Eens je de sensor hebt gevonden, knip je deze los. Nu gaan we de weerstand moeten gaan meten bij 2 temperaturen.
Om de weerstand te meten gebruik je best zo'n voltage toestelletje, deze heeft meestal ook een weerstand functie.
Mijn kast heeft een bereik van 8-22 graden, en daarom kies je als ik als eerste temperatuur 14-15 graden (net in het midden). Om dit goed te doen kan je een glas met water klaarmaken en met een thermometer gaan meten hoe warm het water is. Eens dat het water 14 graden is, hang je de NTC sensor erin, en meet je met het toestel de weerstand. Deze was in mijn geval 12 kOHM. Deze waarde schrijf je dan best ergens op.
Dan maak je een tweede glas water klaar op temperatuur van 28 graden, zet je de NTC sensor erin en meet je weer de waarde, dewelke altijd LAGER zal zijn. In mijn geval zo'n 9 kOHM.
Nu weten we dus dat de "kast" denkt dat het 15 graden warm is bij 12 kOHM, en bij 28 graden 9KOHM.
Als we nu een weerstand van in mijn geval 3 kOHM (12 kOHM-9 kOHM) tussen de sensor in serie schakelen gaan we de weerstand verhogen, waardoor bij een temperatuur van 28 graden, de weerstand niet 9kOHM zal zijn, maar 12 kOHM, waardoor de kast "denkt" dat het 15 graden is. Hij zal dan automatisch bij verwarmen als de temperatuur zakt.
Aangezien ik als eerste temperatuur 15 graden heb gekozen, zal ik ook nog het grootste bereik hebben (normaal tussen 8-22), dewelke je zelf kan regelen.
Als er veel interesse is, kan ik altijd foto per foto gaan uitleggen wat de bedoeling is, of je kan het me ook zo vragen.
Mvg, Ben
Opmerking