Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kweek met Rode Kroonvinken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

voeren kroonvinken

Oorspronkelijk geplaatst door euphonia Bekijk Bericht
    Mooi werk. Wat voer je ze aan levend spul? Pas een beetje op met levende meelwormen, die gaan in 1 keer levend naar binnen en dan loop je het risico dat de worm zich een weg door de krop naar buiten vreet.
    Ik voer ze witte meelwormen en buffalows en wou er vandaag ook wat geweekte pinkeys bijzetten en wellicht wat gesneden druifjes. Gisteren nest controle gedaan door een spiegeltje boven het nest te houden lagen 2 goed gevoerde jongen in het nest. Er waren ook 2 eitjes gelegd.

Opmerking

dat gaat lekker, duimen dat het zo voort gaat......
      groeten Ton
      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Succes we duimen dat het verder goed zal gaan.

Opmerking

Succes! Ook hier maken de duimen overuren.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door graaf277 Bekijk Bericht
            ...en wellicht wat gesneden druifjes...
            Mijn Rode kroonvinken nemen helemaal geen fruit of zo, alleen zaden, universeel voer en diverse insecten. Succes met de kweek en let op: Haal de man weg zodra je het idee hebt dat de jongen zelfstandig zijn of zelfs eerder want de man maakt zijn jongen af als je er geen erg in hebt.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door graaf277 Bekijk Bericht
              Gisteren eierdopjes op de grond dus jonge kroonvinken, ben benieuwd of ze worden gevoerd etc...
              De jongen zullen nu toch wel uitgevlogen zijn? bij mij stapte ze al na 10 dagen het nest uit.

Vervolg van mijn kweek: Ik had eerder de man apart gezet en heb nu de pop uitgevangen en in een kooi naast de man gezet. De 2 kooien zijn met elkaar verbonden en als ik het traliedeurtje open doe dan kan de pop bij de man en andersom. Ik heb begin van de week even gekeken wat er zou gebeuren als ik het deurtje open deed. De man ging naar de pop toe en ging heel zacht zitten fluiten naast haar, dat ging goed. Nog geen uur later jaagt ze hem heel de kooi door maar van echt vechten komt het niet. Ik heb de man maar weer terug gezet in zijn eigen kooi om verwondingen te voorkomen want ik kan niet heel de dag voor de kooi gaan zitten. Van de week echter zie ik de pop weer met nestmateriaal slepen dus aanstaande Zondag ga ik de man weer bij de pop zetten. Het zal wel moeten want 28 Juni moet ze weer eieren gaan leggen en dan moet de man er een week van te voren weer bij.

Opmerking

ben jij helderziende of zo ?

dat je al weet dat de eitjes 28 juni komen ?
                groeten Ton

Opmerking

Nee maar even vogel heeft een cyclus net als elk levend wezen. Bij de Rode kroonvink ligt die op 28 dagen. Ik houd exact in een excel bestand bij wanneer het eerst ei gelegd is enzovoorts en van daaruit kan je voor elke vogel berekenen wat zijn cyclus is. Mannen hebben echter een andere cyclus dan de poppen dus dat overlapt elkaar en dan kan je op een zeker moment te maken krijgen met onbevruchte eieren. Je kan e.e.a. helemaal mooi uitrekenen als je zelfs de geboorte datum weet van de vogel want dan weet je exact wanneer je ze moet koppelen om alle eieren bevrucht te krijgen.

Opmerking

oke, weer wat geleerd, goeie tip trouwens.
                    groeten Ton

Opmerking

Euphonia, hoe groot zijn de voliere's die je hebt qua oppervlakte? Met het samen stellen van de bevolking, dat doe je langzaam aan met testen?

Bij de gedeelte waar je de putters en sijzen hebt zitten, wel last van dat ze de groen eten?

Wat voor plc systeem heb je dan? Werkend op temperatuur sensors? We; even benieuwd naar namelijk.

