Mededeling

Collapse
No announcement yet.

jeugdrui

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• jeugdrui

Ik heb een vraag mbt jeugdrui van vogels.
    Bij mij zijn er al een aantal vogels gesneuveld tijdens de jeugdrui. Vogels zijn de ene dag nog fit en de andere dag zitten ze dik. Het lijkt dan wel of ze geen zin meer hebben om te eten. Ik voer ze een ruime zaadmengeling en om de dag eivoer, wat ze overigens normaal gesproken fantastisch eten. Vooral het eivoer nemen ze graag. Is het normaal dat een bepaald percentage de jeugdrui niet doorkomt? zo ja, hoeveel is dat dan ongeveer. Of doe ik iets totaal verkeerd? Ik geef ze heel af en toe groenvoer en soms multivitaminen in het drinkwater.

Ik heb trouwens magelaan en baardsijzen.

Groet

Hoi,waarom om de dag eivoer en niet gewoon elke dag,je zegt zelf dat ze het goed opnemen?
    Op welke leeftijd haal je ze weg bij de ouders?
    Probeer trosgierst bij te voeren.doe ikzelf zeker de eerste 3 maanden.
    Ik heb wel andere vogels dan jij maar dat lijkt me in dit geval niet uitmaken.
    Veel badwater is ook geen verkeerde.
    Mvg,
    kingfisher.
    Mvg,
    Kingfisher.

Opmerking

Ik geef de jongen kapoetsensijzen elke dag eivoer, ze hebben dit in de jeugdrui gewoon nodig, bij het ruilen van de veren.

Ik geef 1x per week multivitaminen en elke dag groenvoer.
      Met name andijvie en plakjes komkommer zij erg ruibevordelijk.

Maar ondanks de goede zorgen zijn er altijd wel vogels die niet goed door de jeugdrui komen.

De vogels in gevangschap zitten hebben we nog altijd te maken met een natuurlijke selectie en zal niet iedere vogel de volwassenheid halen dat is normaal.

Ik heb ook pas een prachtig mannetje 95% op kleur verloren die opeens dik ging zitten en de dag erna overleed.

Zitten je vogels buiten of binnen, zitten ze buiten dan is het weer van de laatste tijd ook nog eens en sterk bepalende factor van het wel of niet door de rui komen met deze wisselende temperaturen.
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Dank voor de antwoorden.

Ik geef ze de eerste 3 tot 4 maanden zowiezo elke dag eivoer. Alleen in de rustperiode geef ik om de dag over 3 keer per week. Trosgierst krijgen ze ook. Ik ga er vanuit dat ik gewoon met een aantal vogels wat pech heb gehad. Er zijn er ook die er heel goed doorheen komen en die krijgen hetzelfde menu.

Opmerking

hoeveel sneuvelen er?

zijn dit er bijvoorbeeld 3 op 20 dan kun je zeggen niet veel
          maar is dat bijvoorbeeld 10 op 20 dan is dat al een verschil

hoeveel jongen heb je bij elkaar en de kooi is die groot genoeg voor dat aantal en heb je geen overbevolking kwa jongen.

mvg roy
          mvg roy (vogelfreak)
          kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

Opmerking

Ik heb een binnenren van 2,5 x2x1 (LHB). Daar zitten ongeveer 20 vogels in, geen overbevolking volgens mij.

Laatst had ik 3 jonge zwartkopsijzen. Nadat deze waren uitgevlogen zaten na zes weken de twee poppen dik in de veren. Na ze apart te hebben gezet zijn deze toch dood gegaan na een paar dagen. Ik had wel wat multivitaminen in het drinkwater gedaan nadat ik ze apart had gezet.

Het mannetje daarentegen (welke ik dacht dat de zwakste was) is heel goed door de rui gekomen. Nu heb ik een baardsijs (man) die ook net aan de rui is begonnen. Twee weken geleden nog kwiek en mega fit. Nu lusteloos.

groet

Opmerking

Eens goed gekeken of je geen bloedluis hebt? De combi bloedluis en jeugdrui is wel heel zwaar voor een jonge vogel.

En als je toch iets wilt geven aan vitaminen kan je mss. beter eens kuren met WM-forte of rui-hulp van Bogena.
              Groeten Michael

Opmerking

Geef je wel maagkiezel? Grit met steentjes dus? Ik ben toch bang dat je te maken hebt met coccidiose of de megabacterie. Vermageren de jongen sterk, zitten ze bol bij de voerbak en vallen ze ineens om na enkele dagen?

Kijk eens naar de mest van zo'n bolzitter. Is die heel waterig?

Want de vogels die jij hebt zijn hier wel gevoelig voor, zeker in deze fase van hun leven.

