Mededeling

Collapse
No announcement yet.

help rijstvogel gewond

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

ik heb vanochtend nog ff gekeken maar volgens mij zag ik meer bloed dan gisteren.
    net ff een foto geprobeerd te maken maar dat is nog best lastig
    kheb de beste foto dr maar op gezet
    Bijgevoegde Bestanden

Opmerking

@ leeuw-zeel

zou kunnen, ze zitten wel precies op de wind snachts...
      maar heb je bij een afgevroren teen ook bloed

Opmerking

ik zou hem nu toch echt maar apart zetten in een tt kooi of zo en met glade zitstokken en niet naar buiten meer laten tot het helemaal is genezen

Opmerking

Wel wat doen

Naar de drogist of apotheek en een spuitbus pleister halen. Vogel uitvangen en als de wond nog open is dan even bespuiten met de pleister. Wat blazen en wachten tot het droog is en niet meer bloedt. Daarna de teentjes controleren of deze niet aan elkaar zijn geplakt door de pleister. Vogeltje in een aparte kooi plaatsen met een keukentissue op de bodem. Met regelmaat controleren of de bloeding echt is gestopt. Zoja dan morgen de vogel weer loslaten, wel de stokken eerst schoonmaken zodat je kan zien of het bloeden wegblijft. Zonee dan de behandeling herhalen, eventueel kan je tijdens het drogen van de pleister het getroffen lichaamsdeel wat toeknijpen zodat de druk op de wond tijdens het drogen wat minder is.

Groet,

Rob.

Opmerking

Rijstvogels staan er om bekend tenen af te bijten bij andere vogels en elkaar dus ik zou er niet klakkeloos vanuit gaan dat dat hier niet gebeurd is omdat ze nu wel weer naast elkaar willen zitten. Misschien is het conflict inmiddels opgelost?

Opmerking

heeft iemand nog tips om zon vogel te vangen?
              de rijstvogels zijn opeens heel schuw geworden en vluchten gelijk al het nachthok in als ik ze probeer te vangen.
              eerst waren ze niet zo schuw

Opmerking

Mischien bezoek gehad van een roofvogel/dier hierbij worden vaker tenen beschadigd/afgebeten.Zie hier ook aan het gedrag van de vogels als er wat is geweest ze zijn dan schuwer dan anders.

groeten eddie

Opmerking

Bij mij hebben ze ook wel eens wat bloed aan de stok. Vechten ze? Geen idee, blijven ze ergens achter hangen? idem.
                  Misschien is de pleister spuitbus een goed oplossing.

In ieder geval zou ik ze bij -9 's nachts niet buiten laten zitten. Straks tegen 17u vliegen ze bij mij naar binnen in het nachthok wat in de schuur zit. Daar brand een klein kacheltje om het zeker boven nul te houden.

Groet,
                  Joep

Opmerking

m.v.g jan

onder typ fouten voor behouden !

Opmerking

ik vang ze altijd met een 'zacht' fijnmazig schepnet. Ben een barslechte handenvanger.....

Opmerking

Working...
                      X