Groet Niels
                      Groeten Niels

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door niels be Bekijk Bericht
                        Euphonia, hoe groot zijn de voliere's die je hebt qua oppervlakte?
                        Ik heb een grote plantenkas verdeeld in 2 stukken door middel van zwart nylon gaas. De kas is ongeveer 7 meter diep, 4,5 meter breed en 4 meter hoog. Links heb ik een woestijn gebouwd en daar zitten de zaadeters. Rechts heb ik tropisch regenwoud gebouwd en daar zitten de vruchten en insecteneters.

Met het samen stellen van de bevolking, dat doe je langzaam aan met testen?
                        Bij de gedeelte waar je de putters en sijzen hebt zitten, wel last van dat ze de groen eten?
                        Die proberen alles kaal te eten ja maar tegen de 4 meter hoge en dikke cactussen kunnen ze niet op . Ook de dadelpalmen krijgen ze niet klein. In het regenwoud gedeelte heb ik een Lantana Camara die groeit helemaal tegen het gaas en alles wat daar doorheen gaat naar de andere kant vreten ze kaal maar dat doen alle sijzen ook

Wat voor plc systeem heb je dan? Werkend op temperatuur sensors? We; even benieuwd naar namelijk...
                        Ik heb een zelfbouw systeem met een Mitsubishi FX die ik zelf geprogrammeerd heb. Het werk inderdaad op temperatuur. Er komt nog een regensensor op en een windrichting meter want eigenlijk moet je luchten van de wind af maar nu is dat nog niet zo. Voordeel is wel dat er allerlei insecten naar binnen waaien.

Opmerking

Groeten Niels

Opmerking

Mooi verdeeld met de type vogels en natuurlijk beplanting...Heb je deze situatie al zo een tijd?...Vergeleken met de bush van burgers zoo namelijk, die is beplant met kleine planten dat zie je nu natuurlijk niet meer terug.
                            Al enige jaren idd. Nadeel is wel dat je met zoveel ruimte vaak de vogels niet ziet maar je hoort ze wel. Kweken is dan ook geen enkel probleem zo.

Daarnaast nog broedkooien voor andere vogels? De rode kroonvink wel in een grote kooi geplaatst nu?
                            Ik ben geen voorstander van broedkooien maar alleen uit noodzaak. Ik heb de rode kroonvinken nu in een dubbele broedkooi omdat ze te veel onrust veroorzaken in de kas.

Die Mitsubishi FX, heb ik wel vaker gezien....Had op rovc een cursus gedaan elektrisch schakelen...Hoe zit je dan met je besturing ook nog eindmelders? Ramen gaan open om elektromotoren of cilinders?...
                            Ik had nog een paar van die oude FXen liggen vandaar. Ook toevallig, Ik geef les bij het ROVC, PLC systemen en storing zoeken. Eindemelders lopen gewoon via schakelaars gekoppeld aan de ingangen van de PLC. De tandwielen en tandstangen draaien op 24V elektromotoren met een counter er op. alles natuurlijk intern goed beveiligd zodat als er wat mis gaat de zaak in storing gaat en ik kan kijken waar het probleem zit.

Hieonder nog 2 leuke foto's van de kas.

Click image for larger version

Name:	P1180043.jpg
Views:	1
Size:	103,7 KB
ID:	433157Click image for larger version

Name:	P1180040.jpg
Views:	1
Size:	105,5 KB
ID:	433158

Opmerking

Groeten Niels

Opmerking

...Ik had les van een leraar van vestiging Ede. Wilfred is zijn naam. Geen idee als je die kent. Counter is toch een soort stappenteller die op de as van de motor zit, als ik het goed had?
                                Ik geloof dat er wel 100 leraren werken voor het ROVC, als ik hem zie zal ik hem wel kennen. Idd, hij geeft elke omwenteling 4 pulsen. Zo weet ik waar het raam staat.

Nee, die gaan niet meer terug, ze maken de boel veel te onrustig. Ze zitten nu in een beplante kweekkooi van 120X50X40 en de pop is alweer begonnen aan een nieuw nest. Afgelopen Zaterdag de man er weer bij gedaan en ze tolereert hem, dat is weer een gelukje.

Opmerking

Working...
                                X