Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ring mozambieksijs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door josmo
    bij veel vogels is het mogelijk om een man met 3 poppen in een grote kooi te plaatsen dit is met mozambieken dus niet aan te raden of is er hier iemand die hier andre ideeen over heeft of/ en ervaring mee heeft.
    Dat is bij de meeste vogels niet aan te raden. Toevallig wel bij wat kooivogels als de putter en de kanarie maar zeker niet normaal gesproken bij vogels in het algemeen. Een pop wil geen andere pop in haar territorium met broeden als zij territoriaal is tenminste omdat de jongen van de andere pop de insecten voor haar jongen opeten. Zij zal geen andere pop dulden. Je kan van tropen tot insecteneters vrijwel geen enkele soort in groepen kweken. Mozambiquesijzen absoluut zeker niet. Mijn pop zou bijna haar eigen man doden als deze zich niet aan de regels wil houden laat staan een ander broedrijp popje.

Ik haal ze niet uit elkaar maar ga dat misschien doen. Mijn kweekresultaten zijn erg goed. Mozambiquesijzen leggen gemiddeld 3 eieren per nest. Mijn pop heeft er dit jaar al 10 gelegd waarvan er 9 uitgekomen zijn en 6 jongen zitten al op stok en eten zelfstandig terwijl er 3 in het nest liggen. 1 ei is beschadigd door de jongen van het eerste broedsel en die is dus ook niet uitgekomen. Dat is voor deze soort een heel erg mooi resultaat. Denk dat er weinig mensen zijn die 9 jongen hebben gekweekt uit 1 koppel dit jaar en ik heb geen reden om aan te nemen dat de pop niet over 14 dagen weer op een 4e nest ligt. De man en pop zijn nog steeds in puike conditie en lijken niet aan stoppen te denken. Dit soort vogels werken niet met seizoenen en dus kan het zijn dat ze nu 4 nesten doen, over 6 maanden 1 nest en dan komend jaar slechts 2 bv. Dat wisselt. Ik kan ze dus ook niet stoppen met minder licht en dat hoeft bij deze soort ook niet. Gewoon laten gaan zoals het gaat en ze stoppen vanzelf op tijd.

Opmerking

oke dit is duidelijk jongens een extra man erbij zoeken dus.
      wat betreft het broeden dat dit het hele jaar door gebeurd hoe doen jullie dit met nestmateriaal en eivoer en diversen bijvoedingen.
      worden deze ook het hele jaar door verstrekt of anders?
      marx ik zag in een ander draadje van jou dat je wat takjes rond je nestschoteltje hebt gezet is dit nodig?

Opmerking

Volgens mij zijn die takjes nergens voor nodig want ze broedt inmiddels overal lijkt het wel. Als ze maar een korfje kan vinden.
        Ik geef ze elke dag een beetje eivoer en soms als ze niet broeden een tijdje niet. Net hoe het uit komt. Ze worden ineens broeds en dan kan je het beste de boel opvoeren met eiwitten anders krijg je een broedse man OF pop en dat schiet niet op. Nestmateraal geef ik alleen als ze broeds zijn. Zijn ze dat dan zie je ze vanzelf wel ineens met iets in de bek vliegen of trekken aan een nest. Ik laat de nesten nl altijd hangen.

Insecten geef ik ook soms en tijdens de broedperiode non stop. Dat doet verder haast niemand dus misschien kan je dat beter ook niet doen. Ik doe dat wel omdat mijn vogels dat willen. Ze nemen vrijwel geen eivoer en voeren hun jongen slecht als ik geen buffalo geef. Dan zijn de kropjes leeg en dus was ik gedwongen wel door te gaan met buffalo wat hier goed gaat.

Opmerking

lt jij de korfjes hangen met de oude nesten erin of aleen de korfjes.

Opmerking

Ik verschoon uiteraard elk gebruikt nest en vervang dan het nestje van cocos of touw ook. Ik kook het nestkastje of mandje ook uit en dan hang ik het terug met een pufje anti-mijtenspray erin. Dan bouwt de pop er een nieuw nest in met de man en dan zitten de jongen niet in een nest met parasieten. Dus oude nesten mik ik meteen weg na uitvliegen en vervang ik door een vers maar hetzelfde nest.

