Het popje van mijn koppel roodkopamedine's heeft inmiddels 11 eitjes in het nestje gelegd maar gaat niet broeden. Wat is hier aan de hand en wat te doen in dit geval.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
Roodkopamedine met 11 eitjes in nest
Collapse
X
-
mezen
Die kleine meesjes die hier in het wild rondvliegen, hebben ook nesten van 11-12 eieren en die broeden ze ook uit. Dus wat Mirke al zegt, gewoon afwachten wat ze gaan doen. In het land ver herkomst zijn het net huismussen. Prachtige vogels overigens. En ook goede ouders is mijn vroegere ervaring.
Opmerking
-
Dergelijke grote legsels heb ik eigenlijk nooit meegemaakt met deze mooie soort, maar het komt beslist vaker voor.
Meestal komt een bepaald percentage (ongeveer 30%) niet uit.
Toch kan deze soort zoals ook hier al wordt gemeld grote nesten (>6 jongen) met succes grootbrengen.
Prachtige vogels overigens. En ook goede ouders is mijn vroegere ervaring.
punt van aandacht:
Evenals b.v. de diamantvink heeft ook de roodkopamadine de neiging om snel te vervetten.
Deze vogels hebben om die reden eigenlijk veel beweging (ruimte) en eventueel afgepaste voeding nodig.
Als ze te vet zijn heeft dat beslist nadelige gevolgen voor wat betreft het broedproces.
Ben benieuwd wat het resultaat van een dergelijk legsel gaat worden.
succesAmigo de los Psittacidos
Look deep into nature and you will understand everything better
Opmerking
-
Oorspronkelijk geplaatst door Henk3Die kleine meesjes die hier in het wild rondvliegen, hebben ook nesten van 11-12 eieren en die broeden ze ook uit. Dus wat Mirke al zegt, gewoon afwachten wat ze gaan doen. In het land ver herkomst zijn het net huismussen. Prachtige vogels overigens. En ook goede ouders is mijn vroegere ervaring.
Bij mezen is het een ander verhaal. Die leggen ongeveer 14 eieren, die ze ook nog allemaal uitbroeden zodat er wel 14 jongen in 1 nest kunnen liggen. Maar het jaar nadat de jongen zijn uitgekomen leven er nog maar 1 tot 3 van deze 14, omdat de rest gepakt is. Daarom moeten mezen zo veel eieren uitbroeden, anders sterft de soort langzaam uit en zo houden ze zich goed stand. De vogels die wij kweken (in dit geval de roodkopamedine) leggen meestal niet zoveel eieren om de soort in leven te houden, omdat ze toch wel lang leven bij ons.
mvg,
SibrandVogels vervelen je nooit. Al is het buiten of binnen.
Opmerking
-
reactie
Siebrand, is/was me helemaal wel duidelijk. Wat ik poogde aan te geven was dat die kleine meesjes het toch ook maar mooi redden en die moeten ook nog eens zelf op zoek om eten te vinden.
Wij brengen het voer ook nog eens naar de oudervogels. Ik zou wel de eventuele onbevruchte eieren er uit halen. na verloop van het broedproces mochten ze gaan broeden.
Kan ook zijn dat de pop het af laat weten. Als ze niet gaat zitten gewoon de hele zaak verwijderen en over een paar weken het nestkastje nog eens teruggeven. De eieren blijven wel een tijdje goed. Kan zijn dat de eerst gelegde eieren dan niet uitkomen maar ja wat geeft het, eieren genoeg immers.
Opmerking
-
Alweer 10 eieren
Inmiddels weer een nestje vol eieren, 10 stuks, maar nog niet aan het broeden. Af en toe de man maar de pop nauwelijks. De eitjes naar mijn idee niet bevrucht.
Dit is toch te controleren d.m.v. een zaklampje onder het ei te houden. Ik zie het luchtzakje het ei geel maar niets roods. Is mijn conclusie juist dat het in dat geval niet bevrucht is.
Enige suggesties
Opmerking
-
hallo ..
als je eventueel meeuwtjes hebt kun je proberen om eieren over teleggen.
wat ook gaat is als je een koppel rijstvogels hebt daar enkele eieren onder leggen is bij mij ook wel eens gelukt.
als ze aan een volgende ronde beginnen is het misschien een idee om de eitjes te nummeren.
doe ik ook als er koppels zijn die veel eieren leggen.
want je kan pas ongeveer na 1/3 van de broedtijd goed zien of ze bevrucht zijn.
succes
Opmerking
-
Alweer 12 eieren
Na van het 2e nestje wederom 10 eieren te hebben verwijdert, liggen er inmiddels opnieuw 12 eieren in het nestje. De vogels zitten af en toe op het nest maar zijn nog steeds niet echt aan het broeden. Wat is verstandig, alles verwijderen inclusief het nestkasje, overigens zullen de eieren dan wel weer in het voerbakje gelegd worden zoals het is begonnen. Wie weet raad.
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking