Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Oranjekaakjes kweken

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Oranjekaakjes kweken

Hallo allemaal,

Ik ben op dit ogenblik in bezit van 2 overjarige koppels oranjekaakjes, ze zitten op dit moment in kweekkooien binnen op een zolderkamer en ben ze van plan om in het voorjaar ze naar buiten te doen in een voliere die redelijk beplant is en met een nachthok.
    Ik heb ook nog meerdere koppels st. helenafazantjes en tijgervinken en blauwkopblauwfazantjes en mozambique sijsjes die ik van het voorjaar ook naar buiten wil doen als ze binnen niet broeden.

Nou wil ik met de oranjekaakjes kweken, als het gaat in de kweekkooien zoniet in de buitenvoliere.
    Nou is mijn vraag kan je die 2 koppels bij elkaar zetten in de kweekkooi of in de buitenvoliere om ze zelf uit te zoeken wie ze als partner willen hebben?
    En heeft iemand nog een paar tips over de kweek voor mij?

Met vriendelijke groet,

Boele

Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Dank je, mijn voliere is 3,5x1.5x2 en het nachthok is 1x1.5x2.
      De voliere is aan de zijkanten beplant en in het midden heb ik een waterval staan en die kant is open zodat ze de ruimte kunnen gebruiken om te vliegen.
      Als er vogels in komen zijn dat:
      4 koppels st helenafazantjes
      1 koppel tijgervinken
      1 koppel blauwkopblauwfazant
      2 koppels oranjekaakjes
      4 chinese dwergkwartels
      en eventueel 1 koppel mozambique sijs en jonge goulds.
      Is dat naar verhouding voldoende?

Opmerking

druk

ik vind het erg druk, je praat hier al over 8 koppels, eventueel 1 koppel mozambiquesijzen , en nog wat jonge goulds. dat zal niet bijdragen aan een goede kweek, ik zou er niet meer dan 5 koppels maximaal in doen. dan kan je ook nog wat jongen verwachten.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Ik zou daar zelf de tijgervinken niet bij houden. Als deze broedrijp worden, kan de man bijzonder fel zijn naar alles wat ook maar een beetje rood in de veren heeft.
          Ik vind het ook vrij veel vogels voor in die ruimte. Ik denk dat het te druk wordt om kweekresultaten te kunnen verwachten. Wat minder geeft meer plezier en meer kans op jongen.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

Opmerking

voederen

persoonllijk denk ik dat het aantal te houden vogels te veel is om met succes
            oranjekaakjes op stok te krijgen . Hun behoefte aan levend voer is dermate groot en de kans dat ze genoeg krijgen is dermate klein dat van het groot brengen van een nest niet veel zal komen.Beter is ze in een ruime beschutte kooi te kweken zodat ze in ieder geval genoeg levend voer tot hun beschikking zullen hebben. Onder levend voer versta ik fruitvliegjes, buffelowormpjes tubifex en witte meelwormen.

Opmerking

Bedankt allemaal, ik heb nog een vraag als je ze in een ruime kooi wilt kweken hoe groot moet de kooi zijn en kan je de koppels bij elkaar houden?

Opmerking

bijelkaar

persoonlijk kweek ik met ruime kooien en daar 3 koppels vogels in van verschillende soorten je moet dan denken aan kooien van 80 breed keer bij 70 diep en 80 breed

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Bedankt, dus het beter als je de oranjekaakjes per koppel beter apart kan houden? Of kennen ze wel bij elkaar?

Opmerking

oranjekaakjes

hallo
                        ik zou juist beginnen met de kwartels eruit te halen,wat een ieder vergeet zodra je kwartel kuikens heeft is de haan zeer agressief tegen alles wat op de grond komt of zit bijv jonge vogeltje.
                        die worden dan vaak afgemaakt.
                        ook zou ik geen 2 paar oranjekaken in 1 voliere houden en ook oppassen met de sijsjes.
                        van te voren weinig levend voer voeren en zodra je jongen hebt opvoeren het aantal insecten.
                        en kweekkooien van 70 keer 80 keer 80 is toch echt te klein voor 3 paar prachtvinken dus 6 vogels en stel je voor allemaal 4 of 5 jongen komen er nog 15 bij,
                        mijn kleine vluchten zijn 1,2 breed 2 m hoog en 0,70 diep voor 3 paar tropen zodra er 2 of zelfs maar 1 zit te broeden vang ik de rest er uit en krijg ik 100 procent jonge vogels.
                        mvg wim

Opmerking

Ik wil in een kweekkooi gaan kweken met oranjekaakjes nu heb ik alleen wat vragen.

- wat voor nestkastje moet ik ophangen?

- moet ik het nestkastje hoog of laag hangen?

- hoe richt ik mijn kweekkooi in?

- moet ik er plantjes inzetten voor beschutting?

- welke planten zijn hier geschikt voor?

- kan ik ook nep planten gebruiken?

Ik hoop dat iemand antwoord kan geven op deze vragen.
                          Tim van Zelst

Opmerking

Bij mij hebben ze gebroed in de bekende bamboe/pitriet buideltjes.

Oranje kaakjes maken vaak een nest dicht bij de grond, je zou ook een nestje vlak bij de bodem kunnen aanbieden.

B.v. een halfopen nestkastje op de grond zetten.

Ik heb zelf ook Hedera(klimop) kunstplantjes gebruikt om de boel een beetje aan te kleden.

Hier staat wat meer http://natuurbroed-vogels.blogspot.c.../oranjekaakjes
                            Bijgevoegde Bestanden
                            Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Working...
                            X