Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Binsenastrilde kweken, gaat dat goed zo?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

vreemde vogels

vandaag eens gesproken met meerdere mensen die binzenastrildes kweken, en niet een van die mensen had problemen met het ringen van die vogels, maar de meeste gaven ook het advies zoals ikzelf ook altijd deed om eerst de handen met gras, oud nestje of meelwormen te ontsmetten van lichaamsgeur.
    Maar ja misschien zijn hollandse binzen anders dan limburgse binzen.

en lees eens hat boek van robbiler daar staat hoop informatie in van keeltekening bij prachtvinken

Opmerking

ik behandel de binsen net als al mijn andere tropen ( niet te voorzichtig en vooral vaak kijken)
      Helemaal mee eens, door gewenning en rustige omgang met de vogels zijn veel problemen op voorhand te voorkomen.

Het domesticatieproces 'loopt' overigens ook al vele jaren en heeft uiteraard ook invloed op de oorspronkelijke schuwe inslag van de Binsenastrilde.

N.B. in het boek 'Prachtvinken' van Franz Robiller vind je o.a. de 'klassieke', maar wel erg interessante materie over broedparasitisme.
      (= officieel eigenlijk broedcommensalimse want van echt nadeel bij de betreffende prachtvinkensoort als waardvogel is geen sprake.)

Ten aanzien van de Binsenastrilde wordt 'slechts' melding gemaakt van de blauwe papillen en de 5 stippen in de bek.
      Leuk om te weten maar 'kweektechnisch' beschouwd eigenlijk niet echt van belang.
      Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Jonge Binzen en loodbekjes

Gisteren zijn er bij mij 2 jonge binzen Ast.en 3 Looddbekjes uitgekomen.
        de loodbekjes hebben een nest van 6 eitjes ,dus ik denk dat daar en nog wel een paar vanuit komen
        de binzen is een nest van 2 eitjes. dus allebei uitgekomen.
        maar nu nog op de stok krijgen.

Foto: Vader op het nest

Opmerking

Hallo,

Ik heb in mijn voliere ook binzen en loodbekjes zitten.
          Het vreemde is, dat het nu al de tweede keer, dit jaar, is dat de binzen de eitjes van de loodbekjes uit broeden. Geloof het of niet maar zogauw de eitjes uit gekomen waren, werden de jonge gevoerd door zowel de binzen als de loodbekjes. Er werd weinig ruzie gemaakt onder elkaar. Af en toe joegen ze elkaar uit het nestje maar dit liep altijd goed af. Toen de jonge uiteindelijk uit vlogen, verloren de binzen per direkt de aandacht voor de jonge en werd het voeren voortgezet door de loodbekjes. Raar maar waar. Het was voor mij wel iedere keer een verrassing, wat komt er uit, loodbekjes of binzen.
          Wat wel jammer is, dat ik nog steeds geen jonge binzen heb. Ik denk geen goed koppel.

groetjes
          Loodje
          groetjes
          Heidi

Neem eens een kijkje op mijn site.
          http://www.mijnvogels.simpsite.nl/

Opmerking

Je had dit toch denk ik, van tevoren kunnen zien , de eitjes van de binzen zijn anders dan van de loodbekjes.ik dacht dat de eitjes van de binzen iets groter zijn

Opmerking

Hallo,

Ik had geen controle gedaan, bovendien was dit voor mij de eerste keer dat ik eitjes had van een van de twee, als ik had gecontroleerd, dan had ik het nog niet geweten. Ik ben een leek in de kweek. Ik heb heel veel ervaring met tropische vogels in het algemeen, ik heb deze vogeltjes al 30 jaar, maar kweken daar ben ik nog maar pas aan begonnen. Ik hoop op dit forum een heleboel wijzer te worden over kweken.
              Jullie zullen regelmatig van mij vragen zien.
              Verder zal ik reageren op als ik vragen of opmerkingen van jullie zie waar ik toevallig een antwoord op weet of denk te weten.
              Van jullie leren en ervaringen uit wisselen dat is mijn doel, daarom ben ik lid geworden. In mijn omgeving ken ik niemand die tropische vogels heeft.

groetjes
              Loodje
              groetjes
              Heidi

Opmerking

Hallo Loodje. Als U niemand in de omgeving kent die tropische vogels heeft mischien lid worden van een vogel vereniging in Uw streek? Verder vind ik uw ervaring met de loodbekjes en binzen een mooie ervaring. Bij mij gaat alles maar volgens het boekje. Groet, Kees Nieuw Zeeland

Opmerking

Hallo Kees,

dank je voor je positieve woorden.
                  Ik ben jaren geleden ooit lid van een vereniging geweest, als vrouw zijnde heb ik daar niet z'n goede ervaring mee, maar misschien heb je gelijk en moet ik weer eens op zoek.
                  Omdat ik vogels altijd voor mijn plezier heb gehad, gaat het bij mij lang niet altijd volgens de boekjes. Ik heb hele leuke en heel vredrietige ervaring gehad. Op dit moment gaat het prima en heb ik een heleboel jonkies, buiten verwachting. Maar ik merk dat ik een heleboel dingen fout doe.
                  Na deze week heb ik 3 weken zomerverlof en ga ik deze weken aan mijn vogels besteden, dus dan zullen de vragen wel komen.

groetjes
                  Loodje
                  groetjes
                  Heidi

Opmerking

Helaas heb ik nestcontrole gedaan en ik zag jongen. Daarna zijn de ouders gestopt en hebben het nest niet meer bezocht. Dus toch! Ik denk dat de jongen dood zijn want de man is opnieuw begonnen met slepen vandaag. Wel balen dat ik niet mijn eigen gevoel heb gevolgd want ze hadden 5 jongen en die zijn nu dood verwacht ik of bijna dood. Ik grijp niet in om ze nog de laatste kans te geven maar ik denk dat dat zinloos is als ze al 24 uur niet meer naar hun nest teruggekeerd zijn.

De volgende keer toch maar geen nestcontrole meer dus. Het is misschien niet bij alle binsen zo maar blijkbaar zit er toch een flinke kern van waarheid in de stelling dat binsen niet tegen nestcontrole zouden kunnen.

Wel zijn de goulds die ik bij de binsen kreeg nu ook begonnen. Daarbij kijk ik elke dag bewust in het nest en raap ik ook de eieren. De man gould at nl binsen-eitjes toen ze nog samen zaten. Maar ik wissel elke morgen de eitjes om voor plastic eitjes en leg ze pas terug als ze gaan broeden. Ik laat de binsen nu opnieuw beginnen buiten en hoop dat dat goed gaat zonder nestcontroles.

Opmerking

Bij mij gaat het nog steeds goed,de ouders bezoeken het nest prima. om de jonge te voeren. en dar geld ook voor Loodbekjes.
                      de jonge zin nu +/- 5 dagen oud
                      het nest contoleren doe ik niet meer. ik zie het wel,als het toch fout mocht gaan.
                      jammer dan , uithuilen en opnieuw beginnen.

Opmerking

Hallo Marx. Jammer dat de binzen ermee gestopt zijn na de nest controle. Zijn het mischien jonge vogels en is dit hun eerste nestje? Zoals al hier en daar vermeld heb ook ik geen problemen met het inspecteren van de nesten van mijn binzen. Mijn ervaringen met mijn bandvinken - in broedkooien- zijn dat de jonge koppels die voor het eerst jongen groot brengen grotere problemen hebben dan de oudere, wat meer ervaren, koppels en soms de jongen in de steek laten. Groet, Kees Nieuw Zeeland.

Opmerking

Hoi Kees, dit is hun eerste nestje en de vogels zijn 2 jaar oud. Dus de leeftijd is goed, de ervaring is er echter nog niet. Misschien het volgende nest. Ik zet ze overmorgen buiten om het daar eens te proberen. Misschien helpt een meer natuurlijke omgeving wel wat.

Opmerking

nestelen

aanbevolen is om indien er mat prachtvinken gekweekt wenst te worden om altijd indien uiteraard mogelijk een vogel van het paar te gebruiken die al eens genesteld heeft. Dit komt het broeden zeker ten goede, ook is het beter om vogels nooit paarsgewijs in de winkels te kopen omdat er grote kans bestaat dat beide vogels broer en zus zijn.

Opmerking

Hoi Lambert, eens moet de eerste keer zijn toch? Ik heb deze vogels bij een kooi gekregen die ik gekocht had voor mijn dikbek zaadkraker. De man is geringd en van 2008. De pop is ongeringd en even oud. Ze zijn dus zeker geen familie want dan zouden ze beiden geringd moeten zijn aangezien je geen jongen overslaat. De pop mist ook nagels omdat zij bij parkieten ingezeten heeft denk ik. De man is puntgaaf en iets grover dan de pop. Ze zijn absoluut onverwant is mijn conclusie hieruit.

Ik denk dat ze de komende ronde beter doen. Zij hebben hun 5 jongen immers gewoon verzorgd tot ik mij over heb laten halen toch te gaan ringen en te kijken. Ze waren te klein om te ringen nog. Nu zijn ze dood door mijn verstoring. Zonde toch? Dat ga ik zeker niet meer doen ondanks dat ze zo tam zijn als wat. Het was ze toch teveel blijkbaar.

Opmerking

Helaas

Vanmorgen heb ik het nest gecontroleerd van de binzen,omdat me opviel dat de binzen niet meer op het nest zaten. vorige week had ze 2 jongen ,en 1 onvrucht eitje . maar nu is het jongen spoorloos verdwenen.
                                waar het jong is,ik zou het niet weten. wie kan mij vertellen , wat er gebeurt is?

Opmerking

Working...
                                X