Mededeling

Collapse
No announcement yet.

japanse nachtegalen kleurstof geven tijdens de rui

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• japanse nachtegalen kleurstof geven tijdens de rui

Zijn er hier houders van japanse nachtegalen die hun vogels tijdens de ruiperiode (rode)kleurstof geven om het in kleur teruglopende verenkleed in gevangenschap weer van meer kleur te voorzien?

Ik heb dat zelf vorig jaar gedaan en dit jaar doe ik het weer en het valt mij daarbij op,dat alle kleuren, dus ook het geel en groen weer veel dieper terugkomen en de vogels dus weer veel mooier worden.

Ik gebruik hiervoor slechts een heel lage dosering (veel minder dan de dosering die aan kleurkanaries wordt gegeven)om de lever zoveel mogelijk te ontzien ,maar zoals gezegd met prima eindresultaat.

Nou, ik ga dit jaar het voor het eerste gebruiken voor mijn goudvink, maar nu ook zeker voor mijn nachtegaal, hoeveel moet ik gebruiken op een nachtegaal? Ik heb er 2 En hun zitten als enige in de vlucht
    Dus wat is de dosering?
    Amerikaanse sijzen + Postuurkanaries
    Vergeet niet te kijken op mijn site!
    http://birdbreeder.simpsite.nl/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door BirdBreeder
      Nou, ik ga dit jaar het voor het eerste gebruiken voor mijn goudvink, maar nu ook zeker voor mijn nachtegaal, hoeveel moet ik gebruiken op een nachtegaal? Ik heb er 2 En hun zitten als enige in de vlucht
      Dus wat is de dosering?
      Misschien eerst weten wat bobbie voor product gebruikt?
      Mvg,
      Kingfisher.

Opmerking

Ik geef beaphar intensief, maar het merk maakt niet zoveel uit denk ik.
        Ik geef het door het eivoer/universeelvoer/pelletvoer en de dosering staat op het potje/de gebruiksaanwijzing in het potje.

Ik zelf geef minder dan de aanbevolen dosering, ik maak het dagelijks vers en doe het op gevoel, dwz een klein beetje heet water in een glazen schaaltje en daarin strooi ik dan wat kleurstof ,zodat het water oranje/rood kleurt.vervolgens doe ik het eivoer/pellets/universeelvoer daarbij en dan zoveel dat de vogels het ongeveer in 1 dag op kunnen .
        Als al het water in het voedsel is getrokken(duurt ongeveer een kwartiertje)roer ik het flink door elkaar totdat het goed rul is en dan zet ik het de vogels voor.

op deze manier heb ik mijn fletse jappen weer mooi op kleur gekregen.

Opmerking

Kan het ook door het water? Dat je doet voor de goudvinken?

Opmerking

ja hoor het kan ook door het drinkwater alleen moet je er dan wel voor zorgen dat ze geen regen- of badwater kunnen drinken natuurlijk.

Opmerking

Ik heb nog nooit kleurstof aan mijn japanse nachtegalen gegeven. Maar ze hadden altijd super mooie kleuren.

Ik gaf ze wel altijd NutiBird Uni Komplet
              M.vr.gr.
              Wim van der Linden
              http://www.vvvogelvreugd.nl/

Vogelfoto's en kweekverslagen zijn altijd welkom.

Opmerking

Is die kleurstof niet schadelijk op lange termijn? Nachtegalen kunnen behoorlijk oud worden nl.
                Ik gaf overigens niks en mijn nachtegalen waren zeer diep gekleurd. Zou dus eigenlijk niet weten waarom je kleurstof zou willen geven? Zolang ze buiten zitten in een ruime vlucht met planten zijn ze zover ik weet vrijwel altijd mooi op kleur. Binnen worden ze flets. Maar goed, deze vogels horen ook gewoon de ruimte te krijgen en buiten te leven aangezien ze dat ook prima verdragen.

Opmerking

Het antwoord op de vraag waarom je (sommige) japanse nachtegalen kleurstof zou geven is heel eenvoudig.nl

Alleen van een verblijf in de buitenlucht blijven japanse nachtegalen dus echt niet op kleur.
                  En ook vanwege het simpele feit dat ze in een beplante ruimte verblijven blijven ze niet op kleur, tenzij je er struiken in hebt staan met bessen,druiven etc waarvan de vogels kunnen eten en die daardoor bijdragen aan het behoud van de kleur.
                  Je kunt je vlucht volproppen met coniferen,laurier etc,maar omdat de jappen daarvan niets eten om de doodeenvoudige reden dat er voor de vogels niets te halen valt bij deze plantensoorten zal er daardoor ook geen bijdrage zijn aan het behoud van de kleur.

