Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gedrag/ houding japanse nachtegalen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gedrag/ houding japanse nachtegalen

Sinds een paar maanden heb ik een koppel japanse nachtegalen te logeren
    voor een seizoen en ik heb een paar vraagjes over gedrag/houding daar ik nog niet veel ervaring heb met deze vogels.

sinds deze week is de pop zeer veel op de grond te vinden en lijkt wat te zoeken. Ook zit ze vaak door op de stok dus als het ware met der buik op de stok en met losse flanken met van die pluimen zeg maar

De man zit dan vaak tegen er aan of maakt sprongen over haar heen verder zit ze vaak op een poot net of ze er wat aan heeft en dan soms ook weer niet er is aan de poot zelf niks te zien en poot grijpt ook goed

ook kan het half uur later zo zijn dat ze super strak zit en vliegt volop door de vlucht en hangt aan het gaas heen heb niet het idee dat ze ziek is ook niet mager en ook niks apart aan de ingewanden te zien verder.

ze eten beide volop krijgen universeel van orlux en insectenpate van avian 1 op 1 zitten bij 12 uur licht en 15 graden.

nu vraag ik me af of iemand dit herkent en of het gedrag iets betekend

mvg,

HJ de Graaf

Ik heb ook een koppel Japanse nachtegalen en het is alsof je letterlijk mijn pop beschrijft Ze zit ook veel op 1 poot en dan ook alsof er echt wat met die andere poot is. Sta ik dichtbij dan zet ze die even neer nl maar trekt hem meteen weer op. Wordt ze actief dan merk je niks van een evt probleem aan die poot. Een uur later is er weer niks en zit ze wel gewoon op 2 poten. Ook zij zit veel bij de grond op de randen van de bloempotten bv en de man schuift dan gezellig aan. Ze rommelt veel onderin de bloempotten bij bv de liguster. Ze gaat wel gewoon in bad en net wat je zegt, soms vliegt ze actief door de voliere maar de man is altijd actiever en zit veel meer bovenin dan de pop.
    Ze zit ook vaker boller dan de man. Heel vreemd maar omdat dit bij mij al sinds ik ze heb zo is maak ik me geen zorgen meer want ze eet goed, poept goed en is gewoon gezond verder. Misschien is het dus wel normaal dat de poppen dit doen als ik dit zo lees

Opmerking

kalk?

Misschien dat het iets te maken heeft met kalk?
      Ik heb het zelf meegemaakt met granaatastrildes die telkens op de grond zaten te zoeken terwijl er zaad, eivoer, grit en water aan de kooi hing.
      Na een tip ben in eierschalen gaan voeren en sindsdien is het zoeken op de grond sterk afgenomen.
      Misschien heb je er iets aan.

Opmerking

sinds deze week is de pop zeer veel op de grond te vinden en lijkt wat te zoeken.Ook zit ze vaak door op de stok dus als het ware met der buik op de stok en met losse flanken met van die pluimen zeg maarDe man zit dan vaak tegen er aan of maakt sprongen over haar heen verder zit ze vaak op een poot net of ze er wat aan heeft en dan soms ook weer niet er is aan de poot zelf niks te zien en poot grijpt ook goed

*

het op 1 poot zitten zegt bijna altijd helemaal niets,dit is een natuurlijk iets om zo de ene poot te ontlasten (krampjes bv) en lekker warm te houden in het verenpak (vogels zijn het "kouds" via de poten/tenen). en wederom als zij op het gemak is doet zij dit vaak.

het overhaar heen springen van de man, tja typisch imponeer/dominerend gedrag van de man t.o.v de pop,in de (pre) broedtijd wilt hij op deze wijze aan de pop laten merken dat hij er wel klaar voor is (het is dus een "vorm" van droog oefenen om zo de pop te laten wennen aan een man boven haar vaak lijd dit tot irritatie bij de pop en hoor je vlak erna het "getetter/getak" in duovorm)

ook kan het half uur later zo zijn dat ze super strak zit en vliegt volop door de vlucht en hangt aan het gaas heen heb niet het idee dat ze ziek is ook niet mager en ook niks apart aan de ingewanden te zien verder.

*

klopt ook wel want 9 van de 10 keer is het ook niks zoals boven uit gelegd ,het zijn gedragingen die erbij horen en als men iets meer observeert dan kan men zulke conclusies trekken hieruit.
        en ik zal het ermaar bij zetten anders leegt men de strontemmer weer op mijne kop : daarmee bedoel ik niet dat jij niet omkijkt naar de vogels ik bedoelde dit in zijn algemeenheid (god wat haat ik dit toch ,het eeuwig moeten uitleggen wat ik bedoel en hoe ik het bedoelt qua intrepetatie).

