Mededeling

Collapse
No announcement yet.

chagrijnige Japanse Nachtegaal

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• chagrijnige Japanse Nachtegaal

Hallo,

Sinds een jaar hebben we een jonge Japanse Nachtegaal in onze voliere zitten, en sinds een maand of 4 hebben we er een pop bij gezet omdat de man het schijnbaar zo naar zijn zin had. Hij zat veel te zingen, kwam makkelijk meelwormen eten en vloog de hele voliere door.

De pop zit erg veel te (chagrijnig) te schreeuwen en sinds een tijdje heeft de man het ook overgenomen en zitten ze bijna alleen maar tegen elkaar op te schreeuwen. Erg irritant geluid, en ook niet echt wat we voor ogen hadden met een koppeltje Japanse nachtegalen (ben me bewust dat de man minder gaat zingen als er een pop bij komt). Heel af en toe roept de pop wel, maar dat wordt steeds minder. Nu hebben we haar gisteren in een kooitje apart binnen gezet, en ze is nog steeds heel fel en schreeuwerig. Het mannetje echter zit al gelijk weer te zingen.

Wat kunnen we nu doen om de pop van dat geschreeuw af te krijgen? Ik wil vanavond gaan proberen om een cd te maken met roepen van Japanse nachtegalen zodat ze daar misschien op gaat reageren, maar misschien heeft iemand hier wel een beter idee of nog beter: misschien weet iemand waardoor ze zo schreeuwt?

Bij mij schreeuwen ze elke ochtend en avond samen. Een krasse sissend geluid. Hoort er gewoon bij. Je kan de pop zeker niks aanleren met een bandje. Het lijkt of ze samen de alarmroep oefenen. Schrikken ze veel bij jou?

Opmerking

Ja het is inderdaad het krasse sissende geluid. Ze doen het vrij veel samen. Ik heb niet het idee dat ze veel schrikken. Ze hebben goed de ruimte en zelfs als ik in de voliere sta komen ze vrij dichtbij en lijken ze niet echt gestressed ofzo. Er komt zo nu en dan een kat in de tuin, maar daar hebben we zo'n kattenschrik (hoge pieptoon) voor en binnenkort komt er schrikdraad.

Maar kan ik hieruit afleiden dat het normaal is dat ze met regelmaat dat geluid maken? Het klinkt namelijk niet echt alsof ze zich op hun gemak voelen. En zoals ik zei als het mannetje alleen is fluit ie weer 'als een nieuwe'...

in ieder geval bedankt voor je reactie trouwens!

Opmerking

Je weet het niet

Misschien eens proberen hoe het gaat als je die hoge pieptoon uitdoet?

Groet,

Rob.

Opmerking

Opmerking

Het mannetje zingt als hij alleen is omdat hij zijn pop terug wil. Ikzelf kan nooit genieten van die zang. Zijn zang zal in de lente met pop juist extra mooi zijn. Veel mooier dan de lokzang als hij geen pop heeft. Elk voordeel zijn nadeel dus. Ik zou ze dus samen laten want dan zijn ze echt veel gelukkiger. Dat laatste vind ik echt belangrijk omdat we ze al voor ons plezier opsluiten.

Want dat schetteren is in ieder geval normaal. Hier doen ze het immers ook.

Opmerking

Ik denk dat ik hier achter de oorzaak ben. Net weer flink aan het schetteren dus ben ik buiten gaan zitten. Wat schetste mijn verbazing, in de verte werd er flink terug geschetterd. Klonk echt precies hetzelfde. Ik denk dat het mezen zijn. Die zetten dus hier het tetteren in of stimuleren het. Ik weet niet wie begint. Als paartje nachtegalen moet je dan natuurlijk wel meedoen haha

Opmerking

Ook spreeuwen in de buurt kunnen de geluiden imiteren, die zijn daar meesters in.
                Ik zou ze ook samen laten, laat ze maar lekker aan elkaar wennen.
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

Opmerking

Dag mensen,

Leuk om alle reacties te lezen, bedankt daarvoor.

Ik ben zojuist even naar de lokale vogelhandelaar gegaan, en die zei dat het soms ook gewoon niet klikte (wat hier ook geopperd werd). Hij had toevallig 3 koppeltjes van 2007 zitten, en ik mag ze morgen komen ruilen.
                  Als ze dan aan de gang blijven zal het inderdaad misschien iets van andere vogels die roepen zijn. Echter zat het mannetje vandaag de hele dag mooi te zingen, en toen ik het kooitje net even bij de voliere zette beantwoorde ze zijn roep 1x en toen begon ze gelijk flink te 'chagrijnen'.. daarop begon hij er ook weer flink tegenin te gaan. Toen ik ze weer wegzette was het bijna gelijk over en zat hij weer te zingen. Hoop dus dat het de klik is, en dat het vrouwtje dadelijk ook in een voor haar leukere voliere komt.

In ieder geval bedankt voor de reacties!

Opmerking

Zonde. Dit schetteren heeft echt niks met klikken te maken. Jagen en klappen met de snavel wel. Ik zou nooit goed gewende vogels in deze tijd voor vogels uit de handel inruilen. Nu maar hopen dat die gezond blijven met dit weer en de stress van binnen buiten en verhuizen. Dit is de slechtste tijd om vogels uit de handel te halen. Het is rotweer.

Opmerking

Ik adviseer om ze niet te ruilen.

Mijn koppel Japanse nachtegalen deden dit in het begin ook heel erg. maar zijn met de tijd erg rustig geworden. Op het moment hoor ik ze allebei bijna niet zitten nu in de rui. Maar de pop riep daarvoor regelmatig en de man zong erg mooi. Ik adviseer je dus deze nachtgalen gewoon zelf te houden en lekker bij elkaar zetten en rustig afwachten tot volgend voorjaar. Dat schreeuwen gaat van zelf over (tenminste bij mijn).

Veel geluk ermee
                      Groeten Gerrit:http://grijze-spotlijster.webklik.nl/page/home

Opmerking

Working...
                      X