Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mozambique sijsjes geslacht/zingen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• mozambique sijsjes geslacht/zingen

Ik heb pasgeleden een koppel mozambique sijsjes gekocht.
    teminste dat dacht ik...

1 had een knal gele borst de ander niet dus ik dacht dat zit wel goed.
    degene met de donkere borst ging in de rui en kleurde geler, niet knalgeel zoals de andere.

Ze begonnen steeds meer te vechten volgens mij. vleugels uitsprijden en op elkaar invliegen en elkaar pikken. Dus heb ze ff uit elkaar gehaalt want volgens mij zijn het 2 mannen en vechten ze daarom.

Nu zitten ze uit elkaar en degene die geruit is zit keihard te zingen,
    niet sjielpen zoals de ander doet maar echt mooi fluiten. Degene met de knal borst heeft dat nog nooit gedaan alleen maar getjielpt. Bij kanaries zingt alleen de man dus ik ben bang dat ik 2 mannen heb

Daarom wil ik vragen of ik 2 mannen heb of dat het normaal is dat het popje zingt?

Ik heb wel poppen die zingen en ook is het vaak zo dat de pop agressiever is dan de man en ook tegen de man. Nu heb jij als het goed is jonge vogels.

Komen ze toevallig bij mij vandaan? Bij Marc uit Ewijk (gelderland)? Ik heb een koppel aan ene Bas verkocht nl. pas geleden. Zo ja dan mag je uiteraard de "pop" omruilen want ik heb ook 100% zekere poppen nu. Komt de vogel niet bij mij vandaan dan wil ik hem ook niet ruilen ivm ziektes ed. omdat ik er 25 binnen heb zitten en daar niks nieuws bij ga zetten.

Bij jonge vogels weet je het nooit zeker. Ik twijfel zelf ook regelmatig en soms zitten er in 1 nest vogels waarbij je mannen na 2-3 maanden al herkend en dan kleurt na 6 maanden ineens een zgn pop nog om naar man. Dus dat kan bij jou wel gebeurd zijn. Heeft de pop echter parels in haar hals (dikke donkere stippen) dan moet het wel een pop zijn als die niet helemaal verdwijnen nu. Mannen hebben dat nooit bij de normale mozambiquesijzen.

Opmerking

Filmpje met uitleg

Kijk, toevallig vroeg ik mij 2 weken geleden precies hetzelfde af. Ik heb de vogel gefilmd en in de reacties staat duidelijk uitgelegd waarom mensen denken dat dit toch een pop is. Ik zou zeggen, vergelijk die vogel eens met jouw pop en kijk of die ook wit in de wenkbrauwen heeft, wit onder de snavel en wit in de wangen. Zo ja, in combinatie met parels in de hals weet je vrijwel zeker dat het toch een pop is. En ja, die kunnen soms zingen en agressief zijn ze vaak ook, ook tegen de man.

Opmerking

hey marx,

nee ze komen zowiezo niet van jou vandaan (als t goed is).
        ze komen van een handelaar hier uit de buurt.

zowiezo waren het nog jongen

ze hebben bijde wat witte veertjes in de wang zitten en 1tje ook in de wengbrouw.

Wat bedoel je met de parels? dat snap ik niet.

ik ga ze van de week ff fotographeren en hier posten.

Opmerking

Ik jou filmpje is te zien dat hij zwarte stippen in de hals/borst heeft bedoek je dat?

want dat hebben ze bijde niet!

en het zingen betreft degene die het doet fluit hele wijsjes aan elkaar

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Bas van Oorschot
            Ik jou filmpje is te zien dat hij zwarte stippen in de hals/borst heeft bedoek je dat?

want dat hebben ze bijde niet!

en het zingen betreft degene die het doet fluit hele wijsjes aan elkaar
            Als ze allebei geen stippen op de keel/borst hebben zijn het mannen. Dat weet ik dan nu al wel zeker. Je hebt of een jonge man die nog stippen heeft (bijna elk jong heeft die) of je hebt poppen want die houden die stippen hun hele leven. Mannen niet. Een volwassen man heeft die stippen nooit. Een pop heeft ze altijd dus.

