Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Legsel Rijstvogels

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

• Legsel Rijstvogels

Beste vogel liefhebbers

voor enkele weken terug zijn onze rijstvogeltjes begonnen aan een nest van maar liefst 8 eitjes.
    keek ik ik voor enkele dagen terug in het nest nog steeds 8 eitjes.
    Deze morgen gekeken nog steeds geen jonkies maar tot mijn verbazing 10 eitjes.
    Is het eerste legsel onbevrucht? moet ik de eitjes nu controleren? en eventueel weg halen? of gewoon maar geduldig blijven!

Wie van jullie kan ons raad geven.

B.v.d. Gerrit

Ik denk dat je 2 poppen heb plaats van een koppel.
    Geduld is een schone zaak, maar het kunnen opbrengen is de kunst.

Opmerking

Avond Gerrit,

het atwoord is vrij simpel. Het kan zijn dat je (zoals hierboven ziet staan) twee popjes hebt, maar dit kun je zelf ontkrachtigen door het feit of je de rijstvogels hebt zien sexen. In eerste instantie een dansje door de man, snavel wrijvend op stok en een klein tik geluid makend. Popje trilt staart heen en weer waardoor de man 'mag.'

Als je dit kunt bevestigen komen we bij het volgend stadium. Pas als alle eitjes gelegt zijn gaan de ouders pas serieus broeden. Natuurlijk kan het zijn de eieren onbevrucht zijn (te kort 'erop gezeten hebben (door bijvoorbeeld te lange nagels van de man)), maar dit kun je controleren. Neem een eitje en een fel zaklampje en schijn er maar doorheen.

Groet en succes,
      Joep

Opmerking

Working...
      X