Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Stelling: ervarenheid of leeftijd broeden

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Stelling: ervarenheid of leeftijd broeden

Ik was gister in gesprek met iemand en wij kwamen ergens niet uit. Eerste nestjes gaan vaak niet goed bij bv binsenastrildes. Bij mij gingen eerste nestjes van kanaries ook niet altijd goed en op dit moment beginnen mijn goulds van 2009 te broeden. Eerste nest dus ik verwacht er niks van.

Maar hoe kan dat? Is dat een leerproces of is dat de leeftijd? Stel je pakt goulds van 2 jaar die nog niks gedaan hebben. Gaat het dan beter of heb je meteen hetzelfde als met vogels die 1 jaar zijn zonder ervaring? Want mijn binsen lieten hun jongen in de steek van hun eerste nest. Ze zijn wel 2 jaar dus ze missen ervaring? En wat leren ze dan? Dat ze hun jongen volgende keer niet in de steek moeten laten?

Dus wie weet dit? Moeten ze leren van eerste rondes of moeten ze gewoon oud genoeg zijn en dus rijp genoeg om het hele proces af te ronden?

kan het niet zijn dat het is aangeboren hoe ze de jongen moeten verzorgen en dat het de eerste keer mis gaat door geen ervaring maar dat het wel in hun zit qwa instinct zit nu ook zelf met de vraag heb een koppel penant roselas zitten van 2009 hebben nu 3 jongen zijn dus nog maar 1 jaar nu afwachten wat er gaat geburen

Opmerking

in de natuur is dit ook niet zo dus bij ons hoort dat ook niet zou niet best zijn als het 1ste nest in de natuur ook fout gaat.

tja ik weet niet ik heb vroeger met mijn tropen nooit problemen gehad dat het 1ste nest niet goed ging.
      mvg roy (vogelfreak)
      kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

Opmerking

Deze vraag heb ik mezelf ook vaak gesteld.
        Bij mij is het namelijk ook bijna altijd zo dat vogels die voor het eerst een nestje hebben, het nestje mislukt.
        Dit gaat overigens zeker niet altijd op, want bij de goedkope/makkelijk te houden vogels gaat het bij mij ook wel de eerste keer goed.
        Misschien heeft het ook wel te maken heeft met in hoeverre je je vogels op een natuurlijke manier houdt.
        In mijn broedkooien bijv. ging het bij de binsen, bichenows, en timors nogal eens de eerste keer fout.
        In mijn voliere heb ik dat probleem veel minder, heb nu ook jonge helenafazantjes van ouders die voor het eerst een nestje hadden.
        Maar ik denk ook zeker dat het met ervaring te maken heeft, hoe je dat kunt verklaren weet ik niet maar ik denk wel dat het op een of andere manier ook daaraan ligt.
        Zou het graag horen als er iemand is die het wel weet.

Opmerking

Dit is een complex onderwerp, waar niet zomaar even een algemeen antwoord op kan worden gegeven.

Er zijn verschillende mogelijkheden waarop natuurlijk gedrag - voortplanting in dit geval – wordt doorgegeven aan een nieuwe generatie.
          Het kan bijvoorbeeld genetisch zijn vastgelegd, waarbij de jonge onervaren generatie instinctief handelt en ‘weet’ wat te doen.
          Leuk voorbeeld is altijd de koekoek! Pa en Ma zijn al onderweg naar de overwinteringgebieden als de jongen nog door de waardvogels worden gevoerd. Toch hebben jonge koekoeken geen probleem met het vinden van de trekroute en gezien het feit dat deze soort niet door eigen ouders wordt opgevoed ‘weten’ jonge koekoeken zich zonder contact met eigen ouders toch hoe zij zich in een volgend seizoen dienen voort te planten!

Er kan eveneens sprake zijn van een bepaalde leeftijdsgrens, waardoor bepaald gedrag wordt gestuurd.
          Onder invloed van hormonen wordt specifiek gedrag geactiveerd waar de vogel vervolgens naar gaat ‘handelen’.

Er zijn echter ook soorten waarbij gedrag in belangrijke mate wordt aangeleerd door (meestal) de eigen ouders.
          Onderzoek naar een zogenaamde inprentingfase bij vogels is in ruime mate uitgevoerd en vooral ook nog in ontwikkeling,
          waarbij al goede aanwijzingen zijn gevonden voor het bestaan hiervan.

In dit geval hebben we te maken met een sociale soort en kolonievogel, de Binsenastrilde.
          Bij dergelijke vogels ligt het voor de hand dat het gedrag om tot een succesvol broedproces te komen (geheel of gedeeltelijk) wordt aangeleerd van/afgekeken bij soortgenoten.

Uiteraard bestaat er daarnaast ook nog eens een aanzienlijk verschil tussen vogels in het wild en vogels binnen avicultuur.

Wanneer 2 vogeltjes in gevangenschap door hun eigenaar (niet zelden zeer vroegtijdig) zelfstandig zijn bevonden, vervolgens als paartje worden samengevoegd en verkocht is het bepaald ook niet ondenkbaar dat zij door eigen ervaring (schade & schande) toereikend gedrag moeten aanleren om met succes tot het grootbrengen van jongen te komen.

Hetgeen Casehulsebosch elders in een topic schreef omtrent het samenvoegen van een overjarige (ervaren) vogel met een jonge vogel komt rechtstreeks voort uit deze ‘problematiek’.
          Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Goedemorgen Rupicola,

Zware woorden maar wel waar. wij willen vanalles van onze vogels. Maar zo gaat het nu eenmaal met alle dieren waar mensen zich mee bezig houden. Mens en dier gaat niet altijd goed samen. En geld speelt natuurlijk de grootste rol. Daarom probeer ik altijd om mijn vogels een zo goed mogelijk bestaan te geven in die tijd dat ze bij mij zijn. Zo dicht mogelijk bij de natuur. Ook probeer ik idd. zoals zo veel dat proberen om jonge vogels met oudere ervaren vogels te combineren. Ik heb twee mannen van de kapoetsensijs van 3 en 4 jaar oud en alle vele nestjes hebben grootgebracht. Zij krijgen van mij elk jaar een nieuw jong popje. Dit gaat super. Elk jaar heb ik tussen de 20 en 30 jonge sijsjes. Het gaat nooit fout.
            Daarin tegen gaat het met mijn Afrikaantjes (goudbuikjes en tijgervinkjes) weer niet goed. Waar dat dan aan ligt weet ik niet. Voor hen is mijn natuurlijke omgeving niet goed genoeg. Of de aankoop is niet goed geweest. Ik had 2 jaar geleden 3 koppels tijgervinkjes gekocht. Mannen en poppen meteen gescheiden. Na enige tijd heb ik ze bijelkaar gezet maar met niet dezelfde partner als bij de aankoop. Het is nooit wat geworden. Hetzelfde gebeurde met de goudbuikjes. Ook niets geworden.
            Dus tja waar ligt dit dan aan?

groetjes
            Loodje
            groetjes
            Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
            http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Working...
            X