Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Bichenows

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Bichenows

Hallo dames en heren vogelvrienden,

eigenlijk post ik dit omdat ik er weer blij van word.

Ik krijg namelijk eind mei een koppel Bichenows (en nee geen zwartstuiten of iets dergelijks haha).

ik heb een klein beetje ervaring met goulds maar tips en ervaringen voor de verzorging van de bichenows zijn van harte welkom.
    Ik heb uiteraard al gezocht en wel wat gevonden maar wellicht levert deze post nog wat extras op.

Gr Polly.

Hallo Polly,

Ik heb ze ook, heb nu twee poppen , maar ja komt straks wel verandering in.
    Vorig jaar had ik wel een koppel en mijn ervaring is dat ze vrij snel en makkelijk broedden en ze zijn brutaal .
    Hier hebben ze al voor het tweede achter eenvolgende jaar het nest van mijn roodkop papegaaiamadines ingepikt, met eitjes en al. Ze broedden de eitjes trouwens wel voorbeeldig uit en voeren de jongen goed. Ik laat het dan ook zitten, vooral nu het twee poppen betreft. Zodra de jongen zelfstandig zijn zoek ik een mannetje erbij.
    Voor de rest hele leuke levendige vogels die van een bad houden. In de broedtijd geef ik altijd wel levend voer, dit nemen ze veel op.
    Ik heb ze in een buitenvoliere met vorstvrij nachthok en moet zeggen dat het vrij sterke vogels zijn ook al beweren enkele literatuur anders.

Gr Kornelis

Opmerking

Aaha altijd leuk om te horen dat ze het goed kunnen doen ook al word beweerd dat het vrij zwakke vogels zijn.

Ik zal ze hoe dan ook wel voorzichtig behandelen en zie wel wat er van komt.

Heb je grote nestjes of kleine nestjes gekweekt met de bichenows en heb je de jongen ook kunnen ringen??

Gr Polly

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
        hallo,
        welke ondersoort wordt hier bedoeld, taeniopygia bichenovii bichenovii
        google; " the owl finch - taeniopygia bichenovii " en of " bichenow astrilde geslachtbepaling man - pop "
        Deze soort gaat het om de Bichenow astrilde, ik dacht dat ze met deze soort ook de owl finch bedoelden?
        Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

Ringen gaat prima naar mijn idee. Bij mij zijn ze niet bepaald storingsgevoelig. Maar ja dat is bij mij en ik weet niet hoe het bij anderen is. Nesten waren vrij groot van 4 tot 6.

Opmerking

Josly, er stond al: Ik krijg namelijk eind mei een koppel Bichenows (en nee geen zwartstuiten of iets dergelijks haha).
            Welke "ondersoorten" ken jij nog meer?
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

Opmerking

Het gaat in dit geval om de "Standaard" Bichenows,
              ik ben blij te horen dat ze wellicht goed te ringen zijn.

Gr Polly.

Opmerking

ik heb ze hier ook, nu alleen nog een mannetje, het popje is gestorven...

ze bouwen hier elk jaar een nest van enkel cocosvezel in een halfopen of tralie nestkastje tussen het groen/riet.

gr
                Groet'n uut Drenthe

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Polly
                  Het gaat in dit geval om de "Standaard" Bichenows,
                  ik ben blij te horen dat ze wellicht goed te ringen zijn.
                  Om zo snel een leuk gevoel te krijgen bij de kweek, raak ik het nest van een nieuwe soort niet aan. Pas als de eerste jongen op stok zijn, denk ik aan ringen of nestcontrole. Enkel voor een goede gemoedstoestand ;-)

Veel plezier met de kweek!
                  www.veugelkoer.be Voorlopig nog non-actief

Opmerking

Working...
                  X