Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Buulbuuls gooien jongen uit het nest, wie kan mij helpen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Buulbuuls gooien jongen uit het nest, wie kan mij helpen?

Wat kan ik hier aan doen?
    Mijn koppel roodoorbuulbuuls hadden voor het eerst jongen. Het koppel is van 2013. De pop is erg vliegerig en verlaat bij het minste geringste het nest.
    Nu zijn na de eieren uitgekomen.
    Dezelfde dag ligt het jong dood op de grond.
    He tweede en derde ei komt ook uit, en na 2 dagen liggen die kuikens ook dood op de grond. Wie daar verantwoordelijk voor is weet niet, man of pop.
    Wat kan ik hier aan doen zodat de kans dat dit bij een volgend legsel weer gebeurd klein is?

Buulbuuls gooien jongen uit het nest, wie kan mij helpen?

Hallo Irene,

Het zou heel goed aan de voeding kunnen liggen. Wat voert u de vogels? Vaak wordt er teveel eiwitrijk voer gegeven wat resulteert in broeddrift. En dan worden de eieren uit het nest gegooid of de jongen. Omdat ze dan weer direct willen paren en geen geduld meer hebben.

Gr Richard

Opmerking

Hallo Richard,

De buulbuuls zitten samen met een koppel Schamalijsters in een voliere. Als voer krijgen ze een mengsel van:
      Universeel
      Insektenpate
      Vruchtenpate
      T16 korrels
      Fruit: geweekte krenten, rozijnen, cranberries, peer appel,mango (afwisselend)

Daarnaast:
      Mix van pinky's, Buffalowormen, krekels (ontdooid)en n paar meelwormen die op de boerenkool en krijtmengsel staan. Alle insekten worden met carmix bestrooid.
      De Schamalijsters tonen tot op heden geen belangstelling voor de universeelmix, T16 korrels fruit oid. Die eten alleen de insekten. Daarom kan ik die niet weglaten.

Opmerking

Het kan zijn, dat het onervarenheid van het broedkoppel is (1ste legsel), maar de onrust van de pop kan hier ook een rol in spelen.

Aan de gevarieerde voeding kan het niet liggen.

Houd ook voor de zekerheid het koppel schama's eens in de gaten, ik zeg niet dat zij de oorzaak zijn, maar je weet maar nooit.

Opmerking

Hallo Irene,

Ik zou direct met het voeren van meelwormen stoppen, Dit is vaak de boosdoener.

Gr Richard

Opmerking

Je kan ze heel makkelijk met de hand grootbrengen mocht er nog een leven. Dat gaat heel goed met deze soort.

Opmerking

Naar aanleiding van de suggesties heb ik de meelwormen gestopt, en het fruit opgevoerd. Ook zal ik de buffalo's op de boerenkoolmanier gaan behandelen en deze levend gaan geven, naast de ontdooide de ik als mix blijf gebruiken. Ook met de universeelmix gaan ik door. Wellicht dat dit minder broeddrift oplevert. Bedankt voor al de suggesties tot zo ver. Als iemand nog andere suggesties heeft houd ik mij daarvoor aanbevolen.

Opmerking

misschien een domme vraag maar hoe kom je nu aan boerenkool?

Opmerking

Opmerking

Het hele artikel is te groot om geplaatsten. Daarom de link om het zelfde lezen. Je reactie hierop lees ik graag,want omdat ik mijn methode nog aan het ontwikkelen ben lees ik graag meningen van anderen.

De link is:

Opmerking

Hallo Irene,

Hopelijk helpt het verdoende, Dat je jongen op stok krijgt.

Succes.

Gr Richard

Opmerking

Working...
                      X