Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoe krijg ik een koppel mozambiquesijzen gestopt met broeden?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Hoe krijg ik een koppel mozambiquesijzen gestopt met broeden?

Ik heb even de hulp nodig van ervaren kwekers. Ik heb dus een koppel Mozambiquesijzen en ik ga niet zeggen hoeveel jongen zij al gegeven hebben ivm commentaar. Laat ik het zo zeggen, heel veel. Zij willen echter niet stoppen en zien er perfect gezond uit. Nu heeft dat koppel 5 jongen, bij die jongen heeft de pop 3 eieren gelegd tussen de jongen in de eerste week. Nu zie ik haar achter de man aanjagen en dan weet ik dat zij weer gaat leggen. Het moet nu echt stoppen. Elke keer als de jongen 12-17 dagen zijn begint zij aan een nieuw nest. De jongen voert ze gewoon door en weghalen durf ik echt niet ivm verlaten van het nest door de man. Ik heb de pop er 1 keer uitgehaald en dan gaat hij roepen en negeert de jongen verder. De eieren omwisselen door plastic heb ik gedaan maar dan legt ze weer in de voerbak na 15 dagen. Zij weet op de dag af wanneer ze uit moeten komen en begint meteen opnieuw als dat niet gebeurd. Ze heeft deze maand dus al weer 6 eieren gelegd en wil er nu weer 3 leggen.

Mensen zeiden dat ze best 5 nesten konden hebben, prima, maar daar zijn we al wel ruim overheen nu

Dus, wat moet ik doen om dit te stoppen? Plastic eieren, jongen eruit als ze zelfstandig zijn en dan die twee rondes maar vervangen die zij in de tussentijd zal doen om dan als de jongen zelfstandig zijn de pop te verhuizen naar een aparte kale broedkooi? Dan komen er dus alsnog 6 eieren aan omdat zij nu gaat leggen en over 14 dagen weer als dit nest niet uit komt op de dag dat dat hoort. Eigenlijk wil ik dat niet. Ik wil dat ze vanaf nu gewoon geen eieren meer legt want straks kan ik haar oprapen.

Of zeggen jullie, laat gaan al zijn het 15 nesten achter elkaar? Lijkt mij niet toch? Ze is al non stop aan het kweken vanaf april 2009 maar had in december 2008 ook al een nest onbevrucht.

PS liefst geen commentaar over dierenbeul en weet ik wat want dit is ook totaal niet wat ik wil. Alleen doe je niet zo makkelijk wat bij koppels die je niet kan scheiden die altijd en eeuwig jonkies hebben die van die ouders afhankelijk zijn.

Ik doe niks met extra licht en ik geef ook geen krachtvoer of iets. Ik haal alle nestmateriaal elke keer weg maar dan plukt ze zichzelf en dat wil ik ook niet. Ook trekt ze gewoon het nest onder de jongen uit en bouwt dat desnoods in de voerbak of op de grond weer op. Ze is dus bezeten van broeden en wil absoluut niet stoppen. Alle eieren zijn altijd bevrucht en zelfs dit nest met 5 jongen is doorvoed en goed verzorgd. Dus moe? Uitgeput? Ik merk er niks van

O ja, mijn andere koppels zijn lang zo fanatiek niet. Dus die kan ik gewoon scheiden als de jongen uitvliegen als dat nodig is. Die poppen zitten niet steeds binnen 2 weken al op een nieuw nest naast de oudere jongen. Deze pop zit al lang en breed aan de nieuwste generatie te werken als de vorige nog niet eens in de veren zit. Die zit altijd te broeden dus of ze heeft hele jonge jongen. Dit koppel voert en verzorgd soms zelfs 2 nesten tegelijk. Bij deze jongen hebben de eerste week ook nog 3 jongen in de voorhangkooi gehangen. Nog lang niet zelfstandig en de ouders deden het prima met ook nog eens 5! jongen in hun nest die net uit waren. Dus eigenlijk hadden ze er 8 tegelijk.

