Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Eieren bewaren na het rapen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Antoni Hopmann
    Ja, het bewaren van eitjes. Daar zijn zo veel theorieen over.
    Zelf bewaar ik de eitjes in fijn zand. Draaien doe ik elke morgen.
    De 1ne keer met de punt naar boven en dan weer met de punt naar benee.
    De theorie hierachter is,dat de dooier dan in het midden blijft.
    Hallo,
    ben vroeger eierschouwer geweest bij een eierverpakkings bedrijf en heb altijd geleerd dat je het ei altijd met de luchtkamer naar boven moet zetten omdat op die manier de dooier beter op zijn plaats blijft ,als je het ei op kop zet heeft de lucht kamer de neiging op zich te verplaatsen,de dooier wordt door 2 dunne draadjes op haar plaats gehouden.Let maar op als je eieren koopt in een supermarkt bv zijn altijd verpakt met de punt naar beneden,en de luchtkamer boven
    m.vr.gr. Harry
    m.vr.gr. Harry

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door gebbinkjes
      Hallo,
      ben vroeger eierschouwer geweest bij een eierverpakkings bedrijf en heb altijd geleerd dat je het ei altijd met de luchtkamer naar boven moet zetten omdat op die manier de dooier beter op zijn plaats blijft ,als je het ei op kop zet heeft de lucht kamer de neiging op zich te verplaatsen,de dooier wordt door 2 dunne draadjes op haar plaats gehouden.Let maar op als je eieren koopt in een supermarkt bv zijn altijd verpakt met de punt naar beneden,en de luchtkamer boven
      m.vr.gr. Harry

Harry,je zit op de juiste plaats hier. De meesten van de forumleden zijn denk ik eierschouwers. Ook met de punt naar beneden kom ik bij kippeneieren
      nog wel eens een eitje tegen ,waarvan de dooier tegen de rand ligt.
      Er zijn kwekers,die leggen ze gewoon neer in een bakje zaad,zand,watten of
      wat dan ook. En die zweren weer bij hun methode.
      Maar die eitjes liggen dan maar een paar dagen.
      Kippeneieren e.d. leggen een heel traject af en komen daarna nog eens in
      de winkel en dan eindelijk bij de klant,waar ze ook alweer een poosje al of niet
      in de koelkast staan.
      Vr.groeten van
      Antoni

homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

Opmerking

Hallo,
        dat ben ik ook weer met je eens ,zelf raap ik nooit eieren en dit omdat ik als tropenkweker aan natuurbroed doe en daar worden ook geen eieren geraapt.
        maar ieder doet het op zijn eigen manier en als die je bevalt dan moet je er niets aan wijzigen.
        m.vr.gr. Harry
        m.vr.gr. Harry

Opmerking

Wij hebben de eitjes gewoon liggend in een bakje watten gelegd, in een koele kamer, elke dag 1 of 2 keer gedraaid (de eitjes waren gemerkt, dus de ene keer lag het nummer boven, na draaien lag het precies onder) gedurende 1 tot 1,5 week bewaard.
          Uitkomstpercentage was bijna gelijk aan de ongeraapte eieren in andere jaren.

Opmerking

rapen of niet

ik heb altijd geleerd eieren horizontaal leggen en zo omdraaien als het kan meerdere keren op een dag.
            nog wat kippen en fazanten eieren kan je heel lang bewaren heb weleens gelezen van bijna 40 dagen.
            dus kun je niet vergelijken met kanarie,s of tropen.
            het enigste voordeel is dat de jonge vogels allemaal op dezelfde dag uitkomen.
            wat te denken van kwartels dan komen ook in 1 dag uit zonder rapen.
            ik ken iemand hij is jammer genoeg gestopt met kanarie,s.
            hij had 100 procent uitkomst,ik zeg hoe kan dat.
            het volgende deed hij 1 dag voor uitkomst alle eieren in een bakje met lauw water onderdompelen en alles komt de volgende dag uit.
            er is dus maar 1 voordeel,maaar het volgende is veel belangrijker dan keren
            voeren de ouders niet of onvoldoende eivoer heb je aan het rapen ook niks.
            zijn de poppen oud genoeg,meestal niet bij kanarie,s amper een jaar oud meestal niet.
            heb het volgende uitgeprobeerd met zebravinken om de jonge vogels zosnel mogelijk gelijk van formaat te krijgen.
            gaf ze bij uitkomst eivoer met kattenvoer voor kittens erdoorheen en zie daar geen verschil binnen enkele dagen kwa grote jonge vogels.
            dit heb ik 5 jaar gedaan met 6 paar en 1 paar kreeg het aparte eivoer,na 3 jaar kregen ze het allemaal,en miauwen dat ze deden haha,geintje.
            maar het werkte wel.
            mvg wim

Opmerking

laatste ei

hallo
              daar heb je wel gelijk in maar ik ga wel uit van gezonde vogels en niet als je bijv last hebt van bloedluis.
              ook met de kleur van de bekjes heb je helemaal gelijk hoor.
              ik wil alleen maar zeggen van te voren niet met goed voer gevoerd en geen goede conditie dan word het vaak met de kweek ook niks of met kunst en vliegwerk.
              mvg wim

Opmerking

Working...
              X