Mededeling

Collapse
No announcement yet.

japanse nachtegalen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• japanse nachtegalen

ik heb een kweekkoppel import vorig jaar.
    buiten in grote voleire broeden ze niet
    in de kelder in voleire met nep keerstboom wel
    man heb ik wel moeten weghalen want hij at eitjes op.
    pop 3 jongen, 1 was te klein. na 4 dagen geringd.
    vandaag (een week uit) lagen ze dood
    de pop heeft ze deze nacht niet warm gehouden denk ik.

maar mijn vraag is wat moet ik ze eigenlijk voeren?
    vorig jaar kregen ze : meelwormen, buffalowormen en wasmotlarven maar de jongen zijn na het uitvliegen gestorven (oogproblemen)

dit jaar: pinkies, miereneieren, buffalowormen en krekels.
    de krekels (levend) at het popje zeer graag maar ik kreeg er vandaag grotere want ik had de indruk dat ze de andere te klein vond (jongen waren ook al groot)

ik hoop dat ze snel weer gaan beginnen dan wil ik dit voeren:
    pinkies, buffalos, miereneiren, krekels (hoe ouder de jongen hoe groter) en sprinkhanen

of iemand andere suggesties??
    groeten jan

Carmix of een ander mineralen preparaat door het (universeel)voer mengen of de insecten carmix laten eten, insecten zijn als voer zo waardevol als het voer wat je die insecten voor het voeren aan de vogels hebt verstrekt, zijn dat alleen zemelen geweest dat zit er dus weinig voedingswaarde in, naast de dierlijke eiwitten dan.

Veel VI vogels sterven vanwege tekorten aan mineralen.
    Daar moet je dus aan werken m.b.t. de voeding die je verstrekt.
    kijk hier ook eens: http://zebraforum.tropenkweker.nl/

Opmerking

dit doe ik ook op de wormen enzo die ik geef
      maar de jongen zijn nu gestorven omdat de pop ze deze nacht niet warm hield ben ik vrij zeker want dernet heb ik ze nog een krekel gegeven de pop nam ze drek in de bek en ging naar het nest
      maar ze dragen alweer met nestmateriaal dus er is nog hoop
      groeten

Opmerking

Jan,

Ik heb dit jaar meerdere nesten jongen gehad van 1 koppel. Met de volgende voeding zijn de jongen met succes grootgebracht.

1. de eerste 4 dagen krijgen ze alleen onbeperkt levende buf.wormen in een schaal, deze wormpjes hebben enkele dagen kunnen eten van Aves meelwormenvoer. De vogels krijgen nu absoluut geen meelwormen e.d.

2. vanaf de 4e dag geef ik naast de buf. wormen witte meelwormen uit de diepvries, deze gaan in een klein bakje met water, even uitschudden en goed in de Aves insectenstrooipoeder dompelen. Zonodig in het begin de wormen in 2 stukken breken.

3. vanaf de 7e dag krijgen ze als verdere aanvulling op 1 en 2 en afwisseling ook krekels uit de diepvries, zonder deze komen de jongen overigens ook prima op stok.
        Spinnen gaan er ook goed in.
        Ze krijgen ook nu geen enkele bruine meelworm.

4. ook als de jongen zelfstandig zijn dan blijven ze de witte meelwormen voorzien van Aves strooipoeder krijgen en het eindresultaat is goed, 8 jongen van het koppel zijn in 2006 goed opgekomen en uitgeruid.

De eerste 2 nesten gingen de jongen de 1e week na het uitvliegen dood, direct na het uitvliegen zie je aan de niet heldere ogen dat ze een tekort hebben. Een gezonde jonge nachtegaal komt na 10 dagen uit het nest en binnen 2 dagen vliegen ze al stukjes door de kooi. 14 dagen later waren ze bij mij zelfstandig genoeg om ze van de ouders te scheiden. Dit laatse was ook nodig omdat de volgende jongen alweer in het nest lagen. De jongen die dan 2weken uitvliegen schooien dan het eten weg dat voor de andere jongen bedoeld is.

Succes met de kweek.

Groeten,

Cees

Opmerking

strooipoeder

Ik lees steeds dat men over de wormen strooipoeder doet, wat is het en waar kan je het kopen.

Opmerking

Cees,
            gefeliciteerd, wij hopen ze ook nog een keer bij ons in de voliere rond te zien vliegen, dit is tot nog toe niet gelukt maar wie weet dit jaar

dat meelwormvoedingssubstraat is te koop van avian
            www.avian.nl en evt via internet te bestellen

gr. Erik-Jan

Opmerking

eyy Jan

heb je gewoon eivoer al geprobeerd gemengd met insektepatee?

Opmerking

hadden 2 jongen
                1 is gestorven net na uitvliegen had volgens mij draad ingeslikt (hoe kan ik dit trouwens tegengaan?)
                het andere vliegt nog uit
                hopelijk blijft hij in leven

Opmerking

Working...
                X