Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Jonge mozambiquesijzen met scheve voetjes, iemand?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Jonge mozambiquesijzen met scheve voetjes, iemand?

Ik heb een koppel Mozambiquesijzen en die hebben 2 jongen gegeven. Ik heb ze over moet leggen bij een ander koppel. Nu was ik vandaag de 3 jongsten aan het ringen en toen zag ik dat de 2 jongen die als pleegkinderen bijgelegd zijn een soort scheve voetjes lijken te hebben. Ik kan het me verbeelden maar net alsof de voetjes naar buiten staan? Weet iemand hoe dit kan? Dus niet de pootjes, die staan goed, puur de voeten zelf. Ze staan op de binnenkant/zijkant van de voet ipv de zool.

Kan ook zijn dat ik me dit inbeeld maar ik denk van niet. Ik heb ze dus niet geringd ivm evt nog meer problemen. Ze hebben het allebei en de pleegbroers en zussen hebben niks. Dus voer kan je wel uitsluiten denk ik.

Kan dit doordat ze de eerste dag niks hebben gekregen? Of bv erfelijk? Pa en ma (biologisch dan) hebben prima pootjes en perfecte voetjes. Ze hebben ook 3 nieuwe eieren en ik ben wel benieuwd of die jongen ook dergelijke voetjes hebben straks.

Maargoed, misschien trekt het nog wel bij of beeld ik het me in. Denk van niet dus ik hoop dat iemand me hier iets meer over kan vertellen.

Wat was de reden dat je deze eitjes overlegde?
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
      Wat was de reden dat je deze eitjes overlegde?
      Hoi Ton ik denk dat Marx deze jongen bedoeld.

mvg Gerard 6

Opmerking

Ik heb ze eigenlijk als jong over gelegd. Hun moeder was te onervaren en bleef broeden ipv voeren. De pleegmoeder nam ze zonder probleem aan en ze zijn nu dik en groot al. Alleen die voetjes baren me dus zorgen. Ik weet niet of dit nog weg trekt of dat ik me iets inbeeld maar wat ik zag was dat ze hun voeten naar buiten gedraaid hadden terwijl hun pootjes zelf in de juiste houding zaten.

Opmerking

Hm... dan heb ik helaas ook geen idee.
          Bij een ervaren koppel dat enkele jongen niet voert en de rest wel, zou ik denken dat ze "weten" dat er iets mis is. Dat lijkt hier dus niet het geval.
          Groet Ton,
          www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
            Hm... dan heb ik helaas ook geen idee.
            Bij een ervaren koppel dat enkele jongen niet voert en de rest wel, zou ik denken dat ze "weten" dat er iets mis is. Dat lijkt hier dus niet het geval.
            Nee, dat denk ik dus ook niet. Dat ook omdat de pleegmoeder en vader ze klakkeloos aannamen en wel goed verzorgen. Als ze niet goed waren hadden die dat toch ook wel gemerkt zou je zeggen. De echte ouders hadden nog nooit eerder jongen gehad en de moeder bleef er wel op zitten. Dus ze had ze niet verstoten maar ze begreep er niks van. Anders had ze ze wel uitgeworpen of in de steek gelaten denk ik.

Ik wacht nog even af wat er gebeurd met die vogeltjes en dan maar hopen dat het goed komt.

Blijkbaar is het niet iets dat regelmatig voorkomt en bv aan de voeding van de ouders kon liggen.

Opmerking

is het niet zo dat de moeder steviger op haar eieren zit dan op haar jongen ? dit waren toch de jongen waarvan de moeder zo stug door bleef broeden. dat de jongen teveel in de verdrukking hebben gezeten ? of is dat te ver gezocht ?
              groeten Ton
              mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
                is het niet zo dat de moeder steviger op haar eieren zit dan op haar jongen ? dit waren toch de jongen waarvan de moeder zo stug door bleef broeden. dat de jongen teveel in de verdrukking hebben gezeten ? of is dat te ver gezocht ?

Dat weet ik niet. Ze zat er wel echt strak op te broeden dus wat dat betreft zou het kunnen dat ze ze geplet heeft. Maargoed, gaan dan de voetjes verkeerd aan de pootjes staan? Kan ik me niet voorstellen.

Ik zal ze morgen even pakken en kijken of ik er een foto van kan maken. Misschien is het morgen wel al beter geworden, misschien niet. Ik hoop op het eerst in ieder geval

Opmerking

Vandaag een van de jongen er eens uit genomen. Ik hoop dat ik gelijk krijg maar het leek er nu op dat de voet aan 1 kant al beter was. De andere kant had nog wat kromme tenen maar ook daar leek de voet al functioneler. Ik duim dat het gewoon goed komt dus.

Opmerking

Working...
                  X