Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kan pop Mozambiquesijs alles alleen?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Kan pop Mozambiquesijs alles alleen?

Een van mijn koppels heb ik gistermorgen moeten scheiden. Pop zat op de grond en de man is zo vurig dat ik hem moest wegnemen. Ze kan hem zien en horen en vanmorgen lag er een ei. Ze zit er ook op in een kanariekorfje zonder nestmateriaal maar met voorgevormd nestje. Ik durf de man er niet meer bij te zetten en zover ik weet is ze nu voldoende bevrucht om een nest eieren te leggen toch?
    Kan ze dit verder helemaal alleen? Ik wil deze jongen als dat al lukt heel erg graag hebben dus ik wil geen risico's nemen. De pop is echt flink toegetakeld en ziet er verfromfraaid uit, mist pennen en is op de kop geplukt maar heeft geen echt grote verwondingen. De man vliegt furieus zingend rond dus die blijft zeer vurig in nu zijn eigen ruime kooi.

Al met al is de vraag, laten gaan zoals het gaat of werkt dat sowieso niet en moet de man op een of ander moment terug? Ze zaten al heel ruim in een kooi van 80x80 cm en 170 cm hoog. Liefst laat ik de rustige ervaren pop nu alles alleen opknappen voor de veiligheid van de voor mij waardevolle jongen gezien het om de ouders van de gele mozambiquesijs gaat die dus onverwant aan mijn andere 11 jongen gaan geven om koppeltjes te maken en wie weet weer zo'n gekke kleur.

The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Er is nog een optie die ik zeker zou kiezen.
      Gooi het ene ei weg en laat de pop een half jaartje bijkomen. Je schrijft al dat ze behoorlijk gehavend is, broeden en alleen jongen opvoeren is nog een extra aanslag op de gezondheid.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

Opmerking

Opmerking

Ik denk dat ze nu blij is want ze is vrolijk nu die hysterische man weg is. Ik ben benieuwd of er morgen weer een ei is. Wegnemen en de pop uit cyclus trekken omdat ze veren mist doe ik sowieso niet. Ze is in topconditie dus die kan prima een nestje krijgen. Ze heeft alleen een pak rammel gehad helaas. De pop die 14 jongen gaf heeft ook een paar veren uit.

Bedankt Serinus, we wachten rustig af.

Opmerking

Hallo,

En, Marx, hoe staan de zaken er vandaag bij?

Groeten, Serinus

Opmerking

Ik had bij mijn koppel mozambiquesijzen ook last van een vervelende man. Deze heb ik toen in een TT-kooi in de voliere gehangen en de pop heeft toen alleen een nest met 3 jongen grootgebracht. Een eerder nestje was al mislukt omdat de man de pop maar bleef lastigvallen op het nest. Dus het kan wel.
              Make birds not war.

Opmerking

Working...
              X