Oorspronkelijk geplaatst door MaartenF
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Binsenastrilde kweken, gaat dat goed zo?
Collapse
X
-
Oorspronkelijk geplaatst door P.Wijlaarsin voliere,s kweken heeft ook zijn nadelen he?
In een voliere heb je minder controle over je vogels met betrekking op wanneer je ermee wilt kweken en welke koppels je samenstelt, zeker als je ze in kolonieverband houd.
Maar dat neemt niet weg dat ik het geheel met rupicola eens ben want een voliere is toch het beste voor je vogels.
Gr. Maarten
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door MaartenFIk snap wel wat hij bedoeld.
In een voliere heb je minder controle over je vogels met betrekking op wanneer je ermee wilt kweken en welke koppels je samenstelt, zeker als je ze in kolonieverband houd.
Maar dat neemt niet weg dat ik het geheel met rupicola eens ben want een voliere is toch het beste voor je vogels.
Gr. Maarten
Opmerking
-
Ik kweek ook in een voliere. Omdat ik een gemengde voliere heb vindt ik het soms een nadeel dat ik niet altijd weet welke vogels aan het broeden zijn. Ik zie en hoor vanalles gebeuren en doe bijna elke dag een rondje, maar toch wordt ik ooit verrast dat er jonge uitvliegen waarvan ik niet wist dat ze aan het broeden waren. Een aantal weken geleden zat ik aan het onbijt naar mijn vogels te kijken, zie ik plotseling in plaats van 2 loodbekjes, er ineens zes op de voerbak zitten. Heel leuk, maar ik schrok er wel van omdat ik er totaal niets van gemerkt had. Ook mijn kapoetsensijsjes verrassen mij elk jaar wel een keer met een nestje wat ik niet had voorzien.
Een ander nadeel vindt ik dat jonge vogels eruit gevangen moeten worden. Dit kan heel storend zijn voor andere vogels die op dat moment aan het broeden zijn en dan van het nest af komen. B.v. mijn tijgervinkjes gaan dan niet meer terug.
Ik krijg toch steeds meer de indruk dat ik er te veel in heb zitten. Maar het feit dat jonge vogels vangen storend is, blijft natuurlijk. Of kan iemand mij een tip geven. Jammer dat niemand kan zien hoe het er bij mij uit ziet.
Ik had foto's beloofd en die komen er aan maar dan nog is dit maar een indruk die jullie dan krijgen.
groetjes
Loodje
Opmerking
-
Dat probleem heb ik ook, als ik bijv. mijn jonge bichenows ga uitvangen kan ik er vrijwel zeker van zijn dat mijn sint helena's niet meer op het nest terugkeren, ook als er jongen zijn.
Dat vind ik best jammer want ik heb nog nooit jongen op stok gehad van de helena's.
Ze zijn wel niet zo kostbaar maar het is toch leuk als het lukt.
Opmerking
-
Dat zijn wel handige tips.
Nou is het uitvangen bij mij nog niet zo'n probleen wat betreft ruimte, ik heb een vrij kleine vlucht.
Wat ik mij wel vaak afvraag is, hoe moet je ooit uitvangen als je een voliere van bijv 8 bij4 meter hebt.
Dan kun je toch nooit een vogel vangen lijkt mij??
Of hoe doen jullie dat?
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door MaartenFDat probleem heb ik ook, als ik bijv. mijn jonge bichenows ga uitvangen kan ik er vrijwel zeker van zijn dat mijn sint helena's niet meer op het nest terugkeren, ook als er jongen zijn.
Dat vind ik best jammer want ik heb nog nooit jongen op stok gehad van de helena's.
Ze zijn wel niet zo kostbaar maar het is toch leuk als het lukt.
mss dan even wachten om de bichenows eruit te halen tot de helana's
zelfstandig zijn. of is dat geen oplossing?
Opmerking
-
Het uitvangen van o.a. kleine en grote cuba vinken, diamant vinken en goudbuikjes is me onmogelijk met een schepnet omwille van ten eerste de grootte en ten tweede de beplanting van de voliere.
Daarom maak ik vooral gebruik van diverse vangkooien. De zogenaamde slagkooitjes waar er vroeger wildvang in gevangen werd.
Meestal heb ik het meeste succes als ik gebruik maakt van een slagkooi in combinatie met een lokvogel van dezelfde soort.
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door MaartenFhoe moet je ooit uitvangen als je een voliere van bijv 8 bij4 meter hebt.
Dan kun je toch nooit een vogel vangen lijkt mij??
Of hoe doen jullie dat?www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking