Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat doe ik verkeerd met dit koppel Mozambiquesijzen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Wat doe ik verkeerd met dit koppel Mozambiquesijzen?

Misschien dat iemand me hier kan helpen. Ik heb een koppel mozambiquesijzen en die man is extreem fel. De hele zomer zaten ze samen en dat gaat goed. Nu de broedtijd is aangebroken is de man onuitstaanbaar en vreselijk fel. Hij zingt de longen uit zijn lijf en laat geen spaander van zijn pop heel. Ik heb ze meestal gescheiden zitten inmiddels maar omdat de pop weer wil nestelen heb ik de man er vanmorgen weer bij gelaten. Meteen raak. Pop zat net weer op de bodem en aan haar verenkleed te zien heeft hij haar weer een pak rammel gegeven. Wat doe je hier nu aan?

Door dit gedrag zitten ze al in een kooi van 1,8 meter en daaraan nog een keer een mannenkooi van 80x50x50 cm. Maar het is nog steeds veel te klein om te voorkomen dat de man de pop doodsbang maakt.

Uiteraard krijgt de man al een maand alleen zaad en water maar dat helpt niks. Hij krijgt geen eivoer en geen insecten. Hij is echter een soort opdraaibeestje dat de hele dag keihard zingt en danst voor de pop om haar vervolgens aan te vliegen. Ze hebben vorig jaar wel gewoon een nest gehad en toen ging het wel goed. Ze zaten wel in de buitenvoliere.

Ik dacht dat het misschien erfelijk was maar hun zoon is een voorbeeldige vader. Hij voert en doet en zijn pop krenkt hij geen haar. Samen brengen ze gemoedelijk hun jong groot in dezelfde kamer.

Ik heb met geen enkel koppel een probleem verder maar deze twee is oorlog. Omwisselen kan niet want alles is gekoppeld. Als ik ze uit elkaars zicht haar schreeuwen ze de hele dag naar elkaar. Dus de man zit apart maar dan wel tegen de voliere van de pop aan. Ze zien elkaar altijd omdat ze dus anders contactroepen gaan uitstoten wat de rest van mijn vogels stresseert, zeker nu met jongen.

Wat gaat er hier mis of is dit gewoon iets van deze man. Een felle rakker met een gebruiksaanwijzing? Ik zet ze sowieso komend jaar permanent buiten omdat ze niet functioneren in de vogelkamer op deze manier. Het zijn stoorzenders en ze doen aan huiselijk geweld. Alle tips zijn welkom

The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Hallo Marc,

Ik heb geen tips voor je, maar ik zit met hetzelde probleem op dit moment alleen is het de pop die vreselijk fel is naar de man toe.

Heb ze in een broedkooi 120x40x40 (erg klein dit jaar, maar ik zit vol).
      3 eitjes gelegd, helaas 1 bevrucht.

Maar na de 5de dag met het voeren van het jong, keerden de pop zich opeens tegen de man terwijl het een voorbeeldige vader is.

Ik was gelukkig thuis en kon ingrijpen en heb een gazenschuif tussen beide gedaan met het jong aan de vaders kant.

Het jong is inmiddels op stok en eet zelf al wat.

Van het weekend dacht ik doe ze weer eens bij elkaar, kijken of ze klaar is voor het volgende nest, maar moest snel de schuif er weer tussen doen.

Weer hetzelfde gezeik, ik wacht nu maar af tot het jong zelfstandig en weg kan bij de ouders.

Koppel 2, dat ik gekregen heb,(weet nu waarom )

Is de pop een eieren-eter, ze legt 1 ei draait zich om en pikt het stuk en eet het op. Terwijl dit koppel juist weer super lief voor elkaar.
      Kan je dus helemaal niets mee beginnen zo'n koppel.

Ik ben ook klaar met MozamBieken, elke keer die grillen van ze.
      Ik houd het weer gewoon bij 1 koppel.
      Het kweken van meerdere koppels in 1 ruimte is toch minder geslaagd.
      als toen ik gewoon maar 1 koppel had.

Misschien moet je toch je man ruilen met voor een andere.
      Je mag gratis mijn eiereneter koppel hebben en wie weet kan je de 4 opnieuw koppelen met elkaar.
      Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Opmerking

Wat betreft eiereten. Eens een keer zeepsop in een leeggezogen ei doen.

Mozambiquen blijven aparte vogeltje, maar wel mooie.
          Zo heb inderdaad ook koppels gehad die veel vochten, dan waren er weer mannen die niet voerden dan weer mannen die een kuiltje naast de pop maakten en samen zaten ze dan in een bloempot te broeden. Ging het popje er af dan stapte het mannetje over.
          Verder heb ik regelmatig dat ze 4-5 broedsels achter elkaar doen, niet te stoppen, dan weer 2-3 jaar niets. Etc etc.

Heb nu 2 koppels(plus 2 losse waarvan 1 van onbepaalde sekse) en de een heeft eieren op uitkomen staan en een ander aan het bouwen.

Wat je zou kunnen doen is de man alleen in je bijzijn even bij de pop laten 's morgens of 'savonds. Daarvoor een gaas/traliewand tussen de beide kooien en las het goed is moeten ze elkaar voeden(kan beide kanten op).
          Als ze elkaar voeden en de pop ook kleine geluidjes maakt enmogelijk zelfs de paarhouding aanneemt is het tijd ze even bij elkaar te laten. Ook de man (aan een kant) kortwieken zodat de man niet zijn volledige vlucht kan gebruiken.

