Hoi wie kan mij helpen met het volgende probleem. Ik heb een koppel kapoetsensijzen, ze zijn overjarig en broedrijp. Het popje krijgt maar geen nestje gemaakt maar heeft toch twee weken geleden 1 ei gelegd. Daarna heeft ze alleen maar nestmateriaal in het nestje gelegd en er weer uit gehaald. Vandaag lag er een eitje op de bodem van de broedkooi. Deze heb ik in het nestje gelegd waarvan ikzelf maar wat nestmateriaal heb gelegd in de hoop dat ze hier meer eitjes in gaat leggen. Weet iemand waar dit aan kan liggen, ze is niet te jong.
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
eieren niet in nest
Collapse
X
-
Ze hangt er tegenaan. Wat ik zou doen is het eiwit iets opvoeren. De pop is wel klaar maar net niet helemaal als je begrijpt wat ik bedoel. Ik denk dat omdat hier precies hetzelfde met mijn mozambiquesijzen speelt. 1 koppel legde wel eieren maar de pop maakte een nest en elke ochtend trok ze alles eruit en begon weer opnieuw. Ei erin, nest er overheen en weer opnieuw. Zo heeft ze 5 eieren gelegd. Ik heb ze onder geschoven bij andere koppels mozambiquesijzen en er was slechts 1 ei bevrucht. Dat heb ik eerder gehad en dat betekent dat de vogels net niet helemaal in de juiste stemming zijn.
Na twee eieren ging ze wel op de laatste 3 zitten maar zonder ook maar iets aan nestmateriaal te gebruiken.
Ik denk dat ze ineens over een week of twee een nest klaar maakt en netjes haar eitjes legt. Misschien dat wat eiwit het iets versneld. Ik denk dat deze eitjes niet bevrucht zullen zijn
-
Hallo Tommie,
Uit mijn eigen ervaring met kapoetsen, zijn het slechte nestbouwers.
Steeds materiaal in het nest leggen en daarna trekken ze het er weer uit.
Je kan vlak voor dat het eerste ei gelegd wordt zelf even een nestje maken door wat sharpie in het nest te leggen en met een (golf)balletje een nestje de draaien/drukken.
Dit wil niet zeggen dat ze het accepteren en kunnen het vervolgens er nog uit gooien.
Maar in een kaal nestje worden ook heus wel jongen geboren.
Het beste bij kapoetsensijzen is de eieren te rapen, dat wil zeggen de eieren elke dag weghalen en daarvoor een kunst eitje te plaatsen.
De eitjes plaats je in een bakje met zaad met de punt naar beneden, vergeet niet elke dag de eieren even te draaien.
Tot het vierde ei gelegd is, haal je de kunsteitjes weg en plaats je de echte eieren weer terug.
Anders krijg je te grote verschillen in de jongen omdat de pop vanaf dag 1 al gaat broeden.
Pinkies worden bij mij slecht gegeten en ik had persoonlijk meer succes met levende buffalo wormen.
Pinkies kan je het beste geven als er jongen zijn en deze door het eivoer mengen.
Wel even de pinkies door de midden knippen als ze uit de diepvries komen en even 30 sec. in de magnatron doen.
Eivoer mengen/rul maken met gekiemd negerzaad, pinkies er door heen, klaar!
Succes er mee.
Opmerking
-
Mozambiquesijzen zouden ook zeer slechte nestbouwers moeten zijn. Bij mij maken ze de meest complexe nestjes met katoen en witte kanariedraadjes. Ze presteren het om katoenen torentjes te bouwen in een touwnestje voor kanaries. Dat voor een vogel die slecht zou bouwen
Kijk:
Opmerking
-
Dat is idd. een heel mooi nestje, waar haal je dat katoen?
Opmerking
Advertentie
Collapse
Opmerking