Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kleurverschil bij nachtegalen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

poging vraagstuk op te lossen

Thuja occidentalis 'Brabant'

De Thuja occidentalis 'Brabant' lijkt erg op de Thuja orientalis en de orientalis komt uit china wellicht broeden de jappen van nature graag in de orientalis?

maar de orientalis wordt in NL niet zoveel gekweekt maar de occidentalis wel
    deze wordt volop gekweekt en is makkelijk verkrijgbaar en daarom wellicht ook eerde toegepast in volieres en wordt ook goed geaccepteerd door de jappen.

een verklaring waarom ze juist graag in thuja zitten:

thuja zijn vrij droog van binnen het loof werkt als een dak dus nest zit niet in de regen. Waar ze van nature voorkomen regent het nogal vaak dat is dacht ik ook de reden dat ze van die open nesten bouwen die drogen namelijk sneller en zijn ze vrijwel onzichtbaar voor predatoren.

maar wellicht zit ik er ver naast ben nog maar amateur met de jappen!

mvg,

HJ de Graaf

Opmerking

Bravo bravo Sensei

Winterkoning (sensei)
      Bravo dat je weer eens een mooie post doet.
      Nou niet weghalen he?? hahahahahaaaa

Ik zal niet meedoen deze keer. hahahahaaaaaa
      Mooi stuk het lag erg lang op je tong he?

Ik loop je de hele tijd mis op de chat, hoe moet dat nu???
      mvg Gerard 6

Opmerking

prachtig kweekverslag cputter ,hopelijk kan ik ook zulke resultaten boeken
        juist 1 opmerking je zegt de jonge mannen onderscheiden zich al snel door een witte streep op de staart maar jouw pop die je laat zien met de staart omhoog heeft ook zo'n streep,krijgen ze die dan later?
        nog even voor de kenners kan ik er van uitgaan dat een vogel van meer dan een jaar oud die enkel wiewiewie roept nooit een man kan zijn?en heeft iemand een verklaring voor de wisselende stemming van de man die ik beschreef in een vorig bericht
        lijkt het voor iemand een goed idee om het popje dat ik nog over heb aan het tweetal in de voliere toe te voegen?

zeer benieuwd naar jullie antwoorden
        groetjes

Opmerking

Nee Wiewie, je kan niet 100% uitgaan van een pop. Mijn vogel was minimaal 3 jaar oud en deed alleen wiewie in de maanden dat ik hem had. Nu heb ik een pop en die doet dus precies dezelfde wiewiewie als die man deed. De pop is nu gesext dus die is zeker. De man die wiewiewie deed was ook zeker een man want hij was ook gesext door mij

Ik zou geen 2 poppen samen zetten want nachtegalen worden tijdens het broeden ineens heel erg territoriaal. Als koppel. Ze vormen echt een koppel en de man neemt er dus zover ik weet niet klakkeloos een pop bij die door het koppel geaccepteerd wordt. Ik zou haar in bruikleen geven aan iemand die een man heeft of op reserve zetten apart voor evt een nakweekman

Opmerking

verschil man en pop en gedrag man

Bij de jonge vogels die een week of wat uitvliegen zie je bij mannen een duidelijke witte streep, na de rui komt deze streep ook bij poppen voor. Jonge mannen beginnen al met zingen als ze ruim 2 weken uitvliegen, rond deze tijd haal ik ze ook van de ouders af.

Het gedrag van de man dat je beschrijft komt ook bij mijn nachtegalen voor, zodra ze broedrijp worden zie ik dit minder. Toch blijven het onvoorspelbare vogels, in 2007 werd de man agressief tegenover de pop toen de jongen enkele dagen uitvlogen. Dit gedrag heb ik vorig jaar ook van een andere kweker gehoord. Als je dan de man een paar dagen apart zet en daarna weer bij de pop met de jongen dan gaat het meestal weer goed.

