Mededeling

Collapse
No announcement yet.

later ringen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• later ringen

ik heb van sommigen begrepen dat jullie bij de wat lastigere soorten de soorten die niet erg nestvast zijn dat deze later worden geringt als ze al uitgevlogen zijn.
    tot maximaal 5 dagen na uitvliegen begreep ik.
    Dan moeten ze wel een iets gotere ring maar nog steeds een ring die je bij een volwassen vogel niet meer afkrijgt.
    Wie van jullie doet dit wel eens en hoeveel groter moeten de ringen zijn als je dit doet.
    dit bv bij goudbuikjes en oranjekaakjes.

niemand!
    beter later ringen dan niet toch.

Opmerking

Ik kan me herinneren dat Ton zoiets doet of wel eens gedaan heeft. Gebruik anders de zoekfunctie eens want hij heeft het er vaker over gehad

Opmerking

heb ik op gezocht wel enkele dingen gevonden maar niet echt duidelijkheid.

Opmerking

Jongen van de goudbuikjes en grote cubavinken ring ik de eeste dag na het uitvliegen. Zoals aangegeven wel met een maatje groter.
          Verder kweek ik ook tropische duifjes en deze ring ik allemaal de dag van uitvliegen en hierbij gebruik ik de voorgeschreven maat.
          Het gaat hierbij om vredesduifjes, tamboerijnduifjes, groenvleugelduiven, bronsvleugelduiven en Jamaica grondduiven.

Opmerking

Ik ook inderdaad. Oranjekaakjes kon ik prima ringen met 2,5 mm de dag dat ze uitvlogen. Zo hoefde ik het nest niet te slopen.
            Je kunt het gewoon proberen als je meerdere maten in voorraad hebt.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

Opmerking

2 vragen

2 vragen, wat betreft het ringen op de dag van uitvliegen ? is de achterste teen dan nog flexibel genoeg om er de ring overheen te schuiven, breekt die dan niet ? en 2, is de ring dan niet te groot, hebben ze daar dan geen last van ?
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

vandaar deze vraag ton ik wil ook graag weten hoe het andere hiermee vergaat of de vogels er geen last van hebben het teentje inderdaad nog flexibel genoeg is maar ook of de ring naarderhand er niet meer af te halen is.
                ik heb verschilende soorten vogels en dus ook meerdere grootes van ringen nodig dus dit is geen probleem.
                want normaal heeft de goudbuik 2.0 nodig zou dit dan gaan met bv een 2.3 ring.
                en een oranjekaakje heeft normaal toch 2.3 dit zou dus 2.5 worden.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door josmo
                  vandaar deze vraag ton ik wil ook graag weten hoe het andere hiermee vergaat of de vogels er geen last van hebben het teentje inderdaad nog flexibel genoeg is maar ook of de ring naarderhand er niet meer af te halen is.
                  ik heb verschilende soorten vogels en dus ook meerdere grootes van ringen nodig dus dit is geen probleem.
                  want normaal heeft de goudbuik 2.0 nodig zou dit dan gaan met bv een 2.3 ring.
                  en een oranjekaakje heeft normaal toch 2.3 dit zou dus 2.5 worden.
                  Had jij niet zelf een vogel met een te grote ring die je er af geknipt hebt? Een oranjekaakje toch? Dan begrijp ik even niet waarom je je evt nakweek wel te groot wil ringen. Of was die ring nog veel groter? Of vergis ik me helemaal en was jij dat niet?

Opmerking

dit was een goudbuikje met een verbogen ring van 2,7.
                    deze had de poot aardig beschadigd.
                    deze was dus veel te groot.
                    maar een goudbuikje van 2.0 naar 2.3 lijkt me geen probleem.

Opmerking

Groet Ton,
                      www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door josmo
                        dit was een goudbuikje met een verbogen ring van 2,7.
                        deze had de poot aardig beschadigd.
                        deze was dus veel te groot.
                        maar een goudbuikje van 2.0 naar 2.3 lijkt me geen probleem.
                        Die ring was dan inderdaad echt veel te groot. Arm beestje zeg! Hij was vast volwassen geringd wat natuurlijk nergens meer op slaat.

Nee, lijkt mij ook prima kunnen, van 2.0 naar 2.3. Ik heb nu ook ringen van 2,7 mm voor de mozambiquesijzen. Ik heb er 2 kunnen ringen met 2,5, de derde verloor gister de ring en ik kon nog net de poot redden met olie en veel gedoe want hij zat vast om de voet met alle tenen naar voren erdoor Dus de laatste 3 van dit nest ring ik ook met een te grote ring als ze wat ouder zijn. Ben heel benieuwd hoe dit gaat werken.

Opmerking

dit lijkt me wel een goede oplossing voor moeilijke vogels en inderdaad vogels die later geringt moeten worden vanwege het verwijderen van de ring door de ouders.
                          ik geloof niet dat later eventuele kopers hier problemen mee zullen hebben ik zou dit geen probleem vinden.

Opmerking

Working...
                          X