Als dit uw eerste bezoek is bekijk dan de veel gestelde vragen. U moet zich registeren voordat u zelf berichten kunt plaatsen en bijlage kunt bekijken.
ik heb een gould zitten een wit borst nu zie ik aan zijn borstje dat er blauwe vlekken door komen gaat hij een blauw borstje krijgen of zo hoop dat het op de foto goed te zien is
ik hoor het graag reaktie
ik heb een gould zitten een wit borst nu zie ik aan zijn borstje dat er blauwe vlekken door komen gaat hij een blauw borstje krijgen of zo hoop dat het op de foto goed te zien is
ik hoor het graag reaktie
ik heb een gould zitten een wit borst nu zie ik aan zijn borstje dat er blauwe vlekken door komen
Waarneming van optisch blauw in een deels witte gouldborst is het resultaat van de werking van blauwstructuur op een lichtabsorberende ondergrond van zwart pigment. Blauwe vlekkerigheid in een witborstgould wordt veroorzaakt door restanten van eumelanine in de borst.
Bij onvolledig doorwerkende witborstfactoren blijven de ene keer restanten van bruinpigment achter in de borst (dan registreert het oog paarse/lila vlekkerigheid), de andere keer zal een onvolledig werkende witborstfactor minimaal zwartpigment achterlaten (dan ziet het oog blauwachtige vlekkerigheid).
Wie de allerhelderste sneeuwwitte borsten wil gaan kweken, start met "volle" paarsborsten die zowel (voluit) bruin- als (minimaal) zwartpigment bevatten. Paarsborsten die de bekwaamheid ontberen om een minimale hoeveelheid eumelanine in hun borstbevedering te stapelen, zulllen wanneer gebruikt in de witborstkweek, globaal gesproken minder helder ogende witte borsten tot zelfs ietwat egaal dofwitte borsten opleveren. Witte borsten van poppen gekweekt uit deze lijnen zullen nog vlugger een minder helderwitte tot dofwitte kleur laten registreren. Keurders zien deze vogels regelmatig tussen de andere op tafel verschijnen.
Wat de kweker met vlekkerige of dofwitte borsten doet, mag elk voor zichzelf uitmaken.
Hallo,
het is, zoals gezegd, al een slechte witborst men moet dan ook niet verder kweken met deze vogel want dan komen er nog meer slechte witborsten,daar zit niemand op te wachten.
ik kweek niet om er wat mee te bereiken ik doe niet aan tentoon steling mee
ik kweek puur als hobby .
die kleuren zeggen me niet allemaal heel erg veel .
en eerlijk gezegt wat ze zeggen moet je niet mee kweken vind ik echt onzin .
je hebt een hobby of je doet het om punten te schoren nee .
wat ik belangrijker vind dat ze goed verzorgt worden op tijd hun eten en drinken krijgen en een schone kooi behouden .
want dat is waar ik me meer druk om zou maken dan over de kleuren die een vogel moet hebben .
ik vind het gewoon een prachtige vogel.
zeker de uitgebreide informatie was zeker wel iets .
maar dacht ook gaat dit weg met de rui is dit blijvend .
bedankt voor de informatie sorry voor me late reaktie
Aanleg voor foute witborst-vlekkerigheid er "gewoon weer uit kweken" ....?
We zullen bovenstaande bewering maar aanzien als wishful thinking met een basis van onwetendheid. NIettemin zaait dit soort verklaringen verwarring.
Opmerking