Mededeling

Collapse
No announcement yet.

5 jongen onder 1 koppel Mozambiquesijzen, gaat dat?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• 5 jongen onder 1 koppel Mozambiquesijzen, gaat dat?

Ik had twee koppels precies gelijk broeden waarvan 1 goed ervaren koppel en 1 jonge pop op haar eerste nest. Ik keek vanmiddag en zag dat de jonge pop haar jongen aan het doodbroeden was. Een was er dood en de andere twee uitgedroogd en levenloos. Ik heb ze even terug gezet maar de pop ging weer broeden en na 3 uur had ze nog niet gevoerd. Toen heb ik ze weggehaald en onder de andere pop gelegd. Zij voert ze wel gelukkig maar zit dus nu met 5 jongen. Beetje veel voor een Mozambiquesijs.

Gaat dit werken? Dit koppel voert wel heel goed en is erg ervaren. Man en pop werken ook prima samen en hebben nog nooit een jong laten gaan. Ook niet als zij er een bij kregen van bv een week jonger. Hadden ze geen probleem mee maar dan hadden ze zelf bv maar 1 of 2 jongen op dat moment.

Kan zijn dat het probleem morgen vanzelf is opgelost want ze waren er slecht aan toe. Toch hadden ze net wel eten in de krop dus ze maken een kansje. Misschien dat mensen dit geen goed idee vinden maar dat maakt me niet uit. Ik kan ze niet dood laten gaan om niks en ik geef ze dus zo nog een kans. Het gaat om dezelfde soort dus geen pleegouders of verkeerde inprenting.

Bij ons thuis zei mijn moeder altijd; waar er 6 eten kunnen er ook 7 eten...

Een goed voerend en ervaren koppel, dat gaat vast lukken. Succes.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

Hallo,

Niets te verliezen, dus gewoon proberen.

Succes, groeten, Serinus
      The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Zijn 5 jongen in een nest zo veel voor mozambiquesijzen?
        Een nest van 5 jongen komt toch geregeld voor, in ieder geval bij andere soorten.

Opmerking

OK bedankt, ik ga ze goed verwennen en flink voeren. Ben erg benieuwd wat het gaat worden. Het wordt in ieder geval proppen straks haha. Ik heb de twee nieuwe jongen met marker een nagel zwart gemaakt dus ik hoop dat dat blijft zitten tot het ringen ivm verder kweken en verwantschap. Ik herken overigens de jongen van deze twee koppels ook zo wel denk ik.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Soesje
            Zijn 5 jongen in een nest zo veel voor mozambiquesijzen?
            Een nest van 5 jongen komt toch geregeld voor, in ieder geval bij andere soorten.
            Normaal is meer 2 max 3 jongen. Ik heb hier meerdere koppels en nog nooit meer dan 3 eieren gehad. Beter gezegd, altijd 3 eieren waarvan er meestal 3 soms 2 bevrucht zijn. Ik heb nog nooit 4 jongen in 1 nest gehad vandaar mijn vraag want 5 is het dubbele van gemiddeld hier

Opmerking

Niet geschoten is altijd mis
              Nestje zal wel aardig vol liggen

Succes ermee

Opmerking

Mijn aller eerste nestje was met 4 jongen, daar zijn er 3 van groot geworden.

Dus duimen dat alles op stok komt.

Succes.
                Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

verwennen

marx schreef dat hij zijn vogels goed gaat verwennen, goed bedoeld uiteraard maar let wel op iets extraas geven wat de vogels normaal niet krijgen kan ook verkeerd uitvallen.

volgens mij geef je al genoeg zorg etc etc anders had je waarschijnlijk geen jongen in het nest gehad

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door lambert46518
                    marx schreef dat hij zijn vogels goed gaat verwennen, goed bedoeld uiteraard maar let wel op iets extraas geven wat de vogels normaal niet krijgen kan ook verkeerd uitvallen.

volgens mij geef je al genoeg zorg etc etc anders had je waarschijnlijk geen jongen in het nest gehad
                    Hoi Lambert, ik bedoel daarmee dat ik elke dag een keer extra eivoer geef en wat extra buffalo's bv. Ik ga ze zeker geen zaken geven die ze normaal ook niet krijgen. Gewoon veel van wat ze normaal eten en lekker veel trosgierst over enkele dagen. Ze hebben toch een dubbel aantal monden te voeden nu.

Ze leven overigens alle 5 nog

Opmerking

oke

bedoelde dat ook niet slecht hoor, vindt het prachtig dat ze nog leven
                      en succes met het verdere verloop ervan.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door lambert46518
                        bedoelde dat ook niet slecht hoor, vindt het prachtig dat ze nog leven
                        en succes met het verdere verloop ervan.
                        Komt vast goed. Gaf ik je het idee dat ik dacht dat jij het slecht bedoelde? Dat was niet zo hoor, ik vatte het niet verkeerd op en ben het met je advies eens. Lekker laten doen op wat ze gewend zijn alleen een beetje extra je best doen met goed voer geven

Opmerking

Hallo Marx,

Ben benieuwd hoe het nu gaat met de jonge

Gr Eric

Opmerking

Hoi Eric, ze zitten nu met 5 in de voorhangkooi omdat Pa en Ma ze teveel op hun huid zaten. Ik heb overigens wel een hele grote voorhangkooi omdat ik een gewone vogelkooi heb verknipt Ze leven dus nog steeds en ik denk dat ze het gewoon alle 5 halen omdat het dikke gezonde schreeuwende jongen zijn die in niets achterblijven in vergelijking met een nest van 3.

Ma is al weer begonnen met eieren leggen maar die haal ik weg als ze klaar is want ze draait een beetje door

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
                              Hoi Eric, ze zitten nu met 5 in de voorhangkooi omdat Pa en Ma ze teveel op hun huid zaten. Ik heb overigens wel een hele grote voorhangkooi omdat ik een gewone vogelkooi heb verknipt Ze leven dus nog steeds en ik denk dat ze het gewoon alle 5 halen omdat het dikke gezonde schreeuwende jongen zijn die in niets achterblijven in vergelijking met een nest van 3.

Ma is al weer begonnen met eieren leggen maar die haal ik weg als ze klaar is want ze draait een beetje door
                              Komt wel goed zo,Marx
                              Vr.groeten van
                              Antoni

homepage:
                              http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Working...
                              X