Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gouldamadine broeden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Gouldamadine broeden?

Ik lees op diverse plaatsen op het forum dat veel mensen op dit moment eieren/jongen hebben bij de goulds. Ik heb 3 koppel in de voliere zitten echter maken ze geen enkele aanstalte om te gaan broeden. De vogels komen allemaal uit 2008/2009 en zouden broedrijp moeten zijn. Ze krijgen ook eivoer en trosgierst. Uiteraard hangen er nestkastjes.

Verder zitten er in de voliere 4 koppel zebravinken.

Kan het zijn dat de zebravinken de kweek van de goulds verstoren?
    Moet ik ze wat anders voeren om ze in kweekconditie te brengen?
    Kan ik ze beter per koppel in broedkooien onderbrengen?

Ik zou graag willen weten hoe jullie het doen. Ik hoef niet perse jongen, maar zou het wel erg leuk vinden.

Ik heb geen verstand van goulds maar wat is de snavelkleur? Mijn man had een rode snavel en de pop een zwarte. Dat zou duiden op broedrijpheid en dat klopt ook want ik had in 6 dagen het eerste ei liggen buiten. Nu zitten ze vast en ik denk dat ze over minder dan een week uitkomen. De vogels heb ik respectievelijk een maand en 2 weken ongeveer.

Opmerking

De 3 mannen hebben allemaal een fel gekleurde snavel.
      Van de poppen heeft er 1 een grijze snavel en 2 een felgekleurde. Heb je ze in een broedkooi of "los" in de voliere

Opmerking

Broedrijpe poppen hebben inderdaad een grijze/zwarte snavel.
        Ook moet het koppeltje bij elkaar passen anders gebeurt er ook niks.

Groeten Theo

Opmerking

Mijn pop zat al heel lang in een TT kooi in het tuincentrum met een kale kop. De man zat met 15 kanaries, 2 wevers, 2 binsen en een Japanse meeuw in een kamerkooi van 1 meter. Extreem slechte omstandigheden dus. Ik heb ze samen in een eigen vlucht van 2x2x1 gezet buiten zonder andere vogels. De eerste 2 dagen ging de man wel zingen maar de pop werd dan agressief. Na 2 dagen zaten ze ineens samen te eten en sindsdien doen ze alles samen. Zelfs broeden doen ze permanent samen dag en nacht. Geen onvertogen woord meer en binnen de week hadden ze dus hun eerste eitje.

Mijn goulds zijn door de slechte omstandigheden vrijwel handtam. Ik zet bv een nestkastje neer en dan zitten ze er meteen bij terwijl ik nog aan het schroeven ben. Ze eten uit bakjes die ik net ophang terwijl ik er nog naast sta en ik kan ze bijna aanraken met mijn handen. Ik denk dat die instelling van ze ook maakt dat ze extreem kalm en makkelijk zijn. De pop had immers maanden zonder enige mogelijkheid de hele dag mensen die haar bekeken. De man zit op de camping in een propvolle kooi in een voortent bij een familie. Ze zijn dus onverstoorbaar samen en een heel leuk stel zo.

Ik geef eivoer, tropenzaad, universeelvoer, pinkies en buffalowormpjes en natuurlijk grit en sepia. Ik heb ze nog geen groen gegeven ivm diaree op de eieren. Ook geef ik een badschaal en een drinkbakje zodat ze altijd in bad kunnen.

Nu is het afwachten. Ik zal hun eerste nest niet ringen zodat ze de ervaring onverstoord kunnen opdoen. Hierna ga ik wel ringen. Ik ben bezig zo een groep natuurbroed goulds op te zetten. Ik ga dus in het najaar de mannen of poppen omruilen om zo een kolonie te maken die buiten kan leven en broeden zonder meeuwen. Maar nu eerst maar eens de eerste jongen laten uitkomen en groot worden

Opmerking

Gouldamadine Broeden

De meeste kwekers die met Gouldamadines kweken voor een tentoostelling beginnen nu al in September 2010 met de broedkoppels appart te zetten. wij beginnen dan al te kweken voor 2011. Dit omdat de Goulds er lang over doen om op kleur te komen.Dit duurt wel een paar maanden voor dat ze op kleur zijn.
            Als de pop een zwarte snavel krijgt en de man een rode of oranje snavel zijn ze broedrijp.
            Heb je een koppel dat klikt met elkaar,dan kun je hier jaren mee kweken.
            Valt de man of de pop weg dan is het moeilijk om hier weer een goed koppel voor in de plaats te krijgen.
            Groeten Gerrit

Opmerking

Ik zelf kweek ook vrij in de voliere en heb nu pas de eerste jongen en eitjes,,het is dus niet gek als er nog niks is.Binnen kwekers hebben vaak de eerste jongen al eind december,,ik zelf krijg ze zo niet aan de gang.Ik heb ook zebra,s maar houd ze tijdens de kweek apart.Ze gaan alle nesten in en uit en verstoren zo de boel,na de kweek mogen ze weer naar buiten.

Qua voeding doe ik tropenvoer mengen met onkruidzaad,,trosgierst,eivoer met pinkies,grit,1 maal per 2 weken appelazijn gevolgd door vitamie.
              Zo nu en dan wat groen door het eivoer,,brocoli is daar een optie van.

Opmerking

Het kan ook aan het weer liggen, begin van het jaar was het lang koud en nu is het ook allemaal raar weer, bij mij zijn de vogels laat naar buiten gegaan en zijn nu buiten net een paar weken bezig met nestjes bouwen en ik denk dat ze pas in augustus wat echt gaan doen.

Ik zou nog even geduld hebben, als ze van de zomer buiten niks doen, kan je ze in kweekkooien zetten, heb er zelf betere ervaringen mee om te broeden met goulds

Opmerking

Working...
                X