Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ring mozambieksijs

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

Helemaal mee eens.

Een trio lijkt goed te gaan tot er een koppel in de broedtijd ontstaat en dan maken ze de andere pop samen af.

Ook op punt 2 heb je gelijk.

1ste jaar heb ik een koppel alleen gehad in de kweekruimte en dat ging goed,

2de jaar 4 koppels in de kweekruimte en als de mannen gaan roepen/zingen naar de andere mannen, is de rust over.

Allen poppen straffen de mannen meteen af.

De kweekresultaten lijken daardoor ook minder te worden.

1ste jaar 1 koppel 5 jongen op stok, 2de jaar 4 koppels maar 9 jongen op stok.

Idd. de mannen mogen allleen zingen als de pop op eieren zit, maar dat gebeurd natuurlijk niet met alle koppels tegelijk, dus als de andere mannen dan reageren krijgen ze op nun lazer.

En dan is het belangrijk dat je grote broedkooien hebt dan kan de man een de pop een beetje ontlopen.

Zelf geef ik ook nog een onkruidzaad/wildzangzaadmengeling en dat wordt samen met het tropenzaad 50/50 opgenomen.

Groeten Michael.
    Groeten Michael

https://www.facebook.com/Populier-Vo...4313725716158/

Opmerking

Hoi Michael, dan weet ik wel zeker dat meerdere koppels niet goed werkt. Ik verwacht maandag weer 3 jongen wat het totaal op 9 uit 1 koppel zet als dat goed gaat tenminste. Dat was jouw resultaat uit 4 koppels samen in 1 ruimte. Ik zie het helemaal voor me dat dat minder goed werkt.

Ik heb dus al besloten dat mijn broedkoppel in de woonkamer blijft en mijn jonge koppel dat ik zelf samenstel uit een jong en een oude man die ik nog heb gekocht in de vogelkamer bij de blauwgrijze roodstaartjes. Ze kunnen elkaar dan misschien een heel klein beetje horen maar dat is minimaal tov gestapeld in dezelfde broedkooitoren

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door Marx
        Toch denk ik eraan eens iets van een ander mengsel toe te voegen. Puur voor de afwisseling. Ik sta elke keer weer te kijken naar al die mengsels voor soorten. Sijsmengeling kan ik dus makkelijk geven? Jouw vogels broeden ook zo goed als hier?

Ik ga sowieso alle boekjes te buiten met mijn Mozambiquesijzen. Ik geef ze al 2 maanden meer dan 100 buffalo's op een dag Ze voeren er hun jongen mee tot ik die weghaal bij de ouders. Dat schijnt echt not done te zijn voor de driften maar hier doen ze het verder prima. Ze voeren verder bijna niks en eivoer denk ik ook niet dat ze opnemen. Man en pop gedragen zich voorbeeldig op wat hele kleine strubbelingen na die wel normaal zijn voor deze
        soort denk ik.
        Hoi Marx,ik zou ook in het broedseizoen niets veranderen zeker als alles goed gaat.
        Ik ben eigenlijk op dit voer gekomen doordat ze in duitsland een girlitzmengeling hebben die ze ook voor andere cini's gebruiken(girlitz=cini)en niet alleen voor de europese girlitz(cini).
        Deze kan ik hier echter niet krijgen(kan wel maar via via)en putter/sijs en goudvink bevatten in grote mate dezelfde soorten zaden.
        Ik ben dit 2 jaar geleden gaan voeren wel steeds in combinatie met een goed tropenvoer en ze nemen dit goed op.
        Voor edelzanger en mozambiquen ziten er wel wat grovere zaden bij maar merendeel wordt toch goed gegeten.
        Wat broeden betreft mag niet klagen,2 koppels geelbuikcini's 10 jongen en er liggen nu weer 2 in het nest en het ander koppel is weer aan het rotzooien.
        Gaat hier meestal zo,in december ,januari 2 nestjes en dan in juli of augustus nog eentje.
        En de wilde kanaries 1 koppel 10 jongen helaas 4 verspeeld door bloedmijt op de dag van uitvliegen.
        Op zich een goed resultaat lijkt me.
        Je zou kunnen proberen een sijzenmengeling apart er bij te geven en kijken wat er opgenomen wordt,dat kan ook nu dan hoef je niet je hele voederschema om te gooien.
        Gewoon een kilo proberen.
        Mvg,
        Kingfisher
        Mvg,
        Kingfisher.

