Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Zieke Amethistspreeuw pop
Collapse
X
-
In ieder geval de man weer weghalen. Je moet een vogel die niet 100% is zo veel mogelijk rust geven en de kans op besmetting wegnemen.
Op hoeveel graden zit ze nu en op hoeveel graden heeft ze gezeten?
Als ze nu koud zit dan warm zetten (20graden).
Wat zie je als je de buik opblaast?
Is de vogel mager?
Wat ik doe als ik een vogel heb die ziek is en ik niet weet wat er aan de hand is:
- 4 druppels baycox (alleen de eerste 2 dagen)
- 4 druppels baytrill
- 4 druppels Megakill (tegen megabacterie)
(dit heb ik standaard staan, want stel dat je het nodig heb ben je toch weer 1 of 2 dagen verder voor dat je het in huis heb)
9 van de 10 keer krijg je zo'n vogel er dan weer bovenop. Je moet dan wel in een vroeg stadium hiermee beginnen en niet pas als de vogel niet meer op stok komt van zwakte. Als een vogel al zover ziek is dan kun je ziekte 1, 2, en 3 behandelen maar omdat de weerstand van zo'n vogel dan helemaal weg is krijgt hij gelijk ziekte 4, 5, ... er boven op en is er meestal niets meer aan te doen. Zelf stop ik met kuren zodra ik zie dat de vogel weer fit is en de buik kleur weer goed is (nog wel even op temperatuur laten zitten).
Vogelkennis moet je wel hebben om te kunnen beslissen wanneer je moet kuren en wanneer niet. Zelf kan ik aan een vogel meestal wel zien wanneer hij even uit conditie is of wanneer hij echt ziek is.
Als ik vermoed dat het een ziekte is die misschien besmettelijk is of als het een ziekte beeld is wat ik niet ken dan ga ik naar een dierenarts. Heb je zelf geen ervaring met behandelen van ziektes dan kun je beter gelijk naar een da gaan. Al moet ik wel zeggen dat een zieke vogel die erg verzwakt is de rit ernaar toe, het bekijken/vastpakken, de rit terug naar huis de vogel geen goed doet.
-
oke?
J-T schreef:
Wat ik doe als ik een vogel heb die ziek is en ik niet weet wat er aan de hand is:
- 4 druppels baytrill
Als je niet weet wat de vogel mankeert, ga je het toch niet direct vol pompen met een coktail aan medicijnen.
Lijkt me voor die vogel ook niet geweldig.mvg Gerard 6
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6J-T schreef:
- 4 druppels baytrill
Als je niet weet wat de vogel mankeert, ga je het toch niet direct vol pompen met een coktail aan medicijnen.
Lijkt me voor die vogel ook niet geweldig.
Wat doe je dan?
Het lijkt mij dat je toch probeert om iets te doen. Van het kuren zullen de vogels echt niet minder worden, alleen moet je het niet blijven doen of blijven herhalen.
Opmerking
-
Nou
Nou wat dacht je van een vogelarts voor je er medicijen in drukt.
Vooral met een vogel van deze prijsklasse is een bezoekje aan een da. of een vogelarts, toch zeer zeker de moeite waard inplaats zelf voor doktertje te spelen.
Ik bedoel het niet verkeerd hoor, vind het alleen wat veel van het goeie zo'n coktail, zonder te weten waarvoor je het geeft.
En dat je het beste met je vogel voor hebt geloof ik ook echt wel maar zo zie ik het gewoon nu eenmaal.mvg Gerard 6
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door gerard 6J-T schreef:
- 4 druppels baytrill
Lijkt me voor die vogel ook niet geweldig.
Opmerking
-
Tja, misschien is het ook ervaring.
Je krijgt bij een DA:
of baytrill
of baycox
of een middel tegen megabacterie
Ik ben al diverse keren naar een DA gereden en altijd komt het op hetzelfde neer. Vandaar dat ik heb geinformeerd naar iets wat ik kon geven zodat ik alle meest voorkomende ziektes zou bestrijden en daar is dit uitgekomen. De DA heeft mij ook gezegt dat het niet uitmaakt als je maar niet te lang doorgaat en het niet steeds blijft herhalen. Daarnaast moet de vogel wel gewoon zijn eten en een goed eivoer (waar alle vit en min inzitten) tot zijn beschikking hebben (en ook daadwerkelijk eten).
+ en dat is vaak het probleem:
Mensen zien pas iets aan een vogel als het al te laat is. Voordat de vogel daadwerkelijk met de kop in de veren gaat zitten zijn er waarschijnlijk (en dat weet ik eigenlijk wel zeker) al een paar dagen aan vooraf gegaan dat de vogel niet helemaal strak zat.
