Mededeling

Collapse
No announcement yet.

roodborst

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• roodborst

sinds kort heb ik een koppel roodborsten .Nu is algemeen geweten dat je koppel niet tesamen mag houden tijdens de winter maar welke vogel (man of pop ) steek ik best in de ruimte waar ze komend jaar zouden moeten kweken gr jos

het beste kan je de pop in de ruimte zetten, waar ze straks ook samen komen te zitten. dan heeft de pop meer kans om de man te ontvluchten, als die begint te jagen.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Je moet ze naast elkaar huisvesten en kijken wanneer de pop gaat bouwen aan een nest. Dat is het moment dat je ze veilig samen kan zetten. Zomaar de man in het voorjaar bij de pop zetten is zeer risicovol en kan je in 5 minuten een dode vogel opleveren als ze elkaar niet kennen.
      Je kan bij roodborsten trouwens tijdens het broeden de voliere open zetten. Dan kunnen ze genoeg voedsel vinden en dat scheelt jou een hoop gedoe. Wel zorgen dat je de voliere op tijd dicht doet want ze komen alleen terug zolang er jongen in het nest liggen. Denk ook aan katten die er dan in kunnen dus bedenk dat het niet heel makkelijk en simpel is. Maar het kan en het is leuk.

Opmerking

Moet ik mij geen zorgen maken als ik de voliere openzet dat ik de roodborst niet meer terug zie , zou wel heel veel werk sparen maar ben er toch niet geel gerust in . gr jos

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door jos
          Moet ik mij geen zorgen maken als ik de voliere openzet dat ik de roodborst niet meer terug zie , zou wel heel veel werk sparen maar ben er toch niet geel gerust in . gr jos

Daarop kan niemand je met zekerheid antwoorden. Normaal gesproken zijn roodborsten super honkvast en kan je net als bij Japanse nachtegalen de dieren in je tuin en buurt voedsel laten zoeken de eerste 10 dagen. Altijd de voliere weer sluiten VOOR de jongen uitvliegen. Zit er 1 jong buiten de voliere dan is er al een grote kans dat je de ouders of 1 van de ouders niet meer te pakken krijgt.

Als je in een groene rustige buurt woont en er zit geen koppel roodborsten in je tuin dan kun je dit dus proberen. De jongen zullen veel makkelijker groot worden met ouders die buiten kunnen fourageren. Die vangen alles wat ze nodig hebben in de tuinen om je huis.

Opmerking

in de tuin zie we sporadisch eens een roodborst wel veel merels ,merels zijn van de zelfde familie (lijsters) als de roodborst ,kan dat geen kwaad gr jos

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door jos
              in de tuin zie we sporadisch eens een roodborst wel veel merels ,merels zijn van de zelfde familie (lijsters) als de roodborst ,kan dat geen kwaad gr jos
              Zelfde familie?
              Roodborsten vallen in de familie van de vliegenvangers en niet in de merel/lijster(turdidae)familie voor zover ik weet.
              Mvg,
              Kingfisher.

Opmerking

ik ken ook een kweker, die dit deed, met zijn japanse nachtegalen. klinkt raar, maar het ging wel goed.
                groeten Ton
                mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                  ik ken ook een kweker, die dit deed, met zijn japanse nachtegalen. klinkt raar, maar het ging wel goed.
                  Klopt, het gaat met heel veel V&I eters goed. Zolang er jongen in het nest liggen komen die altijd terug normaal gesproken. Garanties kan je niet geven.

@TS merels is geen probleem en de winterroodborsten zijn tegen die tijd al lang weg. Die komen uit het Noorden. Zolang er geen paartje broed is er niks aan de hand. En dat weet je snel genoeg want die vechten met de jouwe door de tralies.

Opmerking

weet iemand of roodborsten overeen komen met gekraagde roodstaart ?

Opmerking

Working...
                    X