Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweek met Rode Kroonvinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kweek met Rode Kroonvinken

Nadat vorig jaar de jappen en de baarmannen, na met beide 2x succesvol te
    hebben gekweekt zijn verkocht zit er nu een stel rode kroonvinken in de
    voliere. En ook een stel in de naastgelegen voliere die overigens geheel is afgescheiden met ondoorzichtige golfplaatjes. Echter toch werden ze gestoord door het roepen van een ander stel in de nabijheid, dus begin mei het ene stel naar binnen gehaald. En nu sinds vorige week buiten een nest met 3 eitjes en het popje zit braaf te broeden.

dat is een mooi soortje, de rode kroonvink, die ik ook nog wel eens ga doen.

kan je foto`s maken, van de vogels en hun leef omstandigheden ?

ga voor je duimen, op nakweek.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Voliere en begin kweek

Het koppel zit in een overdekte voliere, waarvan de west- en noordzijde
      helemaal dicht zijn. Deze voliere is beplant met Conifeer, beuk, larix, laurier,
      suikkerriet en hedera. De voliere is gemaakt met dubbel gaas erop met vierkantjes van 1,5 cm.
      Het nestje zit in een korfje en is gemaakt van cocos en fijn gras. Dit heeft wel een poosje
      geduurd ze heeft enkele dagen met nestmateriaal gesleept voordat er daadwerkelijk is gebouwd.
      Het voer bestaat uit een tropenzaadmengsel, wat insectenpate en sind begin mei uit 10
      geweekte pinkeys per dag. Op woensdag ontdekten we het nestje en zaterdag lagen er 3 eitjes in,
      dat schijnt een normaal legsel te zijn van kroonvinkjes. Deze foto was toen we de voliere aan het
      beplanten waren dat was in 2010 nu volledig begroeid.
      Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Ben benieuwd wat het gaat worden, had mijn oog ook al een tijdje geleden laten vallen op deze soort.

Maar lees overal dat ze zo agressief zijn tijdens de kweek, met name naar andere rode vogels toe, ben ik bang dat ze echt in een vluchtje alleen moeten zitten voor de kweek.

Veel succes met je nestje.
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

kroonvinken

ja ze zitten alleen, een koppel onzichtbaar ernaast gaf al probleem,
          dat ze hele dag op zoek waren naar wat ze hoorden,
          nadat ik die naar binnen heb gehaald werden ze rustiger.

Opmerking

kroonvinken

Vandaag precies na 12 dagen broeden liggen er 2 jonge kroonvinken in
            het nestje. De 2e portie buffaloos en 5 witte meelwormen net gegeven de eerste
            was op hopelijk wordt de man niet te driftig met al dat levende voer.

Opmerking

Gefeliciteerd, met de nieuwe spruiten.

Goed nieuws, en hopelijk komen ze zonder al te veel problemen op stok.
              Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

jonge kroonvinken

Gisteren even nest controle er liggen 2 jonge kroonvinkjes, ze worden het
                meeste gevoerd met de witte meelwormen die ik met zemelen voer.
                Per dag geef ik 3 x 10 witte meelwormen of zoveel ik er kan vinden.
                En Buffaloos staan continue ter beschikking van het overige voer wat ik
                aanbied wordt nog niets genomen. De ontlasting van de jongen wordt
                ver van het nest gedeponeerd soms zelfs op het voerplateau, keurige verpakte wit/zwarte bolletjes.

Opmerking

jonge kroonvinken

Gisteren de jongen geringt met 2,9mm dat ging nog net
                  afgeplakt met leukoplast. Dat is op de 4e dag, vrij snel
                  vergeleken met kanaries die ring ik normaal de 5e of 6e
                  dag, dus de jongen groeien goed. Hopelijk worden ze nu
                  niet uit het nest gegooid door de ouders, gisteravond was
                  alles nog in orde.

Opmerking

kroonvinken

Helaas de 12e dag dode jonge kroonvinkjes in het nest.
                    De oorzaak weet ik niet er werd geen voer meer genomen
                    nest controle en jongen dood. Wel werd er meteen weer
                    genesteld en nu vandaag 26 juli zit ze weer te broeden
                    op 3 eitjes, afwachten dus wat het nu gaat worden.

Opmerking

jammer, hoop dat de komende ronde beter gaat.
                      groeten Ton

Opmerking

rode kroonvinkjes

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Bekijk Bericht
                        jammer, hoop dat de komende ronde beter gaat.
                        Er zijn opnieuw 2 jongen uitgekomen afgelopen dinsdag, tot heden wordt er weer
                        goed gevoerd, dus ben benieuwd hoe het deze keer afloopt.

Opmerking

en gaat het nog goed met de jongen ?
                          groeten Ton

Opmerking

Blijf nu eens uit de buurt van de nest en bedwing uw nieuwsgierigheid. Dat ringen moet je maar laten voor wat het is. Zorg eerst dat je meer nageslacht hebt, vooralleer je ze nog gaat ringen. Rode kroonvinken zijn al moeilijke vogels om mee te kweken, dus niet meer storen.

Opmerking

rode kroonvinken

Oorspronkelijk geplaatst door Van den Broeck Alfons Bekijk Bericht
                              Blijf nu eens uit de buurt van de nest en bedwing uw nieuwsgierigheid. Dat ringen moet je maar laten voor wat het is. Zorg eerst dat je meer nageslacht hebt, vooralleer je ze nog gaat ringen. Rode kroonvinken zijn al moeilijke vogels om mee te kweken, dus niet meer storen.
                              Nu op de 7e dag de jongen uit het nest gekieperd, er wordt weer volop met nestmateriaal gevlogen
                              dus wellicht volgt er een 3e poging. Heb niet het idee dat het met het ringen te maken heeft ik
                              ring ze de 4e dag dan lukt dat nog net en 1e ronde op de 12e dag jongen dood en nu op de 7e dag
                              op de grond gegooid, denk veeleerder aan te veel eiwit in het voer, er worden meelwormen en
                              buffalos gevoerd en verder wordt er niets aangeraakt wat ik ook aanbied, Denk daar het probleem
                              zit ze te snel verder willen?>

Opmerking

Working...
                              X