Opmerking

Hoi Winterkoning, dat gevoel had ik dus ook al. Dat ze inderdaad boller zit omdat ze de man wil stimuleren haar te verzorgen wat hij ook vaak doet. Hij schuift dan aan inderdaad. Bij mij is er echter nog 1 ding waar ik me over verbaas. Toen ik nog 2 mannen had zaten ze ook snachts samen op 1 stok tegen elkaar aan. Nu ik de ene man heb omgeruild voor een pop zitten ze de hele dag samen, echt poetsen en alle gedragingen van een koppel maar de pop slaapt bij de grond op een lage stok en de man bovenin. Ik heb het gevoel dat de man de pop verjaagd bij zijn slaapplaats. Dat geeft overduidelijk aan dat het nog geen vast koppel is denk ik? Deze man deed dat ook bij de Mozambiquesijs die er eerst bij zat. Overdag was alles goed maar vlak voor het slapen gaan wordt hij heel dominant over de hoge stokken en klapt dan met zijn snavel en jaagt. Of hij dat bij de pop doet weet ik niet 100% zeker maar laatst zag ik hem wel heel druk heen en weer schieten bovenin en zat de pop laag in de voliere. Of hij dat deed weet ik niet zeker.

Betekent dat dat het niet klikt? Of moet ik het de tijd geven? Dat laatste doe ik sowieso hoor, het gaat me meer om de stand van zaken voor nu. Overdag dus dikke mik alsof het een heel vast koppel is, in de avond scheiden hun wegen en slapen ze niet tegen elkaar aan zoals eerder de twee mannen wel samen deden.

Opmerking

uitleg zie hieronder in het kleine hieropvolgende stukje:

een geheel andere kijk op het gegeven van alleen slapen is het volgende: de nachtelijke rovers hebben vaak de mogelijkheid om op warmte bronnen te jagen,meerder japjes naast elkaar betekend in de nacht dus een grotere kans om op te vallen want de rover krijgt een grote warmte bron te zien. (nachtkijker idee met dat warmte bronnen een rode vlek laten zien en dus zo herkenbaar worden in de nacht).

het gegeven dus dat de sterkste zal overleven,de ondergeschikte/zwakkere die zullen eerder afvallen bij eventueel gevaar.

de klik (heb ik je wel eens eerder uitgelegd) kan je nu nog niet bepalen het zijn sociaal ingestelde vogels (buiten broedseizoen en vooral in deze periode), dus verzorgen ze elkaar overdag en ondernemen gezamelijk de dagelijkse activiteiten en men denkt dan ha ha goed koppel,ik zeg dan nee hoor afwachten.( het is niet meer dan normaal gedrag ,want in de natuur ben je alleen kwetsbaar overdag,want de rover kan dan zijn vizier alleen op jouw helemaal richten, bij meerdere vogels bij elkaar zal de rover moeten kiezen en dat is moeilijker voor de rover), en als je met meerdere ben dan kan jouw buurman/vrouw het gevaar wel opgemerkt hebben en als deze dan een kreet slaakt weet iedereen hoe laat het is).

als de tijd eraan komt dan zal je zien dat de vogels nog meer naar elkaar zullen trekken en als de klik daar daadwerkelijk is en vooral dan in de broedperiode heb je kans dat ze ook naast elkaar slapen ('s nachts).
            het is geven en nemen in een relatie bij genegenheid naar elkaar toe willen ze lekker bij elkaar zijn en zal hij dus moeten inbinden qua "slaapruimte" .
            hij zal wel moeten.............waarom ??? hij moet het "contact"houden stel je voor dat je nog zit te slapen van een avondje fuiven en uisloven om die pop te krijgen en je ben dus iets later wakker ,tja dan is buurman Henk er al vandoor met de pop want die zag zijn kans schoon .( als pop dus altijd alleen en op een afstand zou slapen in de (pre) broedtijd.( beetje simplistich uitgelegd met voorbeeld maar ik denk dat men het wel begrijpt zo).

maar ook dit zal van korte duur zijn want als het echt klikt dan gaat de man op dat zelfde plekkie zitten snachts en de pop op of dicht bij de plek van haar nest.

dat denk ik ..................( het is maar een mening/gedachtegang met een vleugje ervaring en een vleugje gek zijn ).
            kan er zomaar helemaal naast zitten hoor.

er is een boek wat geheel toegespitst is op de kweek van jappen,weet alleen niet zo snel de titel (is een engels boek).

mijn vogels slapen momenteel samen op stok en zitten binnen met 15 graden en ondertussen op 12,5 uur licht ook hebben ze al wat zitten rommelen met wat gras bij een conifeer maar dit zegt nog niet alles zei de eigenaar

tevens ben ik begonnen om naast universeel/insectenpate en fruit wat eivoer met wat pinkies en buffalowormen te geven
            .