Jagen hoort overigens bij het paarritueel.
          Voer had je al teruggenomen maar werkt vaak nog wel even door.

Ik weet niet hoeveel tijd aan licht ze hebben maar dit zou je ook even terug kunnen nemen.

Meer koppels kan voor en nadelen hebben nadeel teveel macho gedrag, voordeel ze zijn soms meer bezig met de concurent dan het lastigvallen van de pop.
          AL gedacht om er een kanariepop bij te doen?

Opmerking

Hoi Michael, ik heb al een isabel. Ik denk echter dat het hier een andere kleur betreft. Mijn vogel is precies zoals de vogels op MP. Ik wil daar dus best een man bij maar ik denk dat dat haar broer is als ik naar de ringen kijk

Opmerking

Hoi Zwartkopje, ik kan helaas het licht niet minderen en ze zitten op 14 uur maar er liggen ook jongen in die kamer. Wel kan ik de man kortwieken aan 1 kant maar dat vind ik wel moeilijk omdat ik bang ben dat hij gaat vallen en fladderen. Ik denk dat ik dit broedseizoen laat schieten voor deze twee. Ik heb ze samen gehad en de man voert de pop wel, ze paren ook maar daarna gaat hij jagen. Op die manier heb ik dus al 1 bevrucht ei uit dit koppel gehad dat ik over heb gelegd bij mijn betere koppel. Mooi jong inmiddels. Ik zette ze dan elke middag 2-4 uur samen en dan weer apart. Hielp wel maar de man vliegt niet meer door de tussendeur als ik kom. Hij weet het inmiddels al een beetje. Omdat de kooi zo groot is hoeft hij dat ook niet te doen. Die deur is klein nl helaas.

Opmerking

eieren eten is makelijk afte leren
                met een dun naaltje leeg zuigen en tabasco inspuiten
                na 2 stuk gebeten eieren zullen ze er wel afblijven
                een vriend had vroeger zijn mozambiek man bij een 10 groenbonte kanarie poppen zitten
                als de pop mozambiek begon te nestelen man een paar uur er bij
                tot eertse ei gelegd was
                dan moest de pop haar plan alleen trekken met de jongen

Opmerking

Hartelijk dank voor de suggesties om het eiereneten tegen te gaan.

Maar zo'n klein eitje leegzuigen, en daar na inspuiten, het is al kapot als je er naar kijkt.

En Tabasco is wel heel scherp voor zo'n kleine vogel, ik denk dat je dan beter mosterd kan gebruiken

En bij mij is het de pop die de eieren eet en niet de man.

Dus dat wordt lastig.
                  Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Hoi, wat je het beste kan doen is eerst een eitje regelen en dat ruim voordat je het met iets gaat vullen uitzuigen met een injectienaald. Als je het dan even laat rusten en drogen wordt het veel sterker.

Dus als je nu ergens 2 of 3 onbevruchte eitjes hebt liggen zou ik dat eens proberen. Het is zonde om een pop haar leven lang met een aangeleerd kwaaltje te laten zitten terwijl zij wel klikt met de man en goed legt. Ik zou er in ieder geval zeker iets mee proberen.

Opmerking

Zomaar een gedachte i.v.m. agressieve mozambique mannen. Misschien is het beter dat een dergelijke man niet alleen andere mannen hoort zingen, maar eveneens deze andere man(nen) daadwerkelijk ziet.
                      Bij het horen/zien zal hij zich dan eerder keren in de richting van de rivaal dan in de richting van zijn pop.
                      Nogmaals zomaar een gedachte, maar misschien wel het proberen waard.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door romain
                        Zomaar een gedachte i.v.m. agressieve mozambique mannen. Misschien is het beter dat een dergelijke man niet alleen andere mannen hoort zingen, maar eveneens deze andere man(nen) daadwerkelijk ziet.
                        Bij het horen/zien zal hij zich dan eerder keren in de richting van de rivaal dan in de richting van zijn pop.
                        Nogmaals zomaar een gedachte, maar misschien wel het proberen waard.
                        Dat heb ik geprobeerd heel toevallig eigenlijk. Ik had die man apart gezet in een voorhangkooi (80x50 cm dus groot) maar daarin zag hij dus de andere mannen omdat dat uit stak. Later die man weer bij de pop gezet maar dan in die voorhangkooi want de pop vloog bij hem. Was meteen raak helaas. Dus dat hielp niet. Ik denk dat bij deze vogel de driften overlopen door het geluid van de andere mannen. Denk dat daar het probleem zit. Hij vocht al met zijn zoon toen ik hem kocht en daar waren die twee al heel erg fel op elkaar. Het is gewoon een kreng

Opmerking

een vriend knipte niet een kant de pennen maar aan allebij de zijden
                          maar een veer late n een weg ,een laten 1weg
                          alleen met de slagpennen
                          de vogel vloog nog goed maar was rap moe en de pop kon weg blijven al s ze dat wou
                          wel opletten dat de pop zich niet tegen de man keerd

Opmerking

Working...
                          X