Mededeling

Collapse
No announcement yet.

japanse nachtegalen kleurstof geven tijdens de rui

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Japanse nachtegalen kleurstof geven tijdens de rui

Birdbreeder,

Fijn dat je jappen zo mooi zijn geworden!
    Daarvoor is dit forum ook bedoeld, om elkaar tips te geven en ervaringen uit te wisselen.
    Voor de criticasters ; eenieder beleeft de liefhebberij op zijn eigen manier, zolang de gezondheid van de vogels niet in gevaar gebracht wordt, en dat is met deze hele lage dosering niet het geval is mijn ervaring en overtuiging, dan is het toch prima? Zoals al eerder geschreven door mij, heeft niet iedereen de beschikking over en ruimte voor een zeer ruime beplante voliere, en dan loopt de kleur echt heel hard terug, onafhankelijk van verspreidingsgebied danwel ondersoort.
    De getoonde foto,s hierboven laten inderdaad prachtige vogels zien,maar weer wel in een grote beplante voliere.....
    Ik heb vanaf mijn 15e japanse nachtegalen gehad,zowel in kleine als hele grote volieres, in de grote volieres vingen ze zelf van alles en ook de beplanting droeg bij aan het behoud van hun kleur, in de kleine behuizing, met een enkele conifeer hadden ze die mogelijkheid niet en verbleekten ze snel.
    Ook toen gaf ik al kleurstof bij en heb met de lage dosering nooit gezondheidsproblemen geconstateerd, de vogels werden wel 10 tot 15 jaar oud in een geweldige conditie.
    Wel had je toen ook een middeltje, canthaxanthine geloof ik, in een zodanige concentratie(ik weet niet of het nog steeds in de handel is),waarmee je vogels zowat paars van kleur werden als je het zou geven, een erg sterk goedje dus, en inderdaad dat lijkt me niet echt gezond en zeker niet bij een gevoelige vogel als een japanse nachtegaal.. Hier gaat het echter om een ander middel met andere concentraties en bovendien in een lagere dosering als voorgeschreven
    Daar komt dan ok nog bij dat het slechts in de ruiperiode gegeven wordt,dus gedurende een periode van maximaal 10 weken ongeveer.
    Dat de oranje kleuren op de borst wat meer naar rood gaan Neigen en de groene kopkleur meer groen bruin wordt is een feit, maar dat is in meer of mindere mate te ondervangen door de dosering verder omlaag te brengen, en sowieso kan dat ook heel mooi zijn.
    De discussie of iets al dan niet onnatuurlijk is ,zoals door iemand geopperd ,is een eindeloze, want dan begint het al met de constatering dat het eigenlijk onnatuurlijk is om vogels in volieres te houden,dat is duidelijk.
    Daarbij is het dan ook onnatuurlijk als de kleurenpracht erg terugloopt agv gebrek aan stoffen(insecten,bestanddelen in voeding danwel beplanting) ,die de vogels in hun eigenlijke leefgebied in overvloed en naar eigen goeddunken kunnen verorberen.
    Dus laten we die discussie maar niet aanzwengelen,want dat levert niets op en is uiteindelijk ook niet relevant omdat uitgangspunt is dat we de vogels geen schade toebrengen door bv het geven van kleurstof op de beschreven manier.

Ik heb nog geen ervaring in het geven van spirulina en unicomplet,dus kan ook niet oordelen over de effecten hiervan op de kleur van de bevedering,maar ik ga graag mee in de beweringen hierover in de post hierover,teminste als het niet zo is dat de vogels tegelijkertijd de beschikking hebben over een grote beplante voliere,want dan is natuurlijk niet duidelijk wat de kleur heeft bevorderd.
    Overigens ga ik zelf wel unicomplet voeren omdat ik er al veel goede dingen over heb gehoord van andere kwekers,maar dat is weer een ander verhaal...
    Zo, dat was een lang verhaal zeg...