Het is hetzelfde als dat men zegt dat een vogel in een zogenaamde "loper" altijd strak zit en je niet kan zien of zo'n vogel ziek is: iemand die ervaring heeft met vogels en weet waar hij op moet letten ziet gewoon aan een vogel of hij iets mankeert of niet .
Opmerking
-
J-Tmaar de vogels doen over het algemeen hun best om niet te laten zien dat er wat met ze is want dan zijn ze het haasje.Prooidieren laten helaas vaak niet veel merken als ze weten dat ze bekeken worden het is dus zaak om daar geruime tijd aan te besteden zonder dat ze merken dat ze bespied worden .Doen ze de kop in de veren waar je bijstaat dan geef ik je gelijk dan is er al een paar dagen wat aan de hand.Dan nog zou ik graag een dierenarts raadplegen vaak zijn de vogels al te ver heen en als jij goede resultaten met die mix hebt moet je dat blijven doen.Het ligt ook vaak aan de levensverwachting van een vogel,zo merkte ik dat V&I vaak ouder kunnen worden dan mijn kleine zaadeters.Het geen zich misschien ook uit in het herstellen na een kuur.
Opmerking
-
Hallo,als u niet de chemische kant op wilt kijk dan eens op refona.nl
en wat bij mij althans ook goed helpt is homeshield en ectospray.
Maar hou wel rekening met het feit dat als je gaat spuiten met wat dan chemisch of anti bloedmijt middel dan ook het refona verhaal werkt alleen als je minstens 6 weken niet gespoten hebt.
Mvg,
KingfisherMvg,
Kingfisher.
Opmerking
-
Gebruik al jaren vlooienpoeder voor honden en dat strooi ik zodra de eieren gelegt zijn in het nest het kan geen kwaad bij de vogels en doe het altijd.Het kan ook geen kwaad bij de jongen en blijft ook lang werkzaam,doe ook onder de laden enz poederen het is makkelijk en overal verkrijgbaar en makkelijk langere tijd te bewaren.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door rob 2J-Tmaar de vogels doen over het algemeen hun best om niet te laten zien dat er wat met ze is want dan zijn ze het haasje.Prooidieren laten helaas vaak niet veel merken als ze weten dat ze bekeken worden het is dus zaak om daar geruime tijd aan te besteden zonder dat ze merken dat ze bespied worden .Doen ze de kop in de veren waar je bijstaat dan geef ik je gelijk dan is er al een paar dagen wat aan de hand.Dan nog zou ik graag een dierenarts raadplegen vaak zijn de vogels al te ver heen en als jij goede resultaten met die mix hebt moet je dat blijven doen.Het ligt ook vaak aan de levensverwachting van een vogel,zo merkte ik dat V&I vaak ouder kunnen worden dan mijn kleine zaadeters.Het geen zich misschien ook uit in het herstellen na een kuur.
Maar ik zie aan de veren, ademhaling, hoe de vogel zit, vleugels, staart, ogen, kleur snavel, hoe de vogel op stok zit..... enz in 95% van de gevallen of een vogel goed is of niet. Een vogel die ziek is vertoont altijd iets en daarvoor hoeft de vogel niet bespied te worden. (ik heb het natuurlijk niet over papegaaien oid die drager van iets zijn maar er zelf geen last van hebben)
Middelen tegen bloedluis zijn er natuurlijk tientallen al vind ik het wel vreemd dat je daar nu pas achteraan moet, in mijn ogen moet je dat standaard hebben staan.
Goede ervaring heb ik met:
Op alluminium en kunststof: birdspray van bogena/beaphar (vreet niet in)
In de nesten: homeshield / 404 insectenpoeder / ocepou
Na de kweek om de nesten in te spuiten: anti vlooien spray / U2
Opmerking
-
Spreeuwen zijn vaak drager van parasitaire wormen. De donkere ontlasting kan wijzen op beschadigde ingewanden/darmen, veroorzaakt door wormen.
Ik zou om te beginnen de spreeuw even ontwormen, Dit kan door haar een dagje een ontwormings middel door het drinkwater te geven. Baat het niet dan schaad het niet.
Pas als het ontwormen niet helpt zou je kunnen denken aan andere ziekten en bijbehorende behandelingen.
Bloedluis ed. zijn vrij makkelijk en afdoende te bestrijden met de door J-T genoemde middelen.
Voor het ontwormen: kijk maar even op onderstaande thread. Het begint met luchtpijpmijt, maar gaat daarna over ontwormen ed.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking