Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe zien bloedluizen eruit?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• hoe zien bloedluizen eruit?

Ik kom de laatste tijd om en nabij mijn kweekkooien steeds meer kleinen beestjes tegen.
    Het zijn kleine grijze beestjes met een groot achterlijf.
    Kunnen dit bloedluizen zijn?
    Ik heb (gelukkig) nog nooit last gehad van bloedluizen en ik weet dus ook niet hoe ze eruit zien.
    Ze zitten ook in de nesten maar tot nog toe heb ik niks geen probleem gehad met het doodgaan van jongen ofzo, er is pas nog een nest uitgevlogen van allemaal gezonde jongen.
    Ze zijn wel allemaal grijs, ik ben er nog geen een tegengekomen die rood was.
    Heeft iemand enog idee of dit bloedluizen kunnen zijn?
    Of kunnen het ook gewoon ander soort luizen zijn?

Zo ziet een bloedluis er uit:

bron plaatje: vaneckbv.nl
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

Opmerking

diegenen welke je overdag kan zien zijn waarschijnlijk de zwarte luizen, dezen kruipen in de bevedering (voornamelijk op de stuit). Ze zijn minder heftig als de bloedluizen, maar verminderen de conditie van je vogels. En een vogel met minder weerstand (vanwege conditieverlies) legt in de komende kortere dagen het loodje. Maatregelen nemen Maarten!

Opmerking

bloedluizen

Ik heb onlangs twee dubbele tweedehands broedkooien gekocht.
        Bij een van de broedkooien hingen broedkastjes aan die ik er zo af kon halen...

Ik deed de deksel open en zag hoe vies ze er van binnen uitzagen...de kooien ook trouwens...
        Ik heb ze goed schoongemaakt met o.a. bleekmiddel.
        Uit een van de kastjes kwam ineens een zwart klein beestje gekropen die ik meteen dood gedrukt heb...

Ik heb ze niet in gebruik omdat kanaries niet in dit soort kastjes broeden maar
        ben wel bang dat er meerdere in hebben gezeten die er uit zijn gekropen voordat ik de kastjes heb schoongemaakt...
        Ze hebben een nacht op de slaapkamer gestaan waar ik de voliere heb gebouwd...

Wat moet ik nu doen?? Ik merk niets aan mijn vogeltjes maar heb 1 zieke kanarie ondergebracht in een broedkooi...van de regen in de drup misschien?

ER zitten geen naden in...de laden zijn van roestvrij staal en de stokken zijn ook helemaal schoongemaakt..
        Het vogeltje heeft ademhalingsproblemen en niest.
        Ik heb hem direct geisoleerd nadat ik dit bij hem constateerde...de rest van de vogels lijken gezond te zijn.

groetjes, Nelleke

Opmerking

Heeft ie geen luchtpijpmijt??

daar heb je wel druppels voor.

Gr Polly.

Opmerking

Over het algemeen komt luchtpijpmijt volgens mij niet voor bij kanaries.
            Misschien een verkoudheid, heeft ie misschien op de tocht gezeten?

Opmerking

Working...
            X