Opmerking

een lang verhaal ...........

en anekdotisch. Niet overtuigend en niet scientific.

Groet, Kees, Tauranga, Nieuw Zeeland.

Opmerking

Japanse nachtegalen kleurstof geven tijdens de rui

Hallo cees,

Helemaal goed geconstateerd door jou, niet scientific(wetenschappelijk dus).
        Maar ik dacht toch echt dat een forum bedoeld is om meningen ,tips en ervaringen uit te wisselen, dus begrijp ik je opmerkingen ( kritiek? ) niet, temeer omdat ik nergens beweer dat het wetenschappelijk onderbouwd is.
        Ik geef alleen mijn mening en ervaring weer, niet meer en niet minder toch?
        Misschien dat je je post even verder kunt toelichten ,want een reactie als anekdotisch( persoonlijke ervaring) en niet scientific(wetenschappelijk) is dan wel een inhoudelijke bevestiging van de aard van mijn post,maar wat bedoel je ermee te zeggen?

Groeten bobbie

Opmerking

Toch ben ik bang dat kleurstoffen schadelijk zijn voor de lever. De lever is bij V&I eters niet erg sterk. Nu ben ik geen kenner van de huidige kleurstoffen. Wel weet ik nog dat als je vroeger een rode kanarie kocht je er rekening mee hield dat deze niet erg oud zou worden. De TT vogels in die tijd kregen sneller problemen dan niet gekleurde vogels. Kleurstoffen geven zou nu veilig moeten kunnen misschien. Mijn keuze zou zijn wortelsap, paprika en insecten die spirulina gegeten hebben voeren. Dat is allemaal vrij van stoffen die de lever belasten en misschien wordt je nachtegaal niet bruin rood maar net wat fletser als de mijne waren, ik zou er al wel tevreden mee zijn.

Nogmaals, ik ken de huidige kleurstoffen niet meer. Weet dus wel dat vroeger de rode vetstofkanaries bekend stonden om vaak kort leven. Die waren overigens ook wel bloedrood en dat kan nooit gezond zijn.

Ik zou dus zelf gaan kijken naar natuurlijke voeding die kleur opfleurt. Wortelsap op het universeel, pepers, paprika, spirulina etc.

Mijn japanse nachtegalen zaten inderdaad in een vlucht van 4x4x4 meter die volledig beplant was. Erg hoog wat ze heel prettig vonden. Ze schoten altijd door de bamboe in de avond die ook 4 meter hoog was om muggen uit de zwermen te snaaien. Japanse nachtegalen zijn sowieso super leuke vogels waar je veel plezier aan kan hebben. Helaas waren die van mij eiervreters en kon ik er dus niet mee kweken.

Opmerking

Nog een foto uit de oude doos. Door de sneeuw en het grijs gaat er iets mis met de kleuren van de vogel. Dit was de pop. Voor een pop een behoorlijk diep gekleurde vogel. Deze vogel heb ik laten sexen omdat ik niet geloofde dat dit de pop was gezien de kleur.

Opmerking

japanse nachtegalen kleurstof geven tijdens de rui

hallo marx,

goede tips van jou, die natuurlijke middelen om de kleur van de japanse nachtegalen te bevorderen.

Wat die rode kanaries betreft: Daar heb je gelijk in, ik ken die verhalen ook van vroeger.
              verschil is wel,dat deze kanaries de kleurstoffen al gegeven werden een aantal weken voor het leggen van het eerste ei door hun ouders ,en dat deze gegeven werden tot ruim na de jeugdrui,(vaak zelfs het gehele jaar door) in een dosering 2x zo hoog ongeveer als ik mijn japanse nachtegalen geef , en ook nog over een veel langere periode dus, en bovendien ook nog eens aan een vogel in het ei en daarna een opgroeiende vogel, die mij dan ook veel kwetsbaarder lijken dan een volwassen vogel .
              Er staat mij bij dat het ook nog eens pure canthaxanthine was, zoals gezegd een erg sterk goedje!
              Zoals je zegt waren /zijn die vogels dan ook absurd rood!

