Mededeling

Collapse
No announcement yet.

geelbuik en wilbuikcini

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• geelbuik en wilbuikcini

ik heb zoals sommige van jullie weten mozambiquesijsen.
    deze zitten in principe altijd buiten zomer en winter(behalve als ik ze op de show heb ingezet dan gaan ze tot het voorjaar naar binnen)
    nu is mijn vraag zijn de geelbuik en de witbuikcini ook zo goed winterhard?
    en zijn er nog meer uit deze groep die goed winterhard zijn.
    ik vind deze vogels heel bijzonder maar heb binnen mijn plaats nodig voor mijn afrikaanse prachtvinken.

Practisch alle cinisoorten zijn winterhard mits je ze daar de tijd voorgeeft en zorgt voor een vorstvrij nachthok.
    Er zijn wel wat zwakkere soorten maar deze zijn ook het meest lastige te verkrijgen(lees duur,zeldzaam).
    Serinus heeft ongetwijfeld nog wel wat toevoegingen daar hij er langer mee bezig is dan ik maar zal we niet veel afwijken met wat ik zeg.
    Hou er wel rekening mee dat ook practisch alle soorten koppelsgewijs zullen moeten worden gehuisvest of je moet een voliere hebben van een aardig aantal m3
    Mvg,
    Kingfisher
    Mvg,
    Kingfisher.

Opmerking

En hou er rekening mee dat een deel gewoon midden in de winter gaat broeden. Ik heb 1 koppel dat ook in de zomer broed maar zij broeden nu ook. Verder hebben al mijn vogels stuk voor stuk besloten dat het NU broedtijd is. Alles, ook jongen van april beginnen nu ineens te knokken en broeds te worden. (er wordt gezegd dat zomerbroed ook in de zomer wil broeden, dat is hier absoluut niet waar. Poppen van april slepen en de mannen zijn heel vurig. Zelfs een pop van juni wil nu nestelen. Niet dat dat mag maargoed) Denk dat als jij kiest voor permanent buiten verzorgen je zeker rekening moet houden met de poppen en het broeden. Moet er niet aan denken dat ik nu buiten alles in broedstemming had zitten.

Ik zou dus niet teveel cini's nemen en dan gewoon broedkooien reserveren voor de winter als de vogels willen broeden. Zou zonde zijn als dat niet wil door gebrek aan ruimte.

Ik weet overigens niet of dit voor andere cini's ook geldt hoor. Ik heb weinig ervaring maar wel een heleboel mozambiquesijzen dus een vrij ruime referentie wat die soort aangaat. Heb er nu 37 zitten en wat volwassen is wil broeden. En wel NU en niet in de lente

Ook maken ze elkaar gek als je er veel in een kleine ruimte stopt. Bij mij zitten er een aantal goed kierewiet bij en die vliegen alles aan, ook mij, zulke bommen testosteron zijn dat. Dat gebeurt als alle mannen in broedstemming komen en elkaar heel hard horen zingen. Dan grijpen ze hun pop en maken die af. Ik heb 3 poppen apart zitten met hele kale koppen. De pennen vliegen rond als de heren weer eens de kolder krijgen en dat gebeurd tegelijk dus dat ligt aan het aanwezig zijn van andere mannen. Ineens vliegt dan in meerdere kooien de vlam in de pan. En ik heb kooien van 160 cm en 1 meter bij 1 meter oa. Helpt niks....

Komend seizoen hou ik slechts 4 mannen aan. 1 in de woonkamer, 1 in de buitenvlucht en 2 in de vogelkamer. De laatste twee zijn de twee mannen die ondanks dit geschreeuw toch netjes blijven en prima met de pop jongen grootbrengen ondanks dat er meer dan 25 in die kamer zitten nu.

Dus binnenkort gaat er hier goed de bezem door.

Opmerking

Hallo,

Nee, hoor Kingfisher ik heb daar weinig aan toe te voegen.
        Op dit moment zit er een oude Witbuikcini van me gewoon lekker buiten, geen probleem.
        Marx;
        Zelfs een pop van juni wil nu nestelen. Niet dat dat mag maargoed
        The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

het is in ieder geval de bedoeling omze koppelsgewijs te houden.
          en marx ik heb wel kooitjes om de jongen op te vangen aleen niet groot genoeg(vind ik) om in te kweken.
          welke soorten zouden dan de zwakeren zijn oder de cini soorten anders heb ik straks mischien kans dat ik die koop.
          er zitten veel mooie vogels onder de cini soorten vind ik.
          ik wil het wel op een soort erbij houden anders word het zo'n allegaartje.
          ik wil graag van 1 soort het liefst minimaal twee koppels aanhouden om later de eventuele jongen als koppels onverwant te maken.
          dus ik wil goed kijken voor welke soort ik ga alle adviezen zijn welkom.

Opmerking

Hallo,

Misschien is een soort van gelijke grootte aan te raden.
            Denk dan aan;
            *Serinus leucopygius
            *Serinus reichenowi
            *Serinus citrinipectus
            *Serinus atrogularis
            Al deze soortjes hebben een gelijke verzorging nodig en hebben dezelfde ringmaat (ook makkelijk).

Succes, groeten, Serinus.
            The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

volgens mijn zijn dit allemaal edelzangerachtigen of niet van sommige is weinig te vinden.
              de edelzangers hebben vaak een fletse grijsachtige kleur met zwart.
              een beetje kleur vind ik wel mooi.

Opmerking

Behalve de eerste soort die Serinus opgeeft hebben de andere een gele stuit of een gele borst dus zo saai zijn ze niet en wat ze missen maken ze goed met hun zang en karakter.
                En als je zoekt is er genoeg te vinden.
                Anders moet je gaan kijken naar de zwavelgele of geel/witbuik of (afrikaanse)citroencini waar je met de eerste drie al een stuk groter gaat in formaat en de laatste twee de al weer wat moeilijker soorten hebt waar je eigenlijk niet gelijk mee moet beginnen.
                Mvg,
                kingfisher
                Mvg,
                Kingfisher.

Opmerking

de grote maakt me niet uit.
                  maar die citroencini vind ik ook wel mooi is hier eenbeetje aan te komen.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door josmo
                    de grote maakt me niet uit.
                    maar die citroencini vind ik ook wel mooi is hier eenbeetje aan te komen.
                    Welke?
                    Afrikaanse citroencini(serinus citrinelloides)redelijk tot moeilijk
                    Citroencini of ook wel citroensijs(serinus citrinella)redelijk tot moeilijk
                    Of corsicaanse citroencini(sijs)( serinus corsicana) moeilijk
                    Mvg,
                    Kingfisher
                    Mvg,
                    Kingfisher.

Opmerking

oke ook nog 3 verschillende ik zal eens even zoeken op het net.
                      dus ook niet simpel aan te komen maarja ik hou wel van een uitdaging.
                      zijn deze soorten goed te houden cq kweken.

Opmerking

Working...
                      X