Hallo Monique,
Graag wil ik nu eens een keer Winterkoning quoten;
En gelijk hééft ie!
Dus; het klopt ook wel wat je zegt.
Maarrrrr, de vogels in "de natuur" hebben de beschikking over een enorm reservoir van voedingsbestanddelen.
-Het is onmogelijk om de vogels precies dit menu in een volière voor te schotelen.
-Verder is de infectiedruk in een volière vele malen groter dan in de natuur.
-Dan zijn er nog de mutanten die onze volières bevolken, die door deze mutatie's de onmogelijkheid hebben om de benodigde vitamines zelf aan te maken.
-Ook de omstandigheden in onze kooien zijn soms reden om extra vitamines te geven, bijvoorbeeld "geen daglicht" in de meeste tijd van het jaar.
En dan vergeet ik bijna het belangrijkste van álle redenen om extra vitamines bij te geven.
In de natuur is het normaal dat elk jaar méér dan de helft van álle jonge vogels sterft, samen met bijna de helft van álle oudervogels.
Dit houd dit de soort in stand maar zorgt ervoor dat er geen "vogelplaag" optreedt.
Wij, als Avicultuuristen, willen liefst élke jonge vogel op stok krijgen, verder hebben we graag dat we zéker twee/drie jaar met een goed koppel kunnen kweken.
Dus; we vrágen veel van een vogel, dus moeten we zorgen dat hij/zij deze prestatie goed kan volbrengen.
Dat kán o.a. door het geven van extra vitamines....
Let wél; je hebt hier (uitgesproken)vóór en tégenstanders in.
Praat maar eens met Lester Lievens, deze kweker is hier falikant op tegen en heeft met een heel andere filosofie prima resultaten.
Ik persoonlijk kan een heel eindje met Winterkoning mee gaan; ik geef extra vitamines aan m'n vogels, als ik vermoed(!) dat ze wat extra's nodig hebben.
Bijvoorbeeld; als ik een vogel medicatie heb moeten geven.
Ieder zijn "ding".....
Het is trouwens wél een beetje een commercieel spelletje hoor.
De fabrikanten laten graag overkomen dat onze volièrevogels niet zónder kunnen.
Tsja......
Groeten, Serinus.
Graag wil ik nu eens een keer Winterkoning quoten;
ik neem aan als je gevarieerd voerd; zaad, eivoer, onkruiden, groentes, etc etc, dat de vogels toch genoeg binnen krijgen
Dus; het klopt ook wel wat je zegt.
Maarrrrr, de vogels in "de natuur" hebben de beschikking over een enorm reservoir van voedingsbestanddelen.
-Het is onmogelijk om de vogels precies dit menu in een volière voor te schotelen.
-Verder is de infectiedruk in een volière vele malen groter dan in de natuur.
-Dan zijn er nog de mutanten die onze volières bevolken, die door deze mutatie's de onmogelijkheid hebben om de benodigde vitamines zelf aan te maken.
-Ook de omstandigheden in onze kooien zijn soms reden om extra vitamines te geven, bijvoorbeeld "geen daglicht" in de meeste tijd van het jaar.
En dan vergeet ik bijna het belangrijkste van álle redenen om extra vitamines bij te geven.
In het wild is niemand die deze prachtige vogels extra vitamines geeft en toch blijven ze in prima conditie.
Dit houd dit de soort in stand maar zorgt ervoor dat er geen "vogelplaag" optreedt.
Wij, als Avicultuuristen, willen liefst élke jonge vogel op stok krijgen, verder hebben we graag dat we zéker twee/drie jaar met een goed koppel kunnen kweken.
Dus; we vrágen veel van een vogel, dus moeten we zorgen dat hij/zij deze prestatie goed kan volbrengen.
Dat kán o.a. door het geven van extra vitamines....
Let wél; je hebt hier (uitgesproken)vóór en tégenstanders in.
Praat maar eens met Lester Lievens, deze kweker is hier falikant op tegen en heeft met een heel andere filosofie prima resultaten.
Ik persoonlijk kan een heel eindje met Winterkoning mee gaan; ik geef extra vitamines aan m'n vogels, als ik vermoed(!) dat ze wat extra's nodig hebben.
Bijvoorbeeld; als ik een vogel medicatie heb moeten geven.
Ieder zijn "ding".....
Het is trouwens wél een beetje een commercieel spelletje hoor.
De fabrikanten laten graag overkomen dat onze volièrevogels niet zónder kunnen.
Tsja......
Groeten, Serinus.
Opmerking