Opmerking

wat moet ik eigenlijk voor broedgelegenheid aanschaffen voor de mozambieken
          (waar broeden deze op of in)
          ik heb voor mijn kanaries de traliekooitjes en de schaaltjes(zowel kunstof als steen)
          ik weet niet of ik hier iets aan heb?
          mischien een stomme vraag maar is een mozambieksijs een cini soort?

Opmerking

Hoi Josmo, traliekastjes zijn prima net als nestschaaltjes. Bij mij broeden ze om en om in allebei. In de ene liggen jongen en dan legt de pop in het mandje weer een nieuw nest en andersom. Nestmateriaal is ook gelijk. Wit en liefst ook katoen. Dan worden ze helemaal gek en maken ze een mooi nestje. Leg er dus wel altijd een geweven nestje in.
            Behandel ze sowieso als kanaries met een rijker dieet. Feitelijk lijken ze daar wel wat op. Goed eivoer maar dan aangevuld met insecten. Ik geef zeer rijk maar dat is niet altijd wenselijk.

Ik geef eivoer van CEDE met gekookt ei, gemalen pinkies en daardoor wat appelrasp, lookolie, paardenbloem en insectenpoeder van Aves. Dan elke dag ontdooide buffalo erbij en dan komen de jongen prima groot. Zeker ook veel trosgierst geven want dat voeren ze ook graag. Verder het normale zaadmengsel altijd geven en veel grit, maagkiezen en sepia. Wordt hier heel veel opgenomen en mijn pop legt makkelijk en snel. Ze gaat naar het nest en popt er binnen 30 minuten een ei uit. Dat lukt niet elke vogel die geen goede grit krijgt en een rijk dieet.

Wel rekening houden met een ruime kooi. Echt ruim. Ik heb ze in 100 x 80 x 60 cm. Zaten ze kleiner dan konden er op sommige momenten doden vallen. Mozambiquesijzen zijn ware moordenaars. Vooral bij mij de pop. Ze jaagt en pakt de man bij zijn kuifje om hem van de stok te trekken als hij zingt. Heel soms kan hij zich niet beheersen omdat de nachtegaal zingt buiten. Als ik de jongen uitvang vallen man en pop mij met hangende vleugels hard zingend aan. Vooral weer de pop. Die is echt zwaar agressief hier.

Maar 99% van de tijd is het dikke mik en heb ik er echt een voorbeeldig koppel aan. Dat heb ik zeker te danken aan de klik tussen de vogels, het samen broedrijp worden en het makkelijke vriendelijke mannetje dat geen krimp geeft en zich zeker niet gek laat maken. Hij herstelt meteen van de aanval en zit waar hij zit en probeert het goed te maken met voeren of een hoog kuifje en een harde piep. Als hij zou blijven vluchten zou ze hem afmaken denk ik.

Ook de jongen is opletten. Mijn man pakt zijn zonen ongeveer 3 dagen na uitvliegen al aan. Ze mogen niet vliegen want dan trekt hij ze aan hun kuifje van de stok. Dan weet ik dat ik de voorhang kooi moet pakken en dan gaan ze daar in. Vorige nest 1 mikpunt en dat is nu een man gebleken. Dit nest weer en ik denk dus dat het weer 1 man en 2 poppen is. De poppen kan ik rustig bij pa en ma laten. Ma is nooit agressief naar de jongen. Ook niet als de 2e ronde er al bij ligt. Pa dus wel iets echter zonder verwondingen maar die wacht ik ook niet af.

Laatste tip is heel goed kijken of ze wel broedrijp zijn en niks forceren. Dat is hier gebeurd en gaf zwaar en moeilijk leggen en een onbevrucht nest met veel ouderagressie. Gaan ze dan merk je dat snel genoeg want dan is er geen houden meer aan en gaan ze samen echt bouwen. Samen is belangrijk want 1 in drift en de ander niet is een recept voor problemen.