Ze heeft wel iets in te halen want ze heeft jaren en jaren alleen gezeten.

Opmerking

Groet Ton,
      www.allevogels.nl

Opmerking

Hoi Ton, bedankt voor je advies. De eitjes maken mij niet eens uit omdat ik van dat koppel al ruim voldoende jongen heb. Ik wil gewoon niet dat die pop straks het loodje legt. Het ziet er niet uit alsof ze dat gaat doen maar zoveel legsels produceren kan niet echt gezond zijn denk ik.
        Ik denk dat ik inderdaad die pop op plastic eieren zet, desnoods 2 x en als dit nest dan gescheiden wordt van de ouders haal ik meteen de pop weg bij de man en zet ik haar apart en op alleen zaad en water. Of misschien moet ik haar met het hele nest in een baby-vluchtkooi zetten? Ze is nooit agressief tegen haar eigen jongen en misschien geeft dat een beetje het kolonie-gevoel aan het einde van het broedseizoen? Ze zit nu weer in de gritbak te pikken dus de eieren komen er snel aan. Vreemde is dat ze nu helemaal op hol slaat want haar jongen zijn slechts 10 dagen oud en ze heeft in de tussentijd al een heel legsel geproduceerd +/- 6 dagen geleden en begint nu al weer Haar nu weghalen is geen optie want ze slaapt nog op het nest en moet echt meehelpen met de jongen omdat ik die anders allemaal met de hand moet groot brengen wat ik absoluut niet wil. De man doet en kan dit niet alleen want hij wordt helemaal gek als de pop weg is heb ik gemerkt. Helaas, want anders had ik nu de pop weg genomen.

Het probleem is natuurlijk een beetje dat die vogels al vanaf april eivoer en onbeperkt buffalowormen eten naast trosgierst en zaad natuurlijk omdat zij altijd jongen te voeren hebben. Ik kan dus ook niet zeggen voer ze nu heel karig. Dan hebben ze niks voor hun jongen. De ouders eten gewoon mee en dat is heel eiwitrijk en vitaminenrijk omdat het opfokvoer is.

Opmerking

Opmerking

OP het "gevaar" af dat je het weer gezeur vindt etc moet je toch ook eens naar je eigen verhaal kijken.

Het verhaal van de pop (van je eerste plaatsing in dit topic)zou toch moeten stoppen, duurt misschien even maar als je alles wegneemt wat stimmuleert, soms met een schok dan gaat ze uiteindelijk stoppen.
            Ben toch echt bang dat je zelf grotendeels het probleem bent, maar goed ik zie het natuurlijk allemaal verkeerd!

Opmerking

Hallo Marx,

In de laatste 3 zinnen in je laatste berichtje geef je het eigenlijke probleem al aan.

Het is nu zaak wat Ton al zei, na het laatste nest het koppel samen in een kooi te plaatsen op een plaatst in huis waar je kan afbouwen met het aantal licht uren en stoppen met het verstrekken van dierlijke eiwitten.

Je moet natuurlijk wel de ruimte en de middelen hebben, maar dit is de enige oplossing voor het probleem, maar als dat niet gaat i.v.m. ruimtegebrek, stop dan in ieder geval met die buffaloos, en zet ze puur op zaad en een beetje foniopaddy voor de afleiding.

Ik heb hetzelfde probleem met een koppel cubavinken die na de zomer buiten vele nesten te hebben had, nu vrolijk binnen verder gaan.

Bij mij staat het de schakelklok ook op 14 uur licht omdat ik binnen ook mozambiqueen kweek op dit moment.

