Mededeling

Collapse
No announcement yet.

een gemengde kooi

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• een gemengde kooi

Goedemorgen,

Omdat ik nieuw ben op dit forum en al heel lang tropen heb maar pas sinds 3 jaar een beetje bezig met het kweken van deze vogels, wil ik jullie iets vragen.
    Ik heb geen broedkooien alleen 2 grote vluchten en 1 vlucht waar ik de jonge vogels in zet als ze van de ouders af gaan. In deze 2 grote vluchten heb ik div. koppels gehuisvest. Ik heb daar ook tijgervinkjes en goudbuikjes bij zitten. Dit zijn de vogels die ik eigenlijk het liefste zie en juist deze vogels kweken helemaal niets. Ik heb ook kapoetsensijsje, cubavinkjes en loodbekjes erbij zitten en daar heb ik elke jaar div. nestjes van. Ook zitten er 2 koppels gouldamadines bij en een koppel Noorse Goudvinken. De laatste zitten erbij omdat mijn man deze graag ziet.
    Heel veel verschillende vogels in een kooi. Maar een gemengde kooi vind ik zo mooi om naar te kijken.
    Moet ik mijn goudbuikjes en tijgervinkjes in broedkooien zetten om er iets mee gekweekt te krijgen?

Ik hoor het wel
    groetjes Loodje
    groetjes
    Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
    http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Hallo Loodje. Om deze vraag goed te kunnen beantwoorden, mogen we eens vernemen hoe groot de twee vluchten dan wel zijn? En in het tweede deel van Uw vraag noemt U ze kooien. Staan deze binnenshuis of buiten. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

Opmerking

Opmerking

Hallo,

Ik zal even benoemen hoe het er bij mij uit ziet.
        Ik heb een grote vlucht van 4mtr(breed)3mtr(diep)3mtr(hoog). Dit is een gemetselde serre aan de achterkant van mijn huiskamer. De seriedeuren staan open zodat ik vanuit mijn kamer zo deze vlucht in kan lopen. Het enige contact met buiten, is het dakraam dat met dit weer op filteren staat.
        Twee grote ramen en daaronder 1 grote gemetselde bloembak over de hele lengte van 4 mtr. vol met grassoorten en riet. Verder staat er een grote pot met een vlierplant in en een heleboel nepplaten. Allerlei zittakken uit de natuur gehaald.
        Daarin ondergebracht de volgende koppels: loodbekje, tijgervink, kapoetsensijs, zebravink, cubavink, goudvink, 2x gouldamadine, binzenastrilde (deze doe ik weg) 2 losse mannen van de gouldamadine. Op dit moment enkele jonge sijsjes, zebra's, loodbekjes en 1 cubavinkje, die gaan er volgende week allemaal uit.
        De tweede vlucht ook aan de achterkant van het huis, is 3mtr.(diep)1,5mtr(breed)3mtr(hoog), daarin de volgende koppels: cubavinkje, kapoetsensijsje, tijgervink, goudbuikje en gouldamadine. Op dit moment jonge cubavinkjes, 1jonge gould en 1 zebra. Dezelfde gemetselde bloembak vol met klimop. Allerlei zittakken uit de natuur.

groet Loodje
        groetjes
        Heidi

Opmerking

Klinkt prachtig en als een hele mooie ruimte. Ik zou niet goed weten waarom de kleine afrikaantjes hierin niet willen broeden. Zou kunnen dat het wildvang is van vorig jaar. Die hebben meestal wel 2 jaar nodig om te wennen. Of ze gaan nog broeden. Dat soort vogeltjes houdt soms lang de Afrikaanse seizoenen aan wat zoveel betekent als broeden in September ongeveer. De ruimte lijkt mij prima.

Nu zijn cubavinken wel agressief normaal gesproken. Merk je daar iets van? Dat zou de goudbuikjes bv wel eens van het broeden af kunnen houden.

Opmerking

ik ben benieuwd naar een foto

Opmerking

Ik vrees dat de cubavinkjes de "boosdoeners" zijn. Zij kunnen zeer territoriaal zijn in hun broedperiode. De cubaatjes scheiden van de goudbuikjes en tijgervinkjes zou mijn keuze zijn.
              Je hebt er twee fraaie ruimtes voor.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Hallo allemaal,

Dank je voor jullie commentaar.
                Ik heb nog geen dominant gedrag kunnen ontdekken van mijn cubaantjes naar andere vogels toe. Wel misdraagt de man zich regematig naar zijn eigen jonge toe. Dat is bekent gedrag van deze kleine belhamels. Een van mijn mannetjes heeft al eens een paar van zijn eigen jonge vermoord (de rotzak). Daarom haal ik de jonge er zo vroeg mogelijk af.
                Misschien moet ik toch overwegen om de tijgenvinkjes en goudbuikjes in een andere vlucht te plaatsen, maar dan moet ik twee koppels tijgervinkjes bijelkaar zetten en ik weet niet zeker of dat gunstig is.
                Ik heb geen foto's. Deze zal ik laten maken. Dan zal ik ze op dit forum laten zetten. Of gaat dat niet??, sommige van jullie hebben een eigen site, dat heb ik ook niet.

groetjes Loodje
                groetjes
                Heidi

Opmerking

Hallo Loodje,
                  een eigen site is niet nodig,je kunt ze ook via een site als bijvb imageshack of photobucket erop zetten.
                  Als je daar een foto plaatst in je eigen album en dan de url van die foto in je bericht plakt kunnen we zo je foto's zien.
                  Bij photobucket is dat het onderste adres wat je ziet als de muis op je foto zet, bij imageshack weet ik het niet maar er zijn andere die hier dit progamma gebruiken en kunnen je dat evt wel vertellen
                  Mvg,
                  kingfisher
                  Mvg,
                  Kingfisher.

Opmerking

Hallo Kingfisher,

Bedankt voor je advies.
                    Ik, nou ja niet ik maar een kennis van mij die wat meer van dit soort zaken af weet, gaat er mee aan de slag. Vanavond worden er foto's gemaakt en zij zet ze dan op dit forum.

groetjes Loodje
                    groetjes
                    Heidi

Opmerking

maar dan moet ik twee koppels tijgervinkjes bijelkaar zetten en ik weet niet zeker of dat gunstig is..

Is volgens mij geen goed plan. Buiten de broedtijd gaat het nog samen maar als de mannen in broedstemming komen is de kans zeer grrot dat het vechten wordt.
                      Tijgervinken kunnen het best per koppel gehouden worden.

Opmerking

Hallo Kornelis

Dank je, dan riskeer ik het niet en zoek een andere oplossing.

groetjes Loodje
                        groetjes
                        Heidi

Opmerking

beste Loodje

kan jij mij uitleggen hoe je vogelmuurt zelf kan kweken?

Ik heb het frame van de voliere nu af en vraag mij af wat beter is, doorzichtig golfplaat of plexiglas?

Ik hoor graag van jou,

Met vriendelijke groet,

Jan

Opmerking

Loodje heeft het al voor je uitgelegd gisteravond.

Hier staat het: http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=10014
                            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Working...
                            X