Opmerking

O ja, en wat ik zelf ga doen is mannen en poppen allemaal apart. Zodra de pop broedrijp wordt en gaat slepen krijgt zij een hele felle goed zingende man. Zo is mijn koppel ook ontstaan. Veel mensen laten ze permanent samen maar ik denk dat het niet goed is als een man altijd moet zwijgen. Hij moet ook broeddrift kunnen voelen en territoriumdrift. Met een pop mag hij geen noot zingen en een goed zingende man wil graag een pop. Zeker een broedrijpe. Dan klikte het hier dus meteen en het huwelijk was bezegeld in een paar minuutjes.

Opmerking

dus ik zou niet 2 poppen met 1 man kunnen houden.
                alle drie appart en dan de man eerst bij de ene pop laten en daarna bij de andere pop voor de bevruchting.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door josmo
                  dus ik zou niet 2 poppen met 1 man kunnen houden.
                  alle drie appart en dan de man eerst bij de ene pop laten en daarna bij de andere pop voor de bevruchting.

Nee, je moet gewoon zoals de meeste mensen een koppel samen houden en de andere pop ook koppelen. Wisselbroed gaat denk ik niet bij Mozambiquesijzen aangezien ze een sterke binding hebben. Je moet de man sowieso in zicht van de pop houden als hij te hevig is anders zal ze denk ik stoppen.

Ik koppelde ze op die manier maar veel anderen doen dus wel gewoon koppels zomer en winter samen laten.

Opmerking

hallo

hier krijgen de mozambiquesijsje ook miereneieren, ze zijn er gek op bij ons
                    die doe ik door het insecten pate anders eten ze alleen de miereneieren op

groetjes van Simone
                    Don't judge me. You only see what i choose to show you.

Opmerking

Oorspronkelijk geplaatst door simone
                      hallo

hier krijgen de mozambiquesijsje ook miereneieren, ze zijn er gek op bij ons
                      die doe ik door het insecten pate anders eten ze alleen de miereneieren op

groetjes van Simone
                      Mvg,
                      Kingfisher.

Opmerking

@ josly: zou je een beetje meer info kunnen geven??

heb je een linkje ofzo?
                        ben eeeeeeeeeerg nieuwsgierig.
                        alle vogels ringen ( tot en met zebravinken an toe?)

dat word nog leuk dan word het kweken van de wat minder gangbare soorten een stuk moeilijker aangezien sommige vogels absoluut geen verstoring kunnen hebben in de broedperiode. ( blauwgrijze roodstaartjes bijv)

dus worden de prijzen weer hoger en........ ( de rest kun je zelf invullen)

Groet'n uut Drenthe

Opmerking

oh mijn fout, ik heb weer eens niet verder gekeken dan mijn neus lang is
                          ( ander topic staat het ook al)
                          Groet'n uut Drenthe

Opmerking

nieuw

Oorspronkelijk geplaatst door Josly
                            Vanaf 2010 is het verplicht om alle vogels te ringen met een erkende ring voor elke vogelsoort
                            dit is nieuw voor mij. kan je laten zien waar je dat gelezen hebt. volgens mij volg ik dit aardig op de voet, maar dit heb ik nog niet gelezen ergens. maar ik kan dat gemist hebben.
                            groeten Ton
                            mijn Youtube kanaal: https://www.youtube.com/channel/UCLy..._as=subscriber

Opmerking

kijk dus als er jongen van komen gewoon ringen dus.
                              weet ik dat ook weer.
                              dus ik kan het beste voor de andere pop een man erbij zoeken en het koppeltje bij elkaar laten zomer en winter.
                              marx jij bent eigenlijk de enige die ze appart zet heb je hier een goede reden voor en eventueel goede kweekresultaten.
                              bij veel vogels is het mogelijk om een man met 3 poppen in een grote kooi te plaatsen dit is met mozambieken dus niet aan te raden of is er hier iemand die hier andre ideeen over heeft of/ en ervaring mee heeft.

Opmerking

Hallo,

Josmo;
                                dus niet aan te raden of is er hier iemand die hier andre ideeen over heeft of/ en ervaring mee heeft.
                                nee, niet aan te raden.

Groeten, Serinus.
                                The proof of the pudding is in the eating

Opmerking

Working...
                                X