmezen hadden we ongeveer 90 bezette nestkasten, 2 vogels hebben hun 1e nest verlaten, maar 1 van deze 2 zat in een buur-nestkast en ging daar dus vrolijk verder met leggen (de eieren hebben we ook in die kast teruggelegd en konden dus toch nog uitkomen). En dan moet ik er misschien nog bij zeggen dat we dit jaar wel erg ingrijpende experimenten hebben gedaan (eieren wegnemen waardoor het nest leeg was, maar later kregen ze deze dus allemaal weer terug) dus het valt me echt 100% mee dat de vogels dit zo goed hebben getolereerd. (deze experimenten zijn uiteraard uitgevoerd na toestemming van instanties als de DEC enzo)
Maar ik wil niemand aanmoedigen om nesten te verstoren, laat dat even duidelijk zijn. Wij komen er zelf ook zo min mogelijk.
Opmerking
-
eitjes niet uitgekomen
Gerard, wat een pech.
De eitjes kun je het beste direct verwijderen. Kun je eens kijken hoe het nest aan de onderkant in elkaar steekt? Als de onderkant niet goed bedekt is met nestmateriaal dan kan dit leiden tot eitjes die niet of te laat uitkomen. Als je het nestje optilt en je kunt er langs de onderkant doorheen kijken dan kan dit een oorzaak zijn van het niet uitkomen van de eitjes. Alles moet meezitten om succes te hebben. Je had dacht ik zelf al het idee dat de eitjes eerder hadden moeten uitkomen.
Sinds ik dit een keer meegemaakt heb stop ik zelf extra nestmateriaal onder het nest en wel zo dat de vogels dit niet kunnen zien. Dit heeft een isolerende functie en in ons klimaat is dit vaak geen onnodige luxe.
Succes met de volgende ronde, als ze broeds blijven dan kunnen er nog enkele rondes inzitten. Als ze de komende week niets doen dan gewoon afwachten, in een normale cyclus dan komt een volgend legsel als de jongen ongeveer twee weken oud zijn, ze vliegen dan al uit en vaakt legt de pop in hetzelfde nest.
Groeten,
Cees
Opmerking
-
Echt pech
Hopelijk de volgende keer beter
Wat ik merk is dat Je
veelal aan de vogels kunt zien/horen wanneer er eieren gelegd worden of de jongen uitkomen(druk/bewegelijk en zorgelijk gefluit/gekwetter)
Het aantal dagen tot uitkomen kan soms plus 2 dagen zijn.
ik kijk als de pop begint met leggen(Dan is ze er nog met regelmaat vanaf)of het nest goed gebouwd is.
als dit niet zo is, verstevig ik het met groen ijzerdraad,dan kijk ik niet meer tot plusminus de ringdatum.
Na het ringen kijk ik niet meer (om voortijdig uit het nest springen van de jongen te voorkomen)tot na het uitvliegen.
Als het de eerste dagen na het uitvliegen relatief koud is,of veel regend zet ik de jongen in het nachthok.
Misschien zijn dit wat tips,om bij sommige tot een geslaagde kweek te komen.
Groeten Rene
Opmerking
-
2 reden lijkt mij hier het meest van toepassing
Bedankt allemaal maar we gaan het gewoon weer proberen.
Op het moment zijn de jappen alweer druk aan het bouwen .
Ik ben niet iemand die de moed opgeeft. Dit hoort er nu eenmaal bij.
Winterkoning schreef:
er is een spreuk in de v.i wereld bij dit soort vogels : 1 is geen.
zeer zelden komt een nest van 1 groot (is soort afhankelijk ik weet het er zijn soorten die maar 1 of 2 eieren leggen).
de oudervogels lijken daar geen energie in te willen steken, mede omdat de pop niet gestimuleerd word door de bewegingen in het nest van dat ene jong om te gaan voeren en vaak (en vooral) als je de eieren laat liggen in zo'n nest dan blijft de pop te vast zitten ( want ze wilt die jongen ook uit het ei hebben namelijk) met de dood als gevolg voor dat ene jong. etc. etc.
En dat is dus ook mijn gedachte gang hierover. Ik denk zelf dat de pop gewoon druk verder is gegaan met broeden voor de andere eitjes.
Ik denk zelf dat het verstoren hier bij de jappen eigenlijk weinig uitmaakt.(klinkt weer eigenwijs ik weet het )
Reden dat ik dat denk is dat ik vanaf de dag dat ze hier zijn gekomen. Ik dagelijks heel veel met ze bezig ben geweest.Het vertrouwen winnen voor het broedseizoen met het oog op het ringen. Gewoon heel vaak met iets lekkers even een poosje in de voliere zitten. Met andere woorden de jappen zijn hier nog net niet tam maar het scheelt weinig. Ze eten uit mijn handen en slaan bijna nooit alarm als ik eraan kom. Juist als ik in de voliere kom komen ze naar me toe inplaats van weg te vluchten. Dus ik denk dat die nestcontrole eigenlijk niets heeft uitgemaakt wat betrefd het dode jong.