Helaas moet je er een gaan ruilen. Ik zou overigens de felle donder houden en de man die nooit zingt weg doen. De jonge man die nu fel wordt lijkt mij een gezonde vogel zo te horen.

Opmerking

Hallo,

Marx;
              Als ze allebei geen stippen op de keel/borst hebben zijn het mannen.
              Een volwassen man heeft die stippen nooit. Een pop heeft ze altijd dus.
              The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Kruisingen met andere ondersoorten zonder stippen? Ik vraag me alleen af waarom je dit aan mij vraagt? Jij weet dat als het goed is veel beter toch?

Kijk, ik had tot 2 maanden geleden 31 poppen zitten en allemaal met stippen. Als jij poppen zonder stippen hebt van de gewone mozambiquesijs vind ik dat wel vaag dus. Ik heb ze nooit gezien zonder dat het om kruisingen met ondersoorten ging die nooit stippen hebben.

Heb je een foto van een pop zonder stippen? Kan me niet voorstellen dat dat een normale mozambiquesijs is nl. Ik heb er immers nog nooit een gehad en ik kweek uit 4 koppels en heb meerdere aangekochte poppen zitten. Alles stippels.

Opmerking

Ik heb 1 pop die zonder stippen geboren is en pas na de rui haar stippen kreeg. Deze vogel:

Opmerking

Hallo,

Marx;
                    Als jij poppen zonder stippen hebt van de gewone mozambiquesijs vind ik dat wel vaag dus. Ik heb ze nooit gezien zonder dat het om kruisingen met ondersoorten ging die nooit stippen hebben.
                    Bedoel je met "gewone Mozambiquesijs" de nominaatvorm van de Serinus mozambicus?
                    Bij de nominaatvorm heeft de pop geen stipjes rond de nek.
                    Er zijn enkele ondersoorten
                    Als ze allebei geen stippen op de keel/borst hebben zijn het mannen. Dat weet ik dan nu al wel zeker. Je hebt of een jonge man die nog stippen heeft (bijna elk jong heeft die) of je hebt poppen want die houden die stippen hun hele leven. Mannen niet. Een volwassen man heeft die stippen nooit. Een pop heeft ze altijd dus.

Groeten, Serinus.

Opmerking

Dat is inderdaad een pop. Maar als je heel goed kijkt zie je ook dat die vogel wel degelijk een kettinkje rond de nek heeft. Je ziet dat de veertjes daar donker eindigen. Zo'n pop heb ik ook. Zij heeft maar 2 halve stippen en verder zoals jouw pop.

Je ziet verder dat het een pop is aan de witte veertjes onder de ondersnavel.

Moet wel zeggen dat als alles genuanceerd moet worden je nog vrij moeilijk iets kan zeggen. Want als een pop niet meer altijd een parelketting hoeft te hebben dan zou in theorie elke man een pop kunnen zijn.

Ik heb nog een leuk iets zitten. Een jong kreeg jeugdrui en verloor alle parels. Toen dacht ik dat het een man werd. Nu, 7 maanden later verschijnen er ineens nieuwe parels. Dus het is toch een pop. Dat vermoedde ik al omdat haar wenkbrauwen dun bleven.

Opmerking

Hallo,

Marx;
                        Je ziet verder dat het een pop is aan de witte veertjes onder de ondersnavel.
                        Yep, geslaagd!

Groeten, Serinus.

Opmerking

De andere zingt nu ook en ze roepen elkaar nu...

ze zijn naar elkaar aan het tjiekpen...

strax ff foto's maken en uploaden

Opmerking

Hallo,

Josly;
                            wat ik mij soms afvraagt, hoe men sommige vogels (ondersoort) keurt
                            http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=7376
                            Er worden dus geen ondersoorten gevraagd.

Mag ik weten waar je die door jou genoemde verschillen tussen ondersoorten hebt gevonden, ik zou die graag ook eens doornemen.
                            Mag in een persoonlijk mailtje, als je dat liever doet.

Groeten, Serinus.

Opmerking

http://www.serinus-society.eu/j%20al...cus/index.html

Opmerking

Working...
                              X