Opmerking

vandaag veertjes opgstuurd naar gendika voor dna analyse
              krijgen nachtegalen best voor het kweekseizoen een vitamine-of antibioticakuur want ook daar heb ik geen ervaring mee en weet iemand hoe het zit met de ontworming van zulke beesten

groet

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door wiewie
                vandaag veertjes opgstuurd naar gendika voor dna analyse
                krijgen nachtegalen best voor het kweekseizoen een vitamine-of antibioticakuur want ook daar heb ik geen ervaring mee en weet iemand hoe het zit met de ontworming van zulke beesten

groet
                Nee hoor, als je fruit en goed voer geeft zit daar alles in. Ik geef zelf wel 2 keer in de week multivitaminen door het drinken maar dat is denk ik echt overdreven en ik geef slechts een halve dosis. Ik doe dat omdat mijn vogels vrijwel geen fruit eten. Wat ik ook geef, zelfs zachte gele kiwi's, ze eten er geen hap van. Alleen rode druiven eten ze wat uit. Antibiotica al helemaal niet ineens gaan geven want dat hebben ze niet nodig. Ze zijn niet ziek toch? Het broedseizoen begint NU, dus er is geen voor het broedseizoen meer. Wat je moet doen is de vogels veel rust geven en het aandeel insecten opvoeren. Je ziet nu ook buiten dat overal weer spinnen en vliegjes komen dus in je voliere mag nu ook het aandeel insect omhoog. Bij mij eten ze vrijwel uitsluitend insecten nu en ze willen niks anders meer. Ik geef om ze toch gezond te houden dus pinky's uit de diepvries bepoederd met Aves insectenstrooipoeder, buffalowormen die eerst 24 uur meelwormenvoer van Aves hebben gegeten en dan bepoeder ik ze met strooipoeder. Daarnaast elk 5 witte meelwormen per dag en 2 vette wasmotlarven per dag per vogel. Sinds ik het aandeel insecten opgevoerd heb lijkt de man wel opgevoerd Hij schiet non stop door de voliere en zingt echt de hele dag door. Ze slepen zo nu en dan met kokosvezel en ze kwetteren en babbelen echt de hele dag tegen elkaar. Wat eerder simpel gekwetter was lijken nu hele brabbelgesprekken.

Ik heb ook nog de tip dat je nu moet stoppen met vangen van de vogels en moet werken aan temmen. Dat gaat je veel profijt geven in het broedseizoen. Minder stress. Mijn vogels waren heel erg tam tot ik veren trok voor DNA. Dat vonden ze niet OK logischerwijs en het heeft me enkele weken gekost voor ze weer uit mijn hand aten. Ik heb speciaal een lange stronk voor aan het gaas lopen waar ze op elke afstand van mij kunnen zitten. Dan neem ik een meel- of wasmot-larve en dan ga ik doodstil op een stoel bij die stronk zitten. De eerste tijd bleven ze op 1 meter en hipten ze stiekem even wat dichterbij om weer weg te springen. Steeds een stukje dichterbij. Dat beloonde ik door de worm door het net te schieten voor ze. Nu komen ze onmiddelijk naar me toe als ze me zien en eten dus uit mijn hand. Erg handig als je dure of moeilijke voederinsecten wil geven die wegspringen of vliegen en ook nestcontrole is veel minder heftig als je vogels gewoon rustig zijn en niet flippen van je aanblik. Gister nog een nieuwe Thuja conifeer van 1,7 meter ingezet waarin ik donkere kokosvezelnesten gebonden heb en dan moet ik echt oppassen dat ik niet op ze ga staan Ze lijken nu alles goed te vinden en dat kan me alleen maar voordeel opleveren mochten ze echt doorzetten en gaan broeden.

Opmerking

vitaminen

zoals je misschien wel weet is dat vitaminen in het water, niet goed kan worden opgenomen door de vogel. het kan wel leiden tot een overdosis van bepaalde vitaminen. is het niet beter om vitaminen in poedervorm te mengen door het voer wat ze wel goed opnemen ?
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

vitaminen

zoals je misschien wel weet is dat vitaminen in het water, niet goed kan worden opgenomen door de vogel. het kan wel leiden tot een overdosis van bepaalde vitaminen. is het niet beter om vitaminen in poedervorm te mengen door het voer wat ze wel goed opnemen ? voor het ontwormen zijn er diverse soorten te koop. het meest word gedaan door het water een kuurtje.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Working...
                    X