Mededeling

Collapse
No announcement yet.

goudbuikje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• goudbuikje

ik heb een goudbuikje gekocht en deze hebben ze geringt met 2.5.
    veel te groot dus.
    maar nu wil ik deze ring eraf knippen omdat ze hier veel last van heeft omdat haar poot beschadigt.
    maar als ik nu de ring eraf geknipt heb wat kan ik het beste op het pootje smeren om te helen.

vaseline

je hebt er speciale schaartjes voor, wees zeer voorzichtig, want het zijn erg tere beestjes die kleine vogeltjes. je kan het insmeren met vaseline, een paar keer.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

oke ton dit wist ik niet weet jij zo hoe deze eruit zien of waar je deze kunt krijgen(de tangetjes)

http://www.rimo.nl/index1.html

Opmerking

dank

helemaal goed Rob, die bedoelde ik.
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Als je het goed doet gebeurd er niks met het pootje en hoeft er ook niks te helen. Of bedoel je over de huidige beschadigingen? Pas echt heel heel goed op dus. Pootje kapot betekent veel ellende. Die ring is er later om geschoven denk ik. Krijg jij hem er niet af door hem terug te schuiven over de voet? Of gaat dat niet meer?

Opmerking

ik denk ook inderdaad dat ie er later over geschoven is marx.
            ik heb het wel geprobeerd aleen gaat dit niet goed ik ben bang dat ik het pootje blijvend beschadigd.
            dus ik ga maar eens voor zo'n schaartje op pad.
            zou betadine ook werken op het pootje dit doe ik namelijk bij mijn honden ook op een wondje.

Opmerking

Een te ruime ring is bijna even groot risico als een te krappe ring.
              Te veel ruimte tussen poot en binnenkant ring levert met name risico om ergens achter te blijven steken, maar het geeft ook ruimte voor vuilophoping.

Goede aanleiding om in te grijpen dus!

In feite zou de ring er in dit geval gewoon afgeschoven moeten kunnen worden, 2.5 mm is (2 maatjes) groter dan gebruikelijke 2 mm ringen voor deze prachtige soort, tenzij er inderdaad sprake is van overmatige vuilophoping, al dan niet in combinatie met een aantasting (ontsteking) aan de poot.
              Losweken in een lauwwarme water/dettol oplossing kan wonderen doen.

Het verwijderen met een speciaal daarvoor gefabriceerd schaartje werkt prima.
              Persoonlijk heb ik daarmee in de loop der jaren al behoorlijk wat vogels van hun probleem af kunnen helpen.

N.B. soms zit een ring vast in vuil/wondafscheiding waardoor 1 x knippen niet voldoende blijkt.
              In dat geval de ring nogmaals (aan de andere kant) doorknippen.
              De beide helften zijn dan meestal goed/beter te verwijderen.
              Vervolgens de pootwond verzorgen en de betreffende vogel enige rust/hersteltijd geven.
              Betadine kan heel goed helend werken.

succes!
              Amigo de los Psittacidos

Look deep into nature and you will understand everything better

Opmerking

ik heb de ring eraf geknipt 9wat een prieliewerk zeg bij zo'n klein vogeltje.
                ik heb het potje ingesmeerd met een betadineoplossing die ik voor mijn honden ook gebruik.
                hij begint het pootje steeds meer te gebruiken dus ik denk dat ik er wel goed aan gedaan heb.

Opmerking

Working...
                X