Mededeling

Collapse
No announcement yet.

mozambique - soort nestje

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• mozambique - soort nestje

Hallo, Ik heb dit jaar voor het eerst mozambiquesijsjes in de buitenvoliere (samen met 1 stel blauwfazantjes). Nu heb ik een open hokje in de voliere en twee 'boomstammen met gaatje'. Nu heb ik al enige weken een voorgevormd nestje liggen in het open hokje. Is dat oke of moet ik er juist geen nestje inleggen (mijn blauwfazantjes ging nl. pas nestje bouwen in open hokje toen het voorgevormde nestje weg was gehaald.)

Hebben mensen hier ervaring mee?

boomstammen

die boomstammen met gaatjes is meer voor parkieten, die zullen ze dus niet gebruiken. bij mij hadden de mozambique sijzen een open nest korfje gebruikt, waar geen voorgevormd nestje in lag. dat nestje maakten ze zelf. simpel dat wel....
    groeten Ton
    mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

actie

Mmm, bij jou zijn ze dus al aan het broeden geslagen Ton...Mijn duo wipt een beetje om elkaar heen, maar helaas nog geen nestjesactie. Maar het is nog vroeg toch?

Opmerking

Hallo Jeroen,

Ik gebruik kanarietralienestkastjes met kunstkerstboom met een voorgevormd nestje, sommige mozambieken zijn niet zulke goede bouwers en dan hebben ze in iedere geval en basis van een nestje.

Volgens mij heeft Ton, geen mozambieken meer.

Ik kweek in de winter binnen, als de oudervogels s'winters geboren zijn leggen de jongen hiervan meestal ook in de winter eieren(het is dan zomer in afrika) en zij dan geslachtsrijp met 11 a 12 maanden.

Ik weet niet wanneer jouw koppel geboren is maar wie weet doen ze deze zomer helemaal niks, en s'winters wel in de broedkooi binnen.

Ik gebruik ook binnen de ijzeren nestrijfjes met een gevormd nestje bevestigd aan de voorfront achter een stukje kunstkerstboom.

Succes met de vogels.
        groeten Michael.
        Bijgevoegde Bestanden
        Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Bij mij gebruiken ze zowel die houten kanarietraliekastjes als een voorgevormd metalen mandje met een kunstnestje erin. In die kanariekastjes maak ik ook altijd een kunstnest vast om te zorgen dat de boel er nooit uitgetrokken kan worden.
          Mijn koppel heeft dit jaar al gebroed in 2 soorten kanariekastjes, klein en groot en een nest gehad in een stalen nestje voor kanaries. Nu zitten ze het 4e nest uit te broeden in een houten traliekastje. Daar geven ze wel de voorkeur aan hier maar dat kan net zo goed met lokatie te maken hebben. Als dit doorzet zoals de eerdere nesten heb ik er al 12 jongen van gekregen dit jaar. Best een prestatie voor 1 koppeltje denk ik zo Nu 9 op stok en 3 eieren in het nest.

Opmerking

inderdaad

ik heb inderdaad geen mozambiquen meer. ik had ze een paar jaar gelden in een gezelsschapsvoliere en daar deden ze het goed. paar keer een nestje met wat jongen op stok. dat was 4 jaar geleden. daarna ging ik over op de europese cultuurvogels. nu zit ik weer met tropen.
            groeten Ton
            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

Working...
            X