Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Natuurbroed

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Natuurbroed

ik lees veel over natuurbroed en pleeg ouders
    Nu weet ik wel het verschil maar mijn vraag hierover is
    kun je wel broeden met een koppel dat door pleeg ouders zijn groot gebracht
    daar kan ik eigenlijk niks over vinden op internet
    ik heb namelijk twee koppels roodkop en driekleur papagaai amadines zitten waarvan de helft natuurbroed is en de andere helft niet.
    En ook vraag ik mij af waarom ze pleegouders gebruiken want het is toch tegen de natuur in of vergis ik mij daarin
    ik zie graag jullie reactie te gemoet en sorry als mij vragen dom klinken

nooit dom

vragen zijn nooit dom, als je het al wist, vroeg je het niet. je bent dom, als je niets vraagt. met natuurbroed kweken is wel makkelijker, aan gezien dan de vogels hebben geleerd van hun ouders, maar instinctief doen de vogels ook veel. dus een vogel van pleegouders, zal ook wel eigen jongen voortbrengen hoor. natuurbroed is het mooiste, maar niet alle vogels brengen zo makkelijk hun jongen groot.
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Als je een klikkend koppel hebt en de juiste omstandigheden (leeftijd, broedrijp, voer, licht, evt. temperatuur enzv.) dan kan een door japanse meeuwen grootgebrachte vogel best wel zelf jongen grootbrengen.
      Iemand die japanse meeuwen gebruikt als pleegouders zou ze voor de kweek moeten kuren tegen flagelaten (of flaggelaten).
      Japanse meeuwen hebben hier weinig tot geen last van, maar de meeste andere soorten vogels, die ze groot moeten brengen, wel. Dit hoeft zich niet meteen te uiten in ziekte, maar kan tijdens grotere inspanningen (denk aan rui, kou in winter, kweken enzv.) zich gaan openbaren.

Het is verstandig om de jonge pleegvogels, zodra ze zelfstandig zijn, bij de meeuwen weg te halen en niet/nooit m/weer bij meeuwen te plaatsen, maar bij soortgenoten.

Pleegouders worden vaak gebruikt om grotere aantallen vogels te kweken.
      Dit is leuk voor de portemonnee en als je het goed doet gooi je minder vogels in de container.
      Voor het kweken van moeilijke en duurdere soorten worden ze ook vaak ingezet.
      Het mooiste is inderdaad natuurbroed.

Voor de roodkop en 3-kleuren is het niet nodig, die kunnen het zelf wel.

Opmerking

ik wil je graag adviseren om als je natuurbroed en door andere grootgebrachte vogels hebt ze zo te koppelen dat je een vogel natuurbroed en een vogel door pleegouders grootgebracht samen te zetten.
        Je verkleind hiermee de kans dat je een nestje verspeeld aanzienlijk.

niet altijd is het nodig om pleegouders te gebruiken de meeste australiche prachtvinken doen het uitstekend zelf .

ook afrikaanse prachtvinken doen het zelf redelijk en inderdaad als je duurdere soorten houdt is het gebruik van pleegouders aan te bevelen . Ikzelf kweek met witwangmeesastrildes en heb nu na drie jaar eindelijk een nestje wat door de ouders grootgebracht worden.

Een manier om er achter te komen is om de eitjes te ruilen dus eitjes van bv goulds onder de meeuwen en eitjes van meeuwen onder de goulds doen ze de eieren en jongen groot brengen dan kan je met een gerust hart de eitjes de volgende keer laten liggen.

maar natuurbroed verkrijg je hoofdzakelijk door experimenteren om de juiste verzorging te geven dus lezen en uitvoeren

Opmerking

Ik kweek goulds en ik moet zeggen dat ik niet blij ben met goulds die door meeuwen zijn groot gebreacht.Ook al koppel ik ze met een van mijn eigen die 100 % natuurbroed is die kweek is niet best.

Opmerking

Working...
          X