Na de nestcontrole is de pop weer direct op het nest gaan zitten. En is er daarna ook niet meer vanaf geweest. Maar zoals gezegt zijn ze alweer druk in de weer dus wederom we wachten af.
Maar ik heb natuurlijk wel geleerd hiervan en ik zal in het vervolg niet weer een nestcontrole doen op deze manier.(ook al denk ik dat dat niet de reden van het dode jong is ) Maar juist de reden die winterkoning geeft.
Cputter het nest was een heel mooi nestje en erg hoog en stevig gebouwd.
1 ei was naar hoe het voor mij leek maar half ontwikkeld vanbinnen.
2de eitje was jong dood in het ei wat daar de reden van is weet ik niet.mvg Gerard 6
Opmerking
-
Ik denk niet dat de reden die Winterkoning aanvoert de reden is. De pop heeft die dag de eieren nog verlaten en dus is dat tweede ei niet uitgekomen. Jappen hebben nooit de eerste dag het nest vol en als ze elke keer 1 jong binnen de dag verlaten zullen ze dat altijd doen aangezien ze wel vaker het eerste dagdeel met 1 jong zitten. Eitjes komen nu eenmaal niet tegelijk uit. Dat dode ontwikkelde jong had gewoon die dag of de volgende dag nog uitgekomen
Hoe tam een vogel ook is, nestcontrole is iets totaal anders. Kijk, mijn nachtegalen zijn ook nooit bang. Mijn Mozambiquesijzen vallen mij zelfs aan als ze jongen hebben. Maar toen ik het nest pakte met de pop is zij een dagdeel niet meer op het nest gegaan en de hele dag heen en weer gaan vliegen in de kooi met harde pieptonen. Het nest is alleen voor het koppel en niet de verzorger op fragiele momenten in het broeden. Dat is nu eenmaal zo. Zelfs de tamste gaailijsters pikken in je ogen als ze net uitgekomen eieren hebben.
Maargoed, je doet het niet meer dus ik schrijf dit eigenlijk voor niks
Opmerking
-
Denk het wel
Marc schreef:
Ik denk niet dat de reden die Winterkoning aanvoert de reden is. De pop heeft die dag de eieren nog verlaten en dus is dat tweede ei niet uitgekomen.
Hoi Marc
Ik denk dat je even goed moet terug lezen . Of ik begrijp je verkeerd dat kan ook natuurlijk . De pop is na de nestcontole (06-07-09 'smorgens) gewoon weer vast op het nest gaan zitten. Daar zat ze gisterochtend (07-07-09) nog. Pas tegen 1 uur gisteren lag het jong dood in de voerbak. Dus de pop is gewoon weer vast op het nest gegaan om verder te broeden.
En die nestcontroles op deze manier doe ik inderdaad nooit weer mocht dat de reden wezen.mvg Gerard 6
Opmerking
-
of wil men beweren dat er 4 dagen verschil zit tussen jong 1 en jong 4
Afgelopen ronde lag nummer 4 (met dooierzakje er nog aan) dood voor de toegangsdeur van de voliere(zo ver mogelijk van het nest vandaan)
De overige drie zijn voorbeeldig verzorgd.
Zulke dingen komen dus ook zonder verstoring of andere reden voor.
Groeten Rene
P.S Bij papagaaien wordt er ook broedtijd ingehaald;veelal worden de eieren om de 2 soms 3 dagen gelegd,maar komen ze met 1 dag er tussen uit.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door molinetiP.S Bij papagaaien wordt er ook broedtijd ingehaald;veelal worden de eieren om de 2 soms 3 dagen gelegd,maar komen ze met 1 dag er tussen uit.
Opmerking
-
Hmm, kan op die tijdstippen, het zal dan niet zoveel uitmaken. maar wat als er een dag met een voeding bij zit? Bijv. 's morgens en een dag met wat voeding(sommigen zeggen dat het jong de eerste dag geen voedsel hoeft maar in praktijk zie ik toch veel ouders dan wel voeren) en het andere jong 's avonds na de laatste voeding.
Zoals jij zeker weet maakt een dag heel veel uit,denk maar aan het jong dat je 's morgens nog makkelijk kan ringen en 's avonds met moeite.
Ik denk dat je echter wel rekening moet houden bij verslagen etc dat de constatering van een jong niet hetzelfde is als tijdstip van geboorte.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking