Oorspronkelijk geplaatst door josmo
Ik haal ze niet uit elkaar maar ga dat misschien doen. Mijn kweekresultaten zijn erg goed. Mozambiquesijzen leggen gemiddeld 3 eieren per nest. Mijn pop heeft er dit jaar al 10 gelegd waarvan er 9 uitgekomen zijn en 6 jongen zitten al op stok en eten zelfstandig terwijl er 3 in het nest liggen. 1 ei is beschadigd door de jongen van het eerste broedsel en die is dus ook niet uitgekomen. Dat is voor deze soort een heel erg mooi resultaat. Denk dat er weinig mensen zijn die 9 jongen hebben gekweekt uit 1 koppel dit jaar en ik heb geen reden om aan te nemen dat de pop niet over 14 dagen weer op een 4e nest ligt. De man en pop zijn nog steeds in puike conditie en lijken niet aan stoppen te denken. Dit soort vogels werken niet met seizoenen en dus kan het zijn dat ze nu 4 nesten doen, over 6 maanden 1 nest en dan komend jaar slechts 2 bv. Dat wisselt. Ik kan ze dus ook niet stoppen met minder licht en dat hoeft bij deze soort ook niet. Gewoon laten gaan zoals het gaat en ze stoppen vanzelf op tijd.
Opmerking