Ik ben gestopt met het verstrekken van buffaloos en eivoer aan de cubaantjes en nu zie ik de rust wederkeren bij de vogels, ondanks het hoge aantal lichturen.
              Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Kan ik al stoppen met de insecten ondanks dat er 5 jongen liggen? Moeten die buffalo of is dat luxe? Ik kan ze ook eivoer en trosgierst geven hoewel ik sterk twijfel of dit koppel eivoer voert. Ze eten er niks van lijkt het en pikken alleen de buffalo uit het eivoer.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartkopje
                  OP het "gevaar" af dat je het weer gezeur vindt etc moet je toch ook eens naar je eigen verhaal kijken.

Het verhaal van de pop (van je eerste plaatsing in dit topic)zou toch moeten stoppen, duurt misschien even maar als je alles wegneemt wat stimmuleert, soms met een schok dan gaat ze uiteindelijk stoppen.
                  Ben toch echt bang dat je zelf grotendeels het probleem bent, maar goed ik zie het natuurlijk allemaal verkeerd!
                  Als ik bij voorbaat al als iemand neergezet wordt die niet normaal kan reageren dan ga ik niet eens meer een poging doen als je het niet erg vindt.

Opmerking

Ligt er aan hoe oud de jongen zijn, heb eens gelezen dat jonge vogels alleen de eerst 8 dagen dierlijk voer nodig hebben en dan langzaam afbouwen.

Ik geef mijn mozambiqueen eivoer met kiemzaad erdoor om het aan te rullen.
                    Het kiemzaad bestaad uit 50% kiemzaad en 50% negerzaad.

En nu maak je het eivoer aantrekkelijker en wordt het zonder de buffaloos wel goed gegeten en gevoerd.

Nu wel meer trosgierst geven. En eventueel wat appel vestrekken.
                    Bijgevoegde Bestanden
                    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Opmerking

Ik heb echter nooit meegemaakt dat er 1 dood ging (gelukkig) omdat ze gescheiden waren. Maar dat was ook onze angst waardoor we ze maar weer bij elkaar zetten want dat vonden we ook zonde.

Heb je mischien een bijkeuken? of een gang waar het gewoon aanzienlijk kouder is als in de woonkamer dan zou ik ze verlopig eens daar weg zetten... en dan zie je vanzelf wat er gebeurt! suc6!!!

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                          Als ik bij voorbaat al als iemand neergezet wordt die niet normaal kan reageren dan ga ik niet eens meer een poging doen als je het niet erg vindt.
                          Begrijpelijke reactie. Ook een voorspelbare(gaf ik immers al aan in het begin van mijn verhaal!!)
                          Je vraagt je nl niet af waarom zo'n reactie er is, maar goed eigenlijk weet je het ook wel. Het is al vaker tegen je gezegd.

Jammer genoeg zijn je vogels er de dupe van.

Opmerking

Helaas heeft de topicstarter zijn bijdragen verwijderd. Jammer want daardoor wordt het forum er niet duidelijker.
                            Ik laat het staan zodat men toch een indruk krijgt van het "gebeuren", want in mijn visie kan men op een forum en elders niet zomaar iets zeggen om het vervoglens te bagataliseren door te doen alsof het er niet is geweest als men ergens op wordt gewezen.
                            Mijn bedoeling was niet om Marx onderuit te halen oid maar om hem duidelijk te maken dat zijn acties gevolgen hebben zowel op de vogels als op het forum.

Opmerking

Akkoord

Het gemekker en gezever over en weer is van geen enkele meerwaarde op dit forum, integendeel zelfs. Eerlijk gezegd begrijp ik ook niet waarom jullie elkaar niet even bellen of mailen om malkander voor rotte vis uit te maken.

Einde discussie, slotje.

Groet,

RobK, moderator VogelCafe.

Ps.

Op verzoek van Zwartkopje heb ik nog een stukje tekst terug geplaatst. Wat echter niet wil betekenen dat alleen posters berichten hebben verwijderd. Berichten die naar mijn idee niet ter zake deden en/of niet binnen het VogelCafereglement vielen en niet door posters waren verwijderd zijn door mij geruimd.

Opmerking

Working...
                              X