Ik heb een koppel rode kardinalen gehad, die ik ook telkens in de rui rode kleurstof gaf ,in een aangepaste dosering en die hebben zeker 9 jaar lang eieren en jongen gehad,waarna ik ze wegens verkoop uit het oog ben verloren,maar ten tijde van verkoop waren ze nog in een geweldige conditie.

Ik denk dan ook, dat dosering, duur van de behandeling en de eigenschappen van het product (sterkte van gebruikte stof) een grote rol spelen in de invloed op de vogels.
              De tijd zal het ook nu weer leren!

Nogmaals bedankt voor je bijdrage mbt de natuurlijke kleurbevorderende voedingsmiddelen

Schitterende vogel inderdaad, zou zomaar een man kunnen zijn.

Opmerking

Mijn koppel zit in vlucht die helemaal beplant is, dit jaar ook een nest, ze waren al mooi, maar de borst is verder rood gekleurd, heel mooi vind ik zelf, het middel wat ik geef zijn van natuurlijke extracten, bijv. wortelsap, en ik heb het maar 3 weken gegeven, en je ziet het verschil heel goed, dus het is het zeker waard om te proberen
                Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
                Vergeet niet te kijken op mijn site!
                http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Mijn jappen krijgen geen kleurstof maar zijn na de rui ook prachtig op kleur gekomen, vooral de mannen, popjes zijn meestal iets fletser van kleur.
                  Ze krijgen universeel van Orlux, Tovo en Nutribird Uni kompleet.
                  Natuurlijk ook fruit en levend voer.
                  Dus volgens mij is kleurstof geven totaal niet nodig.
                  Als het zonder kan waarom zou je dan de vogels extra belasten is mijn mening.

Groetjes,
                  Betsie

Opmerking

Na de reacties hier gelezen te hebben misschien een domme vraag maar ik geef mijn vogels naast het gewone eivoer ook eivoer rood het hele jaar rond, is dat ook schadelijk voor ze/ de lever of zijn enkel kleurstoffen zoals intensief rood van beapher op lange termijn schadelijk.

Opmerking

aan wat voor vogels geef je dat dan Henkert ?
                      groeten Ton
                      mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ik heb een gezelschapsvoliere met ondermeer japanse nachtegalen, groenlingen, putters, bastaard putter- kanarie, bastaard karpoetssijs-kanarie, verschillend kanaries waaronder ook gele, barmsijzen en vinken.

Opmerking

Allemaal vogels die geen roodkleuring nodig hebben,zeker de gele kanaries niet.
                          Roodkleuring hebben vogels in principe niet nodig,zeker als je geen shows speelt.
                          Mvg,
                          Kingfisher.

Opmerking

net wat Kingfisher zegt, je hebt er geen vogels voor.

hooguit voor de bastaard kapoets, maar dan kan je m beter apart zetten, en rood voeren.

je vogels zijn meer gebaat bij de natuurlijke roodmakers, als je dat zou willen. zoals teunisbloem zaad, wortel, boerenkool.
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Hallo,

Wat ook goed is om voor vogels door het eivoer en universeel te mengen is spirulina.
                              Heb zelf een koppel Zilveroor nachtegalen en koppel Japanse nachtegalen na de ruitijd zijn ze prachtig op kleur. Spirulina heeft veel goede eigenschappen weerstand etc.denk zelf dat dit beter is dan die kleurstoffen.Het is een natuurlijk product op basis van algen mijn vogels hebben hier echt baat bij.

Groet,Jan

Opmerking

Hallo Jan,

Dat klinkt goed en waar haal je dat spirulina, bij een dierenspeciaalzaak of internet?

Opmerking

Working...
                                X