Mededeling

Collapse
No announcement yet.

kweek bruinborst rietvink

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• kweek bruinborst rietvink

Hallo,
    Ik wil met 3 koppels bruinborst rietvinken gaan kweken in kolonieverband.
    Kan dit, of kun je ze toch beter apart in broedkooien zetten?

Andere informatie over de kweek (voeding, nestkasten etc.) is ook welkom. Op internet kan ik hierover weinig vinden.

Alvast bedankt!
    Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

met rietvinken kweken in kolonieverband lukt zeker, let wel op dat je geen lonchura soorten erbij plaats omdat de kans groot is dat je dan bastaarden zult krijgen. het beste is om de rietvinken eerst paars gewijs op te kooien zodat ze zich koppelen en ze dan samen in de vlucht te plaatsen.succes gewenst

Opmerking

kweken met bruinborstrietvinken

Hallo,
      Ik heb dit jaar in de buitenvoliere met 1 koppel bruinborstrietvinken in totaal 8 jongen op stok gekregen. Ging dus wel erg goed. Het ouderkoppel is erg zorgzaam voor de jongen, ze lopen ze vrij lang na met voeren. Bovendien zijn de oudervogels niet onverdraagzaam/agressief naar de jongen toe. Ze broeden bij mij gewoon in een (tralie)kanarienestkastje. Naast eivoer geef ik ze als ze broeden diepvries pinkies (zijn ze erg gek op).
      Met meer koppels kweken in dezelfde ruimte (bij voorkeur met 3 koppels) zou zonder meer goed moeten gaan (als ze tenminste genoeg ruimte hebben). Wel zou ik de vogels eerst enige tijd paarsgewijs bij elkaar zetten, en dan pas de voliere in als ze een goed koppel gevormd hebben.
      succes! Het zijn erg mooie vogels om te zien.
      gr. Jeroen

Opmerking

foto ?

Jeroen, heb je er misschien ook foto`s van dan ?
        groeten Ton
        mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Oke,
          Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb ze dit jaar allemaal apart in broedkooien gehad.
          Van de 3 koppels is 1 koppel voortvarend aan de slag gegaan. ze bouwden een heel mooi nest en bevruchte eieren. Maar helaas nadat het eerste jong uitkwam lag de man dood in de nestkast. Het vrouwtje was hierdoor zo van slag dat ze de eieren en het jong niet meer bekeek. De andere bruinborsten hadden toen nog niets gedaan.

Uit nood heb ik het jong (meer dood dan levend) maar bij een koppel zebravinken ondergelegd, die op dat moment ook net hun eerste jongen hadden. Deze hebben het jong voortreffelijk grootgebracht. Dit jong zit nou volop te zingen.

Bij de andere koppels had ik het idee dat ze elkaar niet zo goed mochten. Ik heb onderling nog geruild, maar (op 1 ei na) met geen resultaat. Naar dit ei keken ze niet om en heb ik maar bij de zilverbekjes gelegd. Dit jong is nou ongeveer 1 week oud.

Ik vind het zeer mooie vogels met een aparte (kanarie-achtige zang) en ik wil het niet zomaar opgeven.
          Ik heb ze nou in een voliere zitten van 2 m lang, 1m breed en 2 m hoog met het idee dat ze nou zelf hun partner uit kunnen kiezen. Met de hoop natuurbroed bruinborsten.

Jeroen, leg jij in de tralienestkasten nog een sisalnestje of laat jij ze het helemaal zelf bouwen. En hoeveel pinkies geef je ze ongeveer? Want ik heb begrepen dat teveel ook niet goed is.
          Meer weten over de kleurslag Texas clearbody:

http://clearbody-grasparkieten.webnode.nl/

Opmerking

kweek bruinborsten

Oorspronkelijk geplaatst door schulpen
            Oke,
            Bedankt voor jullie antwoorden.

Ik heb ze dit jaar allemaal apart in broedkooien gehad.
            Van de 3 koppels is 1 koppel voortvarend aan de slag gegaan. ze bouwden een heel mooi nest en bevruchte eieren. Maar helaas nadat het eerste jong uitkwam lag de man dood in de nestkast. Het vrouwtje was hierdoor zo van slag dat ze de eieren en het jong niet meer bekeek. De andere bruinborsten hadden toen nog niets gedaan.

Uit nood heb ik het jong (meer dood dan levend) maar bij een koppel zebravinken ondergelegd, die op dat moment ook net hun eerste jongen hadden. Deze hebben het jong voortreffelijk grootgebracht. Dit jong zit nou volop te zingen.

Bij de andere koppels had ik het idee dat ze elkaar niet zo goed mochten. Ik heb onderling nog geruild, maar (op 1 ei na) met geen resultaat. Naar dit ei keken ze niet om en heb ik maar bij de zilverbekjes gelegd. Dit jong is nou ongeveer 1 week oud.

Ik vind het zeer mooie vogels met een aparte (kanarie-achtige zang) en ik wil het niet zomaar opgeven.
            Ik heb ze nou in een voliere zitten van 2 m lang, 1m breed en 2 m hoog met het idee dat ze nou zelf hun partner uit kunnen kiezen. Met de hoop natuurbroed bruinborsten.

Jeroen, leg jij in de tralienestkasten nog een sisalnestje of laat jij ze het helemaal zelf bouwen. En hoeveel pinkies geef je ze ongeveer? Want ik heb begrepen dat teveel ook niet goed is.
            Hallo, ik leg inderdaad een sisalnestje onder in het tralienestkastje. Vervolgens slepen de bruinborsten er een heleboel nestmateriaal bovenop; ze hebben bij mij een voorkeur voor vrij lange bruine cocosvezels. Al met al ontstaat er een vrij stabiel komvormig/rond nest, waarbij de ingang min of meer buiten het tralienestkastje hangt.
            Te veel pinkies geven is nooit goed, maar als ze jongen hebben dan krijgen ze bij mij er toch wel een stuk of 6, 7 per vogel. Ze weten het precies en zitten gewoon al te wachten tot ze de pinkies krijgen.
            gr. Jeroen

Opmerking

kweek bruinborsten

Oorspronkelijk geplaatst door Ton
              Jeroen, heb je er misschien ook foto`s van dan ?
              Ton, ik zal proberen er een paar foto's op te zetten.

Click image for larger version

Name:	IMG_4987.JPG
Views:	1
Size:	94,1 KB
ID:	427217

Name:	IMG_4468.JPG
Views:	1
Size:	86,5 KB
ID:	427218

Name:	IMG_4489.JPG