Mededeling

Collapse
No announcement yet.

gek gedrag merel

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• gek gedrag merel

Hallo,

Ik ben geen grote vogelkenner en wilde jullie iets vragen ivm het (gekke) gedrag van een merel in onze tuin.

Wij wonen aan de rand van een dorp, vlakbij een natuurgebied. Het is hier heel rustig en er zitten hier veel vogels. Deze zomer hebben merels een nestje gemaakt in een boom midden in onze tuin. Bijna altijd als we buiten zitten, komt de vrouwtjesmerel naar ons toe. Dat doet ze stapsgewijs, steeds iets dichterbij, waarbij ze ons de hele tijd aankijkt en van die monotone tjilpgeluidjes maakt. Vaak heeft ze dan een worm of zo in haar bek. Soms blijft ze minutenlang op anderhalve meter afstand van ons tjilpen en kijken. Als we weglopen, komt ze ons vaak achterna. Het probleem is: wij hebben ook twee katten. Hier lijkt ze niet bang voor te zijn (?). Ook als zij erbij zijn, komt ze steeds dichterbij. Zelfs als ik de katten (uit angst dat ze haar gaan pakken) naar de keuken lok met eten, zit de merel een paar seconden later te tjilpen voor de open keukendeur! Ik ben bang dat, zeker wanneer de kleintjes het nest uitgaan, de katten ze op een dag te pakken hebben.

Is dit normaal gedrag van die merel? Houdt ze ons in de gaten omdat ze ons niet vertrouwt? Waarom komt ze dan zo dichtbij? Het lijkt bijna alsof ze ons iets wil zeggen! Ze vraagt toch niet om eten? We hebben in de winter wel veel bijgevoederd, nu nog steeds, maar minder.

Alvast bedankt voor jullie advies!
    Flora

Vriendelijke groeten,
    Henk3.

Mijn website:

Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

Opmerking

Working...
    X