Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Welke vogels gaan samen in 1 voliere?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Welke vogels gaan samen in 1 voliere?

Beste leden,
    momenteel heb ik reeds een koppel Japanse nachtegalen, een koppel zwartkop sijzen en een koppel mozambique sijzen zitten. ik zou hier graag nog een soort aan toevoegen, aangezien ik denk de voliere toch groot genoeg is.
    Ik zelf dacht aan rode kardinalen, maar blijkbaar zijn die tijdens het kweekseizoen niet erg tolerant t.o.v. andere vogels.
    Als 2de optie dacht ik aan baardmannetjes.
    Heeft er iemand ervaring met het samen houden (en kweken) van dergelijke vogels? Of heeft er iemand andere suggesties? Ben vooral op zoek naar zangvogels of mooie vogels (in de stijl van baardmannetjes en jap. nachtegalen)
    mvg,Ben

Opmerking

Ben,

mijn voliere is 4 bij 3 meter en ik heb gekweekt met baardmannetjes, japanse nachtegalen en mozambiquesijsjes bij elkaar.

Baardmannetjes willen in het begin elk nest inspecteren maar zijn vrij tolerant.
      De mozambiquesijs man kan vrij agressief ogen en verdedigt zijn territorium, maar echt problemen heb ik er nooit mee gehad.
      Dat zelfde geldt voor de japanse nachtegaal man.

Het is een risico als je een gezelschapsvoliere hebt, anders moet je overgaan op aparte kweekboxen, zodat je per koppel kan kweken. Maar daar moet je dan ook weer de ruimte voor hebben.

Waarom doe je er niet een koppel gould amadines bij in? Voor de kleur dan...

Succes

Opmerking

Ik weet niet hoelang zwartkopsijzen en de mozambiquen al bijelkaar zitten maar ik denk dat je in de broedtijd problemen kunt verwachten.
        Bij mij ging het ooit fout en moest de zwartkopsijzen verwijderd worden omdat de mozambiquen ze gewoonweg sloopten.
        Waarschijnlijk vanwege het geel in het verenpakje van de zwartkop.
        Mvg,
        Kingfisher.

Opmerking

ikzelf heb 2 japanse nachtegalen, 4 botvinken, 10-tal gouldamadines, 2diamantduiven, 2 eur patrijzen en 2 kievitten samen zitten. Tijdens de voorbije zomer hebben alle vogels succesvol gekweekt (behalve de kievitten die zelf jongen zijn van 2010).

Opmerking

nee

rode kardinalen zijn mooie vogels, maar die vreten alle jongen van andere volierebewoners op. dus die moet je apart huisvesten. zelfs tegen hun eigen jongen kunnen ze erg vervelend zijn, soms slopen ze de jongen tot iets onherkenbaars, ik denk om maar weer een nieuw nest te beginnen, en zo de pop te kunnen treden.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Beste leden,
              bedankt voor de snelle reacties !
              Kingfisher, het verleden kweekseizoen zaten de mozambiquen en zwartkopsijzen bij elkaar, en de zwartkopsijzen hebben met succes (9 jongen uit 2 nesten) gekweekt. De mozambiquen zijn denk ik 2 mannetjes, alhoewel 1 van beide een parelsnoer heeft en de andere niet, maar dat is dan weer een andere kwestie.
              Het is goed te lezen dat de baardmannetjes wel degelijk samen kunnen leven met andere vogels, ik vond deze vogels namelijk uitermate mooi

Mijn voliere is zo'n 8 op 6 op 2.5 m, en volgende zomer ga ik in de voliere zelf kweek kooien installeren, zodat ik daarin dan wat gerichten kan gaan kweken, of eventueel de agressievere koppels kan overbrengen.

Met zwartkop sijzen en mozambique sijzen wordt er denk ik reeds veel gekweekt in kweekkooien?
              En andere optie leek mij misschien de breedring brilvogel ? Iemand daar ervaring mee?

mvg,Ben

Opmerking

Dat is dan een mooi resultaat en je ziet uitzonderingen bevestigen de regel.
                Wat die parelketting betreft er is een ondersoort waarvan de pop geen parelketting heeft dus je zou ook nog twee poppen kunnen hebben.
                Mvg,
                Kingfisher.

Opmerking

Zouden ze dan ook allebei 'zingen'? Of zingt alleen de man?

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Van Den Berge Ben
                    Zouden ze dan ook allebei 'zingen'? Of zingt alleen de man?
                    In principe zingt alleen de man,de pop heeft soms wel een melodietje maar beperkt.
                    Misschien dat Serinus kan bijspringen die heeft er meer kaas van gegeten dan ik.
                    Even wachten of hij nog reageert.
                    Mvg,
                    Kingfisher.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door kingfisher
                      In principe zingt alleen de man,de pop heeft soms wel een melodietje maar beperkt..

Ik heb ook een koppel mozambiquesijzen gehad en ik moet zeggen dat de vrouw niet echt onderdeed voor de man qua zang. In procenten gezegd man/pop 55/45

Maar misschien ben ik een uitzondering...

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                        rode kardinalen zijn mooie vogels, maar die vreten alle jongen van andere volierebewoners op. dus die moet je apart huisvesten. zelfs tegen hun eigen jongen kunnen ze erg vervelend zijn, soms slopen ze de jongen tot iets onherkenbaars, ik denk om maar weer een nieuw nest te beginnen, en zo de pop te kunnen treden.
                        Dit is zeker een misverstand, ik heb rode kardinalen samen met veel andere soorten gehad en natuurlijk waren er soms problemen, meestal de man. Het beste is dan om die te ruilen want als je eenmaal een man hebt die het wel doet dan zijn ze heel gemakkelijk. Maar om nu te zeggen dat ze altijd agressief zijn, dat zeker niet.
                        Ik heb zelf een koppel gehad waarbij boven hun nest een putter zat met jongen, de man rode kardinaal voerde gewoon de putters mee. Eerst zijn eigen twee jongen en toen de putterjongen.
                        Ik denk dat de mozambiquesijzen agressiever zijn.

groet

rob

Opmerking

Working...
                        X