Opmerking

Je kan van tropen tot insecteneters vrijwel geen enkele soort in groepen kweken.
              Dat is wel erg generaliserend gesteld. Wat dacht je van goudbuikjes, oranjekaakjes, napoleonnetjes, zebravinken, gordelgrasvinken, spitsstaartamadines, veel papegaaiamadines, goudmussen, wevers, kanaries, parkieten, molinettiespreeuwen, brilvogels en tot slot, blauwgrijze roodstaartjes?
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                Dat is wel erg generaliserend gesteld. Wat dacht je van goudbuikjes, oranjekaakjes, napoleonnetjes, zebravinken, gordelgrasvinken, spitsstaartamadines, veel papegaaiamadines, goudmussen, wevers, kanaries, parkieten, molinettiespreeuwen, brilvogels en tot slot, blauwgrijze roodstaartjes?
                Wat dacht je van vrijwel alle glansspreeuwen, alle beo's, Japanse nachtegalen, zilveroornachtegalen, vrijwel elke lijsterachtigen, Europese cultuurvogels als vinken, zanglijsters, kruisbekken, appelvinken, merels, mezen, maar ook mozambiquesijsen, edelzangers en nog veel meer serinussen, kwartels, rosella's, grote parkieten in het algemeen wel, twatwa's, picoletten, alle kardinaalsoorten zover ik weet, alle fazantachtigen zover ik weet en tot slot de blauwgrijze roodstaart. Die doet het nl wel goed in een groep maar van kweken komt er meestal niks omdat ze itt wat men denkt wel heel agressief zijn tegen hun eigen soort als ze een nest eieren of jongen hebben

Opmerking

doen de mozambiqueen het ook zonder kokosnestje in het korfje of niet.
                  zijn tropen die tegen een stootje kunnen en bij elkaar in een voilaire wel broeden
                  omdat de mozambieksijs wel goed tegen de nederlandse teperatuurschommelingen kan en dus niet verwarmt hoeft te zitten.
                  want ik wil de mozambieksijsen dus appart houden in koppeljes en in de voilaire diversen soorten tropische vogeltjes wil die dus bij elkaar kunnen die broeden en niet te groot zijn qua postuur en niet zo temperatuursgevoelig zijn.

Opmerking

Volgens mij heb ik al een aantal keren gezegd met korfje. Kanaries en ook Mozambiquesijzen kunnen vast en zeker een nest bouwen zonder dat je er een touwnestje in doet maar wat heeft dat voor zin? Dan heb je kans dat het hele nest in elkaar zakt. Ze staan al niet bekend als de beste nestbouwers.

Opmerking

oke zwakke nestenbouwers dus dit wist ik nog niet dus ga ik kokosnestjes aanschaffen.
                      ik heb aleen nog maar met kanaries gekweekt hierbij hoefde dat niet.
                      dat van de korfjes had ik al begrepen ik wist aleen niet of de kokosnestjes nodig waren.
                      wat betreft mijn andere vraag heeft ton er verschillende genoemd maar nu de vraag welke van deze soorten zijn tropisch niet te groot van postuur en kunnen samen in een onverwarmde voilaire,wel uit de tocht uiteraard.

----Dat is wel erg generaliserend gesteld. Wat dacht je van goudbuikjes, oranjekaakjes, napoleonnetjes, zebravinken, gordelgrasvinken, spitsstaartamadines, veel papegaaiamadines, goudmussen, wevers, kanaries, parkieten, molinettiespreeuwen, brilvogels en tot slot, blauwgrijze roodstaartjes?------

Opmerking

Allemaal. Heb je wel een nachthok? Wevers zou ik er nooit bij zetten want die zijn wel sociaal van nature alleen in een kooi zijn ze dat vaak wat minder. Blauwgrijze roodstaartjes en andere Afrikaanse tropen willen wel graag een goed nachthok erbij. Helemaal open vind ik voor geen enkele troop geschikt, persoonlijk. Onverwarmd kan prima, zonder nachthok wordt andere koek tenzij je dicht beplant met coniferen ed maar dan nog. In mijn ogen moet een vogeltje van enkele grammen uit Afrika wel iets beschermd worden of in ieder geval die keuze hebben.

Wil je alleen een paar planten, een dak en 2 of 3 dichte wanden dan zou ik voor sijsjes en putters gaan bv. Ook heel mooi en kleurrijk en vooral sijsjes erg gezellig en tam. Of meesjes. Koppel pimpelmeesjes met een koppel heggemussen, ook erg leuk en die zijn weer prima bestand tegen ons klimaat.

Opmerking

ze komen zowiezo uit de trek te zitten ik ben een voilaire aan het maken in mijn schuur deze is aleen niet verwarmd vandaar de vraag kunnen ze tegen de kou de verlichting kan ik eventueel regelen met een tl.
                          ik hoorde aleen dat verschillende amadines niet bij elkaar kunnen dat deze anders gaan kruisen(is dit zo)
                          en die blauwgrijze roodstaart is daar een beetje aan te komen want ik heb even zitten googelen en vind dit wel een mooie vogel ook die brilvogels vind ik wel grappig.
                          dus volgens jou kunnen de meeste tropen wel bij elkaar in een voilaire of zou je beter in plaats van 1 grote 3 kleinere kunnen maken en zo dus per soort appart te zetten.

Opmerking

Working...
                          X