Alleen in een voliere waarin eetbare bessen etc groeien of in een zeer ruime voliere die veel insecten aantrekt(cq waarin veel insecten zich ophouden)zullen japanse nachtegalen niet verbleken.

Antwoord op de vraag waarom kleurstof ,is dus eenvoudigweg : omdat niet iedereen de ruimte heeft om een grote beplante voliere te bouwen .

Vroeger had ik een hele grote beplante voliere en inderdaad bleven mijn jappen daarin prima op kleur.
                  De afgelopen 3 jaar heb ik echter "'maar"' een buitenkooi van 3,5 mtr bij 1.75 mtr en 2 meter hoog,waarin 2 coniferen , en de kleur van mijn jappen liep dan ook erg terug.
                  Door het geven van kleurstof tijdens de rui is dat probleem nu opgelost.

Dat kleurstof een belasting voor de lever inhoudt is duidelijk,vandaar de beperking tot het geven in de ruiperiode in een relatief lage dosering(het zijn immers geen rode kanaries).

Ik heb vroeger jarenlang rode kardinalen gehad en die kregen bij mij ook kleurstof en werden daardoor donkerrrood, een lust voor het oog.
                  Ik heb deze vogels een jaar of 10 als broedvogels gehad zonder enig symptoom van schadelijkheid voor de gezondheid en die kardinalen kregen vanwege het feit dat hun vederkleed bij de mannen volledig uit de kleur rood bestond dan nog een hogere dosering dan die van mijn jappen nu.

Vorig jaar heb ik een jonge pop japanse nachtegaal van een kweker gekocht die in relatief kleine vluchtjes kweekt en deze pop is en was dan ook relatief flets van kleur.
                  Ook heb ik afgelopen zomer een man omgeruild die in een kleine buitenvlucht zat, ook deze vogel was relatief flets.
                  welnu , de man is dit jaar vroeg in de rui gevallen en dankzij de kleurstof is hij onherkenbaar veranderd, van een bleke vogel in een prachtexemplaar,waarbij de pop, die nu pas in de rui is schril afsteekt.
                  Ik weet echter zeker dat ook zij straks na de ruiperiode weer een prachtige diepe kleur laat zien.

Opmerking

leek

ik ben een leek op het gebied van poedertjes en dergelijke. maar ik heb wel een vraag aan Bobbie: word het gegeven om de vogel zich beter te doen voelen, en daardoor beter te kleuren, of is het alleen voor het menselijk oog ?

want dan doe je het alleen voor jezelf, en als het dan ook nog schadelijk voor de vogel is ? dan zou ik ze het niet geven namelijk.
                    groeten Ton
                    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

hallo Ton,

het is puur voor het uiterlijk,dus het menselijk oog.

In de dosering zoals ik die gebruik en gegeven uitsluitend tijdens de ruiperiode is het volstrekt onschadelijk .
                      vergelijk het maar eens met kwekers van rode kanaries, die dit hun vogels vaak geven al voordat ze eieren gaan leggen en dit vervolgens blijven geven aan de vogels , en dus ook hun jongen totdat laatstgenoemde door de jeugdrui zijn.

ook daarvan is nooit bewezen dat het de vogels schade toebrengt, dus dan kan het gebruikt op de wijze waarop ik het doe + gebruikte dosering al helemaal geen kwaad.

Opmerking

Ze hebben het nu, hopen dat nu heel mooi worden Ze zijn al mooi, maar hopelijk nog mooier!

Opmerking

Ik wil je nog bedanken voor de tip, de nachtegalen zijn nu van de kleurstof af, en ze zijn echt prachtig geworden, ze zien er echt geweldig uit, hun borst is helemaal vuurrood, prachtig om te zien!

Opmerking

hallo ik geef ze gewoon mijn eigen eivoer plus unikompleet en zo af en toe een beetje spirulina door het eivoer.ik denk dat voornamelijk de unikompleet en vooral de spirulina de doorslag geven voor de kleur.

Opmerking

Is de kleurstof van tegenwoordig niet meer schadelijk voor de dieren? Een Japanse nachtegaal is een vruchten en insecteneter. Dat zijn vaak vogels met een zeer gevoelig stel organen die geen belasting verdragen.

Ik zou dit zelf dus nooit doen en genoegen nemen met wat de natuur je geeft. Mijn nachtegalen zaten er altijd prachtig bij en daar kwam geen kleurstof aan te pas. Volgens mij hoort de borst oranje en hangt het helemaal van de ondersoort of kruising af of je vogels veel of weinig kleur hebben. Japanse nachtegalen zijn er in heel veel lokale vormen en ondersoorten.

Mijn Jappies die ik helaas niet meer heb.

Natuurlijk kan die borst veel roder maar dat is dan toch onnatuurlijk?

Opmerking

Working...
                              X