*
            jij zit dus nu al aan het (pre) pre seizoen qua licht, qua temperatuur en qua de mogelijkheid om aan nestmateriaal te komen, voor menig ( de meeste denk ik wel) ander gaat dit gegeven wat jij nu schets pas over een paar maanden op gang komen ,die zitten nu gewoon in de winter (buitenvogels).

nog wel een vraag over hoe je dit moet opbouwen is eivoer met buffalo en pinkies daarvoor geschikt?

*
            als jouw japjes dit tot zich nemen dan is dit een goede aanvulling en opstap tot meer,maar denk nu niet dat ze dit dan ook per definitie gaan voeren mochten er jongen komen,in dit stadium zou ik zeggen : wen ze aan zoveel mogelijk (diversiteit "levend"voer ) want dan weet je dat ze dit tot zich willen nemen en dan weet je ook wat je anders kan aanbieden als de vogels de nek ervoor omdraaien van wat er aangeboden word op dat moment,m.a.w. je vergroot nu je aanbod/diversiteit en daar kan je "straks" dan gemakkelijker op terug vallen omdat je weet dat ze dat andere voer eventueel ook lusten.
            het zal geen unicum zijn hoor dat zodra er jongen zijn het eens zo geliefde voedsel met de nek word aan gekeken.

universeel zullen ze hoogstwaarschijnlijk toch niet voeren ,ik zou zeggen als er jongen zijn haal dit weg, er is mij een geval bekend dat jongen gestikt zijn door het toegestopt krijgen van universeel voer.

maar goed je kijk maar wat je met dit tipje doet.

er is een boek wat geheel toegespitst is op de kweek van jappen,weet alleen niet zo snel de titel (is een engels boek).

Opmerking

Ikzelf vind dit een bijzonder goede informatieve website. Deze heb ik meerdere keren doorgelezen en als ik vragen heb kijk ik altijd eerst hier. Misschien heb je er wat aan?

Links staan alle hoofdstukken en het gaat hier om eigen ervaringen en een heleboel uitleg. Ook een voordeel is dat de hele website echt gericht is op Japanse nachtegalen en niet het standaard gekopieerde verhaaltje dat overal staat.

Opmerking

Ik vind het een goede tip om het universeel weg te halen. Neem aan dat dat dan voor de eerste week geldt? Daarna kunnen ze het wel verdragen neem ik aan? Misschien wat eivoer ipv universeel zodat ALS ze kant en klaar gaan voeren dit eivoer is?
                Ik moet ook nog helemaal uitvinden wat nu precies te doen als ze gaan kweken. Ik wil zelf dus veel insecten gaan zoeken. Pissebedden schijnen goed gezond en geliefd te zijn. Ook wil ik groene rupsen van brandnetel gaan voeren. Die zijn niet giftig en de darminhoud is extra gezond omdat brandnetel een zeer gezonde plant is om op te nemen. Dat aangevuld met motjes en mugjes die ik met een felle lamp wil vangen elke avond en dan in de koelkast om ze sloom en opneembaar te maken.

Opmerking

ben ik het niet geheel mee eens,

het is goed ,ALS je maar weet wat je doet..........

pissenbedden voer ik nooit,waarom niet ? ze zijn heel vaak gastheer voor.... zoek dat maar lekker zelf op.

rupsen,beter voer voor jongen is er niet ,zijn zowel zacht van buiten als van binnen,echter neem wel de juiste rupsen,vermijd i.i.g de meest fel gekleurde en de harige (dit laatste kan tot irritatie lijden aan de luchtwegen /longen,er worden dan miniscule kleine gaatjes geprikt wat kan irriteren en wat op dat moment dus de vogel vattelijker maakt voor luchtwegziektes).mede door dit gegeven zie je vogels vaak/altijd de haren van het lichaam te krijgen door deze te wrijven tegen tak o.i.d. en dit vooral als het aan jongen gegeven moet worden.

vangen met de lamp ,is een goed middel (doe ik zelf ook,maar dan wel ze levend vangen dus niet laten elektrokuteren/verkolen) maar men moet dan wel gaan uitzoeken ,stippelmot bv( als deze bv tegen de "lamp loopt") zou ik niet geven ( en er zijn er nog wel wat meer ,maar zoek dat maar zelf lekker op).

dus nogmaals is een goede tip maar weet wat je doet.
                  mijn aanvulling hierop zou dus zijn ,ga lekker vangen (op wat voor manier dan ook) maar check eventjes wat je gevangen hebt en zoek de soortjes eventjes op en kijk wat wel en niet mogelijk schadelijk kan zijn.

kijk om een voorbeeld te geven de regenworm, de 1 zegt uitstekend voedsel en de ander zegt van niet, wie heeft er gelijk?????
                  BEIDE

Opmerking

de importanse van een levend voedsel dier word soms wel eens onderschat:

neem als voorbeeld een witte meelworm een dode of een levende heeft qua voedingswaarde geen enkelt verschil.
                    en toch is een levende beter...................
                    waarom: de worm heeft ook een stimulerende factor namelijk, door zijn gekonkel word de interesse gewekt om te worden opgenomenvoor consumptie,het is dus ook een stimulans om de voederdrift aan te wakkeren bij de oudervogels.( en daarom is deze dus in feite beter dan een dode ,echter een dode kan men beter prepareren,maarja als ze een dode geprepareerde niet willen opnemen dan heb je nog niks).

nog een stimulans voor vogels is het aanbod ,bij overvloedig aanbod van............... daarvan gaan de vogels over tot voortplanting of worden gestimuleerd om nog een ronde te doen danwel het nutsbesef mee te geven dat het kleinste jong in het nest ook groot getrokken kan worden omdat er voedsel genoeg is (overvloed).
                    dit is iets wat bij mijzelf op het hok hebt waargenomen ( het overvloed aan voedsel verhaal)

ik voer "levend en dood" voer door elkaar aan mijn vogels (diverse insekten eters/zaadeters/vruchteneters/aaseters) de levende om de voederdrift te stimuleren/vast te houden ,men zal dus ook altijd zien dat de levende als eerste opgenomen worden en bij "gebrek"aan beter pas de "dode" maar de dode kan je beter bepoederen/preparen met de nodige insectenpoedertjes/suplementen,dus beide is dan

Opmerking

japanse nachtegaal

bij mij doet de man dit soort tenen wippen,hij zit verder niet op de grond of dergelijke.
                      had hem eerst in de broedkooien zitten man en pop niks aan te zien altijd strak tegen elkaar aan,nu in een ruime vlucht laat hij dit gedrag zien.
                      ze zitten samen met 1 paar huismussen en 1 paar gele kanarie,s dit gaat prima samen.
                      heb gisteren voor mijn andere pop een man erbij gehaald probeer dit jaar met 2 paar te kweken.
                      1 paar zijn overjarig ek en ek van vorig jaar,het andere paar is ongeveer 2 jaar oud en in prima conditie.
                      wat denken jullie hiervan,heb 1 pop in een soort zeegroene kleur en een gele snavel in plaats van rood of oranje rood,ze is niet bleek van kleur wat je ook weleens ziet,ze is verder in goede conditie.
                      heb ze 20 jaar geleden gekweekt en sinds vorig jaar 1 paar geruild,en nu dan 2 paren,ze zingen prachtig hoor.
                      groet wim

Opmerking

foto

hallo Leila, heb je een foto van die zeegroene pop ? lijkt me heel mooi.
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

heb ze 20 jaar geleden gekweekt en sinds vorig jaar 1 paar geruild,en nu dan 2 paren,ze zingen prachtig hoor.
                          groet wim
                          Hallo Wim als ik het goed begrijp dan zijn dat vogels van 20 jaar
                          groeten Richard

Opmerking

Opmerking

Dat is ook waarom ik slechts 1 koppel heb. Ik zou dolgraag evt een EK koppel aanhouden volgend jaar maar als dit koppel goed kweekt doe ik dat niet ivm het niet kweken van 2 koppels zoals mij verteld is. Ik kan zo nog een voliere bouwen 8 meter van deze af maar zoals ik begreep is dat zinloos als je goed wil kweken. Wel begrijp ik van verhalen op internet dat dit niet per definitie zo is. Ik lees toch wel over kwekers die 2 of meer koppels naast elkaar houden en toch resultaten boeken. Ik lees dus echter ook dat mensen een 2e koppel kochten en het eerste normaal goede kweekkoppel geen jong meer op stok kreeg door de stress van de zang van het tweede koppel.

Mocht de kweek hier lukken dan heb ik contact met iemand waarmee ik tegen die tijd onverwante koppels ga maken. Mijn doel is de dieren de hele winter in een grote groep te huisvesten omdat dat vrij natuurlijk schijnt te zijn. Dan tegen februari alles koppelen of zelfgevormde koppels uitvangen en dan zal ik eens zien of ik evt toch een nieuw jong geringd koppel ga bijhouden. Wie weet als ze elkaar door en door kennen en in de groep gewend zijn dat het wel kan? Ik zie wel hoor, allemaal gedachten die in me opkomen. Eerst maar eens wat jongen op stok krijgen

Opmerking

Working...
                              X