Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wijnklimaatkast omtoveren tot insecten kweker

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wijnklimaatkast omtoveren tot insecten kweker

Eens je de sensor hebt gevonden, knip je deze los. Nu gaan we de weerstand moeten gaan meten bij 2 temperaturen.

Om de weerstand te meten gebruik je best zo'n voltage toestelletje, deze heeft meestal ook een weerstand functie.

Mijn kast heeft een bereik van 8-22 graden, en daarom kies je als ik als eerste temperatuur 14-15 graden (net in het midden). Om dit goed te doen kan je een glas met water klaarmaken en met een thermometer gaan meten hoe warm het water is. Eens dat het water 14 graden is, hang je de NTC sensor erin, en meet je met het toestel de weerstand. Deze was in mijn geval 12 kOHM. Deze waarde schrijf je dan best ergens op.

Dan maak je een tweede glas water klaar op temperatuur van 28 graden, zet je de NTC sensor erin en meet je weer de waarde, dewelke altijd LAGER zal zijn. In mijn geval zo'n 9 kOHM.

Nu weten we dus dat de "kast" denkt dat het 15 graden warm is bij 12 kOHM, en bij 28 graden 9KOHM.

Als we nu een weerstand van in mijn geval 3 kOHM (12 kOHM-9 kOHM) tussen de sensor in serie schakelen gaan we de weerstand verhogen, waardoor bij een temperatuur van 28 graden, de weerstand niet 9kOHM zal zijn, maar 12 kOHM, waardoor de kast "denkt" dat het 15 graden is. Hij zal dan automatisch bij verwarmen als de temperatuur zakt.

Aangezien ik als eerste temperatuur 15 graden heb gekozen, zal ik ook nog het grootste bereik hebben (normaal tussen 8-22), dewelke je zelf kan regelen.

Als er veel interesse is, kan ik altijd foto per foto gaan uitleggen wat de bedoeling is, of je kan het me ook zo vragen.
    Mvg, Ben

geweldig

Ben,

Hoewel ik niets met het onderwerp heb... heb ik met veel genoegen je berichtje gelezen, moet toegeven dat ik het wel 3 keer door moest nemen om e.e.a. te snappen, maar tot daar.
    Geweldig om te lezen hoe je ' van-het-1- het-andere-maakt' da's helemaal mijn ding.
    De eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat als ik voorstel aan mijn vrouw om aanstaande zaterdag ook naar de macro te gaan ze toch wel enigszins zou fronzen,.. .
    Ik hoop dat het werkt en dat het de hobby tot nog meer vreugde brengt.

Suc6,

Peer

Opmerking

dit zet mij ook aan het denken ik heb nog een vlakbroed machine staan die ik niet meer gebruik dan is dat ook makkelijk om te bouwen om er bv meel of bufalo wormen in te kweken

Opmerking

hehe uiteraard heb ik dit zelf al volledig uitgeprobeerd en het werkt wel degelijk. Ik heb er een speciale USB "stick" in gelegd. Deze stick meet elke minuut de temperatuur en vochtigheid en op die manier kan ik de temperatuur nog bijstellen.
        Mvg,Ben

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Van Den Berge Ben
          Ik heb er een speciale USB "stick" in gelegd. Deze stick meet elke minuut de temperatuur en vochtigheid en op die manier kan ik de temperatuur nog bijstellen. Mvg,Ben
          Ben benieuwd kun je daar wat meer over vertellen?

Opmerking

Opmerking

Bedankt zal er eens naar kijken. Denk dat Conrad.nl hem ook wel heeft

Opmerking

Ik kweek sinds een half jaar zelf buffalo wormen. Ik heb het volgende gedaan.

Een afgedankte koelkast opgehaald bij een kringloopcentrum, kosten 0 euro.
                Deze heb ik helemaal gestript en alle kieren gaten etc. dichtgespoten met een siliconenkit.
                Vervolgens heb ik 8 gaten van 1cm geboord voor luchtcirculatie.

Nu heb ik er een digitale thermostaat in gehangen die aangesloten is op een siliconen verwarmingskabel van 75 WATT. Deze thermostaat verwarmt zeer snel tot de ingestelde temperatuur en houdt de temperatuur vervolgens met kleine stroomstootjes op temperatuur.

Ik stel deze in op 28 graden en de kweek gaat voortreffelijk!

In totaal kostte de verwarmingskabel en de thermostaat nog geen 100 euro!

Ik vind het andere idee van Van de Berg ook leuk maar dit lijkt me goedkoper....

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door dodo
                  Ik kweek sinds een half jaar zelf buffalo wormen. Ik heb het volgende gedaan.

Een afgedankte koelkast opgehaald bij een kringloopcentrum, kosten 0 euro.
                  Deze heb ik helemaal gestript en alle kieren gaten etc. dichtgespoten met een siliconenkit.
                  Vervolgens heb ik 8 gaten van 1cm geboord voor luchtcirculatie.

Nu heb ik er een digitale thermostaat in gehangen die aangesloten is op een siliconen verwarmingskabel van 75 WATT. Deze thermostaat verwarmt zeer snel tot de ingestelde temperatuur en houdt de temperatuur vervolgens met kleine stroomstootjes op temperatuur.

Ik stel deze in op 28 graden en de kweek gaat voortreffelijk!

In totaal kostte de verwarmingskabel en de thermostaat nog geen 100 euro!

Ik vind het andere idee van Van de Berg ook leuk maar dit lijkt me goedkoper....

Dit heb ik ook gedaan. Ik nam een hoge vriezer met 9 laden. Verder hetzelfde wat jij hebt gedaan maar dan bovenin een fitting met een lamp, wattage afstemmen/uittesten op temperatuur.
                  Bovenste lade is het warmst, daar komen de wormen in die eieren moeten leggen.
                  daarna is het een kwestie van de laden steeds verder naar beneden zetten en in de onderste zitten dan weer bruikbare buffalo of meelwormen.

groet

rob

Opmerking

Hoeveel kasten/lades moet je hebben om 1,5 kg per week te oogsten?

mvg eddie

Opmerking

Hangt er van af wat je wil kweken?

Opmerking

1.5 kg?
                        Meestal gaan buffalo's per liter.

Voor 1.5 liter per week moet je ongeveer 2 liter buffalo's hebben, die dan kevers worden en de cyclus vormen.

Temperatuur en voeding is uiteraard wel van belang.

Opmerking

Volgens mij was de vraag hoeveel lades / kasten.

Opmerking

Met 1.5 liter per week kan je beter vragen hoeveel kasten je nodig hebt i.p.v.lades, ik denk niet dat de kweek zo snel gaat.
                            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Als ik het aantal lades weet kan ik het delen door 9,dan weet ik hoeveel kasten het zijn .Wil eigenlijk weten of het de moeite waard is om te proberen.Je zou in plaats van buffalo,s of meelwormen ook wasmotten,krekels of soldatenvliegen kunnen proberen te kweken.
                              Zou trouwens wel gaan voor een thermostaat tussen de warmtebron omdat je ook afhankelijk bent van de omgevingstemperatuur.Zomers heb je minder warmte nodig dan s,winters.Kunt natuurlijk ook iedere keer andere lampen gebruiken.

mvg eddie

Opmerking

Working...
                              X