Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Spannende eerste dagen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Spannende eerste dagen

Of het helemaal past op het forum weet ik niet, maar na mijn mislukte fotopoging dacht ik jullie even te laten delen in de komst van mijn eerste vogels

Eindelijk na maanden voorbereiding was het dan zover ik ben mijn eerste vogels ( goulds) gaan halen.Met mijn speciaal aan geschafte vogelvervoerkastjes ging ik op reis. Overal waar ik kwam wachtte mij een positief onthaal en ontving veel goed gemeende adviezen.Een speciaal bezoek was er bij een vogeleigenaresse die een roodkop voor mij had die altijd in een kooitje in de kamer had gezeten maar waarvan de pop was overleden. Zij wilde een beter leven voor haar vogel en was via, via bij mij terecht gekomen.
    Natuurlijk kon ik het niet laten om regelmatig mijn nieuwe vogels te bekijken.
    Maar dat was even schrikken mijn vogels zaten er een beetje beteutert bij. De mooie vogels zaten een beetje bol, een jonge gould zat er als een zielig hoopje bij. En wat mij helemaal zorgen baarde ze aten niet. Alleen de roodkop was erg actief met het verjagen van de andere vogels. Iets wat ik andersom verwacht had. De tweede ochtend hetzelfde beeld. Maar verbeelde ik het nou of was het zielig jong anders van kleur geworden.

In de middag waren het de twee jongen die als eerste bij de etensbak kwamen en vervolgens de rest. Ook kwamen er meer vlieg bewegingen en de roodkop kon de andere vogels niet meer weg jagen. En nu wist ik het zeker het zielige jong had veel meer kleur gekregen.

De derde ochtend zaten de vogels er allemaal gezellig bij.

Conclusie: zo,n verhuizing en lange autorit is een hele belevenis voor de vogels waarvan ze duidelijk moeten bijkomen.

Leertip: niet te snel zorgen maken

Alhoewel een nieuw dillema er komt mooi weer aan zal ik ze al in de buitenvoliere laten. Toch maar even nog niet, er zitten teveel vogels die van binnen komen tussen.

Groeten
    Rob K

Leuk verhaal!

Inderdaad goed om nog eens duidelijk te maken dat vangen en verhuizen een grote impact op vogels kan hebben.
    Gelukkig gaat het goed nu.

Ik wacht ook nog een paar weken met vogels naar buiten doen, het kan nog flink gaan vriezen, zeker tot mei.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Ik heb ook altijd zoveel zorgen als ik vogels koop. Is het in de auto niet te warm, te koud, tocht het niet, onder mijn jas mee naar buiten, beschadigen ze niet van het fladderen etc etc. Maar als ze dan helemaal fris en mondig bij mij rondvliegen weet ik dat alles goed gegaan is.

Naar buiten doen zou ik met goulds zeker pas na 15 mei doen. Dus je zal nog een dikke maand moeten wachten. Zeker als je jongen hebt die nog in de rui zijn en een oudere huiskamervogel. Die hebben nu even net wat meer zorg nodig en een koude nacht is ze dan al snel teveel in hun nieuwe omgeving in combinatie met stress

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
        Ik heb ook altijd zoveel zorgen als ik vogels koop. Is het in de auto niet te warm, te koud, tocht het niet, onder mijn jas mee naar buiten, beschadigen ze niet van het fladderen etc etc. Maar als ze dan helemaal fris en mondig bij mij rondvliegen weet ik dat alles goed gegaan is.

Naar buiten doen zou ik met goulds zeker pas na 15 mei doen. Dus je zal nog een dikke maand moeten wachten. Zeker als je jongen hebt die nog in de rui zijn en een oudere huiskamervogel. Die hebben nu even net wat meer zorg nodig en een koude nacht is ze dan al snel teveel in hun nieuwe omgeving in combinatie met stress
        Ik twijfel niet meer en houd na 15 mei aan. Het gaat momenteel erg goed maar dat wil ik graag zou houden. Door dat mooie weer is het verleidelijk maar ze zijn nu goed hersteld van hun reis/verplaatsing. En dan zou ik ze op korte termijn weer belasten.

Groeten Rob K

Opmerking

Working...
        X