Wat ik doe om dit te voorkomen is kooien de eerste 6 maanden vaak schoonmaken. Voerbakken gaan hier elke week minimaal 2-3 keer in de afwasmachine waardoor alles ontsmet is. Ook geef ik 6 maanden lang dagelijks eivoer en trosgierst. Op die manier denk ik dat je dit wel kan voorkomen. Als je echter een werkelijke besmetting hebt zal je met medicijnen moeten gaan werken. Ik zou dit wel eerst uit laten zoeken want elke infectie zijn eigen medicijn en zomaar rommelen is niet handig.

Dus de volgende vogel die bol zit even op een wit papier laten poepen, naar de DA en eens laten kijken of die vogel geen esb3 of een ander medicijn nodig heeft. Ik weet dat veel mensen tegen deze medicijnen zijn. Als je echter je hele bestand gaat verliezen zal je wel iets moeten doen.

Maar wie weet speelt hier iets heel anders. Ik denk echter van niet gezien de jonge vogels in de jeugdrui net ziek worden. Ruien is stress op het lichaam en juist dan zullen deze twee zaken de kop op steken. En de symptomen kloppen volledig net als het tijdstip waarop ze dood gaan. De vogels kloppen ook. Zouden dit zebravinken of duifjes zijn dan had ik hier ook niet snel aan gedacht. Sijzen echter zijn het gevoeligst voor deze problemen.

Ik heb zelf 2 keer in mijn vogel-periode die medicijnen gebruikt. 1 keer bij de putters en 1 keer bij de mozambiquesijzen. Toen zaten er ook ineens 3 jongen bol. 1 was zo bol en dun dat hij dood is gegaan. De symptomen wezen op coccidiose en dus heb ik ze allemaal gekuurd met esb3. Daarna nooit meer, is inmiddels een jaar geleden en alles is in leven gebleven op die ene vogel na.

Kijk ook eens naar de buikjes. Zie je dan bij de zieke vogel een blauwe vlek op de buik dan heb je waarschijnlijk te maken met atoplasmose. Die vlek is de vergrootte lever. Ook dat zul je moeten behandelen dus.

Opmerking

Hoi Marx en Michael.

Ja ik heb zeker last van bloedluis. Ik kweek binnen en dan blijft het een gevech t met deze krengen. Maar ik probeer ze zoveel mogelijk te bestrijden. In de kweekkooien heb ik ze nagenoeg weg kunnen houden, maar in de ren blijven ze aanwezig.

Ik geef ze uiteraard grit en maagkiezel, en deze ververs ik wekelijks. Bij mij krijgen ze tijdens de kweek en totdat de jongen groot zijn iedere dag eivoer. In de rustperiode breng ik dat terug tot om de dag of 3 keer per week. Wellicht was ik hier iets te snel mee voor sommige jongen. Ik voer ze nu weer elke dag eivoer.

Ik heb ook nog mozambiquesijzen trouwens, en daar heb ik geen enkel probleem mee en geen uitval.

De baardsijs die dik zat heb ik nu boven op zolder gezet, lekker rustig. Deze begint nu toch al wel op te knappen. Baardsijzen heb ik inmiddels gemerkt zijn heel gevoelig (tenminste bij mij).

De mest is redelijk vast, alleen bij de baardsijs zag ik wel een naar buiten stekend borstbeen en hij ademt zwaar. Echter de vogel eet goed, en ik hoop dat hij er bovenop kom. Ik geef deze trouwens sinds een paar dagen sivotine. Naar het schijnt helpt dit.

Opmerking

Okay ik heb ook bloedluis bij mijn kapoetsen maar die zijn niet in de rui, dus die redden het wel.

Maar jonge vogels in de rui en bloedluis krijgen het moeilijk.

Ik heb vandaag ook weer een poging gedaan die krengen uit te roeien maar het blijft moeilijk.

Dus elke dag maar eivoer geven en een beetje vette zaden om aan te sterken.

En duimen dat ze het redden.
                    Groeten Michael

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door populier

Dus elke dag maar eivoer geven en een beetje vette zaden om aan te sterken.

En duimen dat ze het redden.
                      Welke zaden geef jij de kapoetsen dan vooral extra?

Opmerking

Chia zaad, het is een nieuwe zaadje uit Zuid-Amerika.

Het enige zaad met omega-3, maar wel wat vetter, dus geef ik de kapoetsen (7 stuks) 1 koffie schepje per dag.

Ze zijn er gek op even als de mozambiqueen.

Al mijn andere vogels willen het niet aanraken.
                        Bijgevoegde Bestanden
                        Groeten Michael

Opmerking

Dat zaad heb ik ze nog nooit gegeven, wel een keer besteld maar toen was het op een of andere manier niet te krijgen. Ik zal het bestellen, ben benieuwd hoe ze het hier vinden.

Opmerking

Working...
                          X