Ik heb een witte en een pastelrijstvogel gekoppeld. Ik heb mijn twijfels of het een man en pop, dus een koppel is. Er is wel begonnen met nestbouw. Moet ik er nu vanuit gaan dat het een koppel is en het voor de rest op zijn beloop laten??
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
nestbouw rijstvogels
Collapse
X
-
Hallo Edwin
Welkom op dit forum
Heb je nog rijstvogels zitten? kweek je in broedkooien of in voliere?
Waarom paar je een witte aan een pastel? enige bedoeling mee om bepaalde jongen uit te krijgen?
Als ze reeds nest maken, kan een goed teken zijn op een koppel, al garandeerd dat natuurlijk niet, maar als er hopelijk binnenkort bevruchte eitjes inliggen, dan kan je zeker zijn. Soms is het idd moeilijk te zien bij padda's welk geslacht ze zijn, maar normaal gezien, heeft de man steeds een dikker snavel met meer rondere bovenzijde dan de pop
weet je wat voor jongen je uit deze koppeling mag verwachten?
Indien beide vogels niet reeds split zijn voor ander kleuren krijg je uit deze koppeling enkel wildkleur grijze jongen!
nl:1)indien man wit x pop pastel>
mannen grijs split wit en pastel
poppen grijs split wit
2) indien de man pastel en de pop wit zou zijn:
Mannen grijs split pastel en wit
poppen pastel grijs split wit
veel succes alvast
mvg
kris
-
Ik heb nog een 3-tal jonge (september 2009) wildkleur mannen zitten. Ik heb dit koppel apart gezet omdat dit het enige nog niet gekoppelde overjarige rijstvogels waren. Ik heb 10 jaar glosters/isabelbruine zebravinken en forpussen gekweekt en wil mij meer gaan verdiepen en proberen te kweken met rijstvogels.
Ik hoop natuurlijk ook op binnenkort bevruchte eieren. De nestbouw is trouwens sinds gisteren op een laag pitje komen te staan. Als ik goed kijken heeft het mannetje (? pastel) een forsere opgezwollen snavel dit in tegenstelling tot het vrouwtje (?wit). Alleen het vrouwtje heeft een rodere oogring en volgens mij is dit ook een teken dat dit mogelijk een man is??
Het koppel wildkleur rijstvogels heeft reeds eieren na een week opgekooid te zijn.
Opmerking
-
Vrij simpel om onderscheid te maken. Wie zingt er wel en wie niet? Het grover zijn van de snavel (of roder) kan een indicatie zijn dat het een man betreft. zo ook de rodere kleur van de oogring, MAAR dit is tevens een indicatie van de gezondheid van de rijstvogel. Hoe roder hoe beter...
Op een gegeven moment stoppen ze met bouwen van het broedkastje. Als het eenmaal 'vol' zit met kokosdraad doen ze er niets meer bij en laten ze de rest voor wat het is.
Dus pop of man? Wie zingt/fluit er en wie niet.....
Succes
Opmerking
-
Bedankt voor de reacties. Ze zijn nu al twee weken met de nestbouw druk. Ik krijg steeds meer de indruk dat het twee mannen zijn. Ik wacht nog een paar dagen af, maar als ze zo doorgaan is de nestkast snel vol met nestmateriaal en niet zoals ik gehoopt had met eieren.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking