Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweek met de Javaanse Brilvogel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kweek met de Javaanse Brilvogel

Toch maar es een stukje schrijven over de kweek met de Javaanse brilvogel.

Ik heb 2 mannen en 2 poppen. Daar de brilvogels altijd bij elkaar op een grote bol zitten kan je niet goed zien dat je een paartje hebt. Pas in het voorjaar vormen ze koppels en gaan dan paarsgewijs hun eigen weg.

Het gaat hier om vogels die nog nooit jongen hebben gehad. Zo rond eind maart begon een koppel met nestmateriaal te slepen, erg vroeg maar ja ik kweek in een plantenkas waar het altijd minimaal 15 graden is. Na 3 weken rommelen hadden ze het dan eindelijk voor elkaar een paar stukjes hennep aan een paar takken te bevestigen en van daar uit konden ze een nestje bouwen, een piepklein nest mag ik wel zeggen.

Vervolgens werden er 3 eitjes gelegd. Later bleek dat deze alle onbevrucht waren. Dat ging zo 2 keer door tot het derde nest wel bevrucht eitjes had, 2 stuks. Het nest is gemaakt van sisal, hennep, paardenhaar en kattenhaar. De broedduur was 11 dagen. De jongen werden gevoerd vanaf dag 1 met: gekookte meelwormen met vitaminen en mineralen, levende buffalowormpjes, diepvries buffalowormpjes, diepvries pinkies en diepvries miereneieren. Na 10 dagen stappen ze uit het nest en blijven dan nog dagen in de buurt van het nest rond hangen terwijl pa en ma onafgebroken met voer aan komen.

De jongen komen groen met grijs en zonder staart uit het nest. Als ze door de jeugdrui heen zijn zullen ze wel net zo worden als pa en ma. Hieronder een foto van 1 van de jongen, het is nu 11 dagen oud, de andere foto is van pa.

Click image for larger version

Name:	Jong_javaanse_brilvogel_2015.jpg
Views:	1
Size:	76,3 KB
ID:	439785

Name:	Javaanse_brilvogel_2015.jpg
Views:	2
Size:	85,5 KB
ID:	439784

Gefeliciteerd!, erg leuk om daar een nestje van te hebben, een van mijn favorieten die brilletjes.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Mooi!!

Zo zijn wij fan van de Senegal brilvogel.

Succes met jouw brilvogels en hun jongen!

Groetjes, Chantal
      http://devrolijkefluiters.simpsite.nl

Opmerking

Wat een mooi vogeltje! Wat leuk dat je er jongen mee hebt! Doet het andere 'koppeltje' ook wat?
        Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
        Vergeet niet te kijken op mijn site!
        http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Leuk verslag en mijn complimenten aan het resultaat.

Mooie bewegelijke vogels. Wij hebben brilvogels dagelijks rond het huis.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

mooie foto`s hoor.....
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

erg mooie foto's met een mooi verslagje.
              groeten gijs

Opmerking

Geweldig is dit, prachtige vogeltjes.
                Geniet er maar van.
                groetjes
                Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
                http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Mooi verhaal weer en mooie foto's. Daar leren we weer wat van.

Opmerking

Hey, me foto's zijn weg.

Maar goed. De 2 jongen zijn nu 15 dagen oud en pa en ma zijn alweer het nest aan het fatsoeneren voor de volgende ronde. Als het goed is moeten de jongen tussen nu een een week zelf gaan eten. Wel grappig dat ze van boven grijs en van onderen helemaal wit zijn. Ik neem aan dat ze bij de jeugdrui wel geel worden.

ID:	433102Click image for larger version

ID:	433102

ID:	433102

Opmerking

Even kijken op de startsite of bovenaan deze pagina,dan zie je dat de site gecrasht is en foto's geplaatst tussen februari en 24 mei weg zijn.
                      Opnieuw plaatsen een optie?
                      Mvg,
                      Kingfisher.

Opmerking

of ze geel gaan worden ? misschien zijn het wel mutanten......
                        groeten Ton
                        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

De 2 jongen zijn nu 19 dagen oud en nog niet zelfstandig, dat zal nog 10 dagen gaan duren. De pop heeft 4 dagen terug nieuwe eitjes gelegd in het oude nest.

Nog even een (slechte) foto van pa en ma met de 2 jongen.

Name:	Javaanse_brilvogel_met_jongen_2015.jpg
Views:	1
Size:	62,0 KB
ID:	433117

Opmerking

De 2 jongen beginnen nu een beetje zelfstandig te worden. Ze beginnen overal wat van te eten maar worden nog graag gevoerd worden door de ouders. Wat opvalt is dat ze nu al iets groter zijn dan de ouder vogels. Ook de kleur begint nu te veranderen. Ze leken eerst op Indische Brilvogels maar ze gaan nu kleuren. Het is het eerst te zien op de veren rond het borstbeen, daar bevind zich al een gele streep die loop vanaf de onderkant van de snavel tot aan de stuit en wordt steeds breder.

Morgen moeten de jongen van het tweede nest uit komen, geen idee hoeveel eitjes er in liggen, ik heb niet gekeken. Ik start morgen dan ook weer zoals gewoonlijk met miereneieren en buffalowormen en dan verder met pinkies en meelwormen.

Opmerking

En jawel, de jongen zijn tussen 14:00 en 18:00 uur uit het ei gekomen. De jongen van de vorige ronde zitten er nog bij en waren zeer nieuwsgierig wat er in het nest allemaal gebeurde. De pop liet een tijdje toe dat de jongen mee keken maar na een uurtje of wat jaagde ze weg. Deze manier van kweken doe ik als het kan altijd want dan kunnen de jongen leren hoe het broeden en voeren van de jongen in zijn werk gaat en dat betekend dat je dan goede vogels krijgt waar je probleemloos mee kan kweken.

Opmerking

Working...
                              X