Mededeling

Collapse
No announcement yet.

cubavink versus binsenastrilde

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• cubavink versus binsenastrilde

Graag wil ik van iemand weten of hij of zij ervaring heeft met het kaalplukken van mijn cubavink man door mijn binsenastrilde man?

De cubavink heeft net een nieuwe pop en is daar erg trots op en is nu zeer druk bezig met het bouwen van een nest, de vogels zitten buiten, met een nachthok waar tot ongeveer half negen licht brand.

ook de binsenastrilde is met een soort van nest bezig.

de voliere is 3 bij 2 meter met daaraan vast een nachthok van 160 bij 120 cm

de twee nestkasten zitten alle twee in de uiterste hoeken ver van elkaar dus.

Ik hoor het graag van iemand. want mijn man heeft nu al een kale buik.

groeten sander

!

Mijn visie is dat het samen huisvesten van kleine Cubavink en Binsenastrilde bepaald geen goede combinatie is.

de Cubavink kan zeer territoriaal worden in de broedperiode, waarbij u waarschijnlijk geen Binsenastrilde gaat overhouden!

Gezien de doorgaans wat timide inslag van de Binsenastrilde lijkt mij het plukken van een Cubavink door een Binsenastrilde tamelijk onwaarschijnlijk. (Omgekeerd niet overigens!)
    Naar mijn inschatting komt de nieuwe Cubavink pop eerder in aanmerking als 'verdachte', maar goed, de enige weg tot zekerheid in deze is observatie van de betreffende vogels.
    Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

Ik denk ook dat het eerder de pop is, omdat cubavinken nog al vrijerig zijn en je cubaman misschien in de rui is gaat hij zijn veren sneller kwijtraken.

Ik weet niet of je het gemerkt heb maar het is winter, dat betekent nestkasten weghalen!

Vooral cubavinken maken het hele jaar door nesten, maar die zijn allemaal gedoemd te mislukken door dat de dagen te kort zijn, hierdoor krijgen de jongen te weinig voedsel van de ouders en sterven van de honger s'nachts in de nesten.

Ik heb zelf mijn koppel cubavinken opgekooid en op een eiwitarm dieet gezet, anders blijven ze maar door gaan.

Gewoon in het voorjaar weer nestjes ophangen wil je nog lang plezier hebben van je cubavinken. Ze moeten rusten.
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
        Mijn visie is dat het samen huisvesten van kleine Cubavink en Binsenastrilde bepaald geen goede combinatie is.

de Cubavink kan zeer territoriaal worden in de broedperiode, waarbij u waarschijnlijk geen Binsenastrilde gaat overhouden!

Gezien de doorgaans wat timide inslag van de Binsenastrilde lijkt mij het plukken van een Cubavink door een Binsenastrilde tamelijk onwaarschijnlijk. (Omgekeerd niet overigens!)
        Naar mijn inschatting komt de nieuwe Cubavink pop eerder in aanmerking als 'verdachte', maar goed, de enige weg tot zekerheid in deze is observatie van de betreffende vogels.
        Is de Cubavink een moeilijke vogel bij andere bv. japanse meeuwen? Ik ben nl. aan het zoeken welke vogels ik bij de japanse meeuwen wil gaan zetten.
        Herma.

Opmerking

het ene paartje is het andere niet, maar de kleine Cubavink is met name in de broedperiode wel een risico soortje!

In die tijd schromen ze niet om zelfs veel grotere medebewoners te belagen en onder bepaalde omstandigheden 'als het moet' zelfs te doden.

Persoonlijk zou ik de kleine Cubavink in een leuk apart/eigen vluchtje huisvesten, waarmee dit soort problemen gemakkelijk zijn te voorkomen.
          Het is dan een hele leuke, actieve en atractieve soort.
          Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Het zelfde hier. Hier viel de cubavinkman, toen die broeds werd, zelfs de bruinrug goudmus aan, die is echt meer dan 2 keer zo groot. Ik heb ze weggedaan, anders waren er vast slachtoffers gevallen.
            Soms gaat het goed maar meestal zijn ze gewoon te fel om bij andere vogels te houden.
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

Opmerking

samen

Oorspronkelijk geplaatst door rupicola
              het ene paartje is het andere niet, maar de kleine Cubavink is met name in de broedperiode wel een risico soortje!

In die tijd schromen ze niet om zelfs veel grotere medebewoners te belagen en onder bepaalde omstandigheden 'als het moet' zelfs te doden.

Persoonlijk zou ik de kleine Cubavink in een leuk apart/eigen vluchtje huisvesten, waarmee dit soort problemen gemakkelijk zijn te voorkomen.
              Het is dan een hele leuke, actieve en atractieve soort.
              Maar als je ze gewoon samen in een voliere hebt zonder dat je daarin gaat fokken ik was niet van plan om in de voliere broedhokjes te hangen. Ik vind het nl. heel mooie vogels en fokken kan altijd nog maar dan in een broedkooi.
              Maar in eerste instantie ben ik dat nog niet van plan.
              Herma.

Opmerking

De Cubavinken hoeven niet echt daadwerkelijk in de gelegenheid te worden gesteld om te broeden, het in de broedstemming komen kan al voldoende aanleiding voor serieuze problemen vormen. Ze zijn daarbij nu eenmaal erg sterk territoriaal ingesteld.

Maar goed, de waarschuwing lijkt mij redelijk duidelijk, dus bedenk maar wat je er mee wilt doen.
                Amigo de los Psittacidos

Opmerking

samen

bij mij zitten de binsen en de kleine cubavink samen sinds deze zomer, en het gaat erg goed. ik vind de cubavink een lieve vogel, en van beide soorten heb ik jongen gehad, en dat ging perfect. nooit iets gezien van nijd tussen deze vogels. het ligt er denk ik ook aan hoeveel ruimte ze hebben. ik heb maar 5 koppels in 16 kubieke meter.
                  groeten Ton
                  mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

bedankt voor alle reacties,

Het is echt de binsenastrilde man die pikt, deze pikt nu ook al het koppeltje doornastrildes in de nek kaal.

deze vogels vliegen in mijn voliere:

koppeltje binsenatrilde
                    koppeltje bichenowastrilde
                    koppeltje doornastrilde
                    koppeltje cubavinken
                    koppeltje zebravinken
                    koppeltje japanse meeuwen

2 koppels kwartels op de bodem

de vlucht is 3x 2x 2.25 hoog beplant met coniferen en klimop langs de achterkant
                    nachthok is 160 bij 120 cm, met nachtverlichting vorstbeschermer en voldoende zitstokken, totaal 5 stuks van 120 cm.

het lijkt mij dat dit normaal wel moet lukken of heb ik een misschien extreem agressief vogeltje

groeten sander

Opmerking

Amigo de los Psittacidos

